Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du inte redan nu en dunk med bikarbonat? Kan du inte bara öka tiden lite på den pumpen?

MVH Lasse

Jodå visst kan jag göra det, dock är det smidigt när alla dunkarna tar slut samtidigt.. Men så får det bli denna gång. Växer ju så det knakar i akvariet :)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå visst kan jag göra det, dock är det smidigt när alla dunkarna tar slut samtidigt.. Men så får det bli denna gång. Växer ju så det knakar i akvariet :)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jamen då ser du hur det procentuellt ändras mellan de är tomma - sedan ökar du styrkan på din bikarbonatlösning med samma procent så blir det nog bra

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jamen då ser du hur det procentuellt ändras mellan de är tomma - sedan ökar du styrkan på din bikarbonatlösning med samma procent så blir det nog bra

MVH Lasse

Det tråkiga är just att det är bikarbonat lösningen som är hyfsat mättad i dunken. Dvs svårast o få helt upplöst.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

mätt kh´t till 7 nu ikväll , doserat ca 20g natriumbikarbonat idag efter mätningen för att öka till 8 med lite tur.

vill få upp det till 8,5-9 någonstans o sen se om jag kan hålla det där..

på ett ställe nu så har slemalgen börjat hitta tillbaka.. ska ta o byta fosfatmedia i helgen , har en liter från stig liggades så det ska förhoppningsvis råda bot på denna alg med lite tur.. vill inte ha tillbaka den igen..

Har spånat i ett litet LED list projekt till detta kar , har någon tråd igång under kategori Ljuset.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

kvällens mätning gav ett Kh på ca 7 igen , doserat ca 20g natriumbikarbonat igen för att pressa upp det yttligare en bit! så får vi se imorgon , tror inte jag kan hålla på såhär länge till innan något annat tar "slut".. tiden får utvisa.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

gårdagens mätningar visade låga värden på kh,ca,mg. dvs ca o mg har nu lyckats bli låga efter extradosering med kh..

så nu har jag helt enkelt ökat ballingen med 20ml/dosering , vilket resulterar i 60ml ökning totalt över dygnet. hoppas på att värdena ska bli mer stabila i förhållande till varandra.. så att man kan hålla sig till bara ballingdosen.. tror att jag behöver öka den mer men stressar inte.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

dagens nöje:

dunkat upp 100 liter osmosvatten i min blandarbalja o saltat upp nu på morgonen.. så man kan göra ett VB snart.. var ju typ slutet på november det hände sist om jag mins rätt..

måste snart ta tag i lite sump skötsel.. där är lätt hundratals rörmaskar i sumpen nu..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vattenbyten är kula.Har fått tag på en 1 kubiks silo men hur tusan skall jag få ner den i källaren.Tror jag skall dela den och göra en 500 liters balja istl.Gör det lättare med vattenbytena.

Du lägger inte upp lika mycket bilder som när du hadde RSMét.

MVH:Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vattenbyten är kula.Har fått tag på en 1 kubiks silo men hur tusan skall jag få ner den i källaren.Tror jag skall dela den och göra en 500 liters balja istl.Gör det lättare med vattenbytena.

Du lägger inte upp lika mycket bilder som när du hadde RSMét.

MVH:Ted

inget roligt o göra vattenbyten , åtminstone så tycker jag det.! anledningen till mindre bilder i denna tråd är att det var helt enkelt roligare o fota i mitt gamla RSM då man alltid kunde komma nära "objektet" som skulle fotas.. mindre kul i stora karet dvs.. sen är det mer trista färger givetvis med den mängden fisk som finns där i..

mvh manne

Jag tackar för de trevliga besöket igår. Alltid roligt och snacka lite. Nu har man lite mer kött på benen angående led så på måndag blir de väl en beställning. 3x110w cree. Lika bra och köra på lite extra. :)

/André

bara o trycka på köp men ring först, så du vet vad som väntar dig..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

bytt 100L vatten nu ikväll..

har en Trachyphyllia radiata som absolut inte vill slå ut alls.. har haft den på två olika platser i karet för att se om den trivdes , men nej.. har testat o mata över den så den blev lite halvdränkt med foder.. men nae inga jätte ryck..

någon som har nåot tips ? , funderar på att flytta den till kuben , men där är så trångt för en korall i denna storlek..

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+321+432&pcatid=432

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi lade på luren nämnde min kära hustru just den där gröna fraggen, hon är bra sugen på att få hem den så vi får fixa det en dag. :)

Hämta du hem ramp nr två så kan jag köra och hälsa på med en frigolitlåda med mig. Så är det löst.

Är det akut så är jag ledig nu kommande vecka.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämta du hem ramp nr två så kan jag köra och hälsa på med en frigolitlåda med mig. Så är det löst.

Är det akut så är jag ledig nu kommande vecka.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanon Manne, tack!

Vi kan väl se till nästa helg? Hade varit kul med saltbesök. :)

Kan du namnet på fraggen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...