Gå till innehåll

Bengan's 250l ZEOkar


Bengan

Rekommenderade inlägg

Jaha, så var det dags igen. Mina dinos ökar återigen. Jag tror jag hittat källan till det onda och det är sanden. Jag har ett ca 5 - 6 cm lager med levandesand och jag tror att det gör mer skada än nytta. Nu ska jag flytta ur allt ur karet till ett annat kar och hiva ur sanden. Nu ska det bara sparas pengar så jag har råd att köpa ny sand. Det nya lagret med sand kommer att vara 1-2 cm tjockt. Jag tror att det är sanden eftersom jag inte tilsatt några spårämnen sen slutet av Juni. Det enda som doseras i karet är zeostart och sparsamt med zeobak.

Jag har fightats med mina dinos sen början av Juni och jag är less på det.:död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 556
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Karet tuffar på och korallerna växer. Mina dinos är fortfarande inte helt borta, men det ska det förhoppningsvis bli ändring på imorgon. Jag får min nya alu-baserade fosfatremover imorgon. Jag läste i en annan tråd här på guiden att det hade fungerat, så jag hoppas på det. Jag får även en ny korall imorgon, ska bli kul att se hur den blir. Den skulle vara lila/rosa till färgen. :ler:

Har bytat sten i reaktorn idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne: Korallen är limmad på plats och verkar trivas utmärkt.

Lagge: Mina fulalger gäckar mig fortfarande. Provar med alubaserad fosfatremover nu. Om inte det fungerar så blir det en tömning av karet för att ta bort all sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nytt i karet...

2 st sandgrävande snäckor, tror det är Nassarius. Här är en bild på en som grävt ner sig vid ena rutan. De försvann snabbt ner i sanden så fort att jag inte hann plocka fram kameran.

post-2976-14468916194803_thumb.jpg

Jag fick även med mig en Stichodactyla haddoni från Freddie.

post-2976-14468916195002_thumb.jpg

Den var snäll och satte sig där jag ville den skulle sitta. Hoppas den trivs bra där och inte vandrar iväg. Det var lite problematiskt att placera den pga att den var oerhört "klistrig". Det kändes som man fick en tejpbit på fingret och när man lossade den, så fastande den på andra fingret. Det såg nog ganska kul ut när jag kämpade med att placera den. Ska prova att mata den idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag sa ju att den var en klistrig en.

Kul att du fick dit den där du ville ha den!!

Även kul att du har sett dina sand grävande sniglar, för jag har inte sett röken av min.

Medans jag var uppe i köket så passade påsen med snigeln på att flyta rundor och snigeln kröp ut och grävde ner sig nånstans och har inte visat seng sedan dess !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har tagit lite tid att få ett foto på en av snäckorna. Jag köpte dem i Kungsbacka.

post-2976-1446891623566_thumb.jpg

Några bilder på hur karet ser ut nu. Jag tycker en del koraller börjar få fina färger.

post-2976-14468916235874_thumb.jpg

post-2976-14468916236081_thumb.jpg

post-2976-1446891623627_thumb.jpg

En bild på carpetanemonen som är riktigt glupsk. Jag kikade i karet inatt med en ficklampa och då försökte den äta/sluka en mina största snäckor. Jag har matat den 1 gång i veckan med en bit räka och det har den slukat med en gång.

post-2976-14468916236464_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...