Gå till innehåll

Bengan's 250l ZEOkar


Bengan

Rekommenderade inlägg

Jag började med dessa preparat i samband med starten av zeoviten och detta var efter dinosen dök upp. Jag har en skummare deltec MCE 600 och jag kör med aktivtkol i sumpen.

Kollade mina värden precis:

Mg 1200

Ca 380

KH 8

PH 8.5

Nitrat 10

Fosfat 0.01 - 0.02 (enligt salifert test)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 556
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har en konstant temp på 26 grader i karet, så jag tror inte den har något med problemet att göra.

Fick precis ett tips på att jag skulle dubbla min dos av Zeobak och dosera 4ggr/vecka. Kommer att testa detta och se om det biter på mina dinos.

Jag har även fått tag i en 6x39w T5 ramp till ett mycket bra pris! :ler: NU är det dags att lägga ut min befintliga ramp till försäljning, kanske ska behålla den för ett framtida litet fraggkar.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje förmiddag när de blå ljusrören tänds ser jag mitt kar utan dinos. De kommer inte fram förrän Mh:n går igång. Idag när jag tittade i karet fick jag en oerhörd lust att ta några foton, håll till godo.:ler:

post-2976-14468915796115_thumb.jpg

post-2976-14468915796733_thumb.jpg

post-2976-1446891579736_thumb.jpg

post-2976-14468915798326_thumb.jpg

post-2976-14468915795782_thumb.jpg

post-2976-14468915795965_thumb.jpg

post-2976-1446891579633_thumb.jpg

post-2976-14468915796532_thumb.jpg

post-2976-14468915796928_thumb.jpg

post-2976-1446891579714_thumb.jpg

post-2976-14468915797757_thumb.jpg

post-2976-14468915798054_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt fina bilder Bengan..!! bud att kolla in ditt objektiv o rätta in sig i ledet..

hur går det med fiskbilderna , dorisen är ju ur focus , känns det "långsamt" med kameran

om du jagar fiskbilder ?

kan du lyckas ta någon bild på 'flamen' igen ?

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Flamen" blir lite skygg så fort jag tar fram kameran. Jag måste ha massor med tålamod för att få en bra bild på den. Jag har inte lyckats hittills. Här är den bästa bilden jag lyckades ta för en stund sedan, tyvärr kom inte hela med.;)

post-2976-14468915798638_thumb.jpg

Den vänjer sig nog med kameran med tiden. Vill ha en bild som gör fisken rättvisa. Återkommer med den när jag lyckats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Flamen" blir lite skygg så fort jag tar fram kameran. Jag måste ha massor med tålamod för att få en bra bild på den. Jag har inte lyckats hittills. Här är den bästa bilden jag lyckades ta för en stund sedan, tyvärr kom inte hela med.;)

[ATTACH]24759[/ATTACH]

Den vänjer sig nog med kameran med tiden. Vill ha en bild som gör fisken rättvisa. Återkommer med den när jag lyckats.

men bilden ser ändå bra ut.. (fokusen ligger rätt) sen får ju envisheten komma för

den perfekta bilden.. det får man leva med.. men den är vacker..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går nu och bara längtar efter min nya T5 ramp. Jag har inbillat mig att jag kommer få ett mer jämt ljusflöde i hela karet, till skillnad mot vad jag har nu. Jag kommer få en större frihet att placera koraller och jag kan få plats med ännu fler godbitar. :ler:

Jag har för tillfället snöat in på montiporor med sjuka färger. Har sett många riktigt härliga bilder på sådan montiporor. Här är några exempel på underbara koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det känns som det var längesedan man skrev i denna tråd. Jag kämpar fortfarande mot mina dinos, men jag var och köpte lite nytt igår.

[ATTACH]25106[/ATTACH][ATTACH]25107[/ATTACH]

Vacker korall har en likadan tängk på att du inte sätter den för när din Mh de tycker dom inte om..

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kommer jag att få min 6x39w T5 ramp. Det ska bli riktigt kul att få bra ljus i karet. Jag kommer att köra med denna uppsättning av rör, alla från Korallen Zucht:

New generation

Coral light

New generation

Fiji purple

Coral light

New generation

Jag kommer även att få två nya stream pumpar Seio M1100. Det blev dessa pumpar för att ekonomin tillåter inte mer för tillfället. Det ska köpas en styrning till dessa pumpar inom snar framtid, eller när ekonomin tillåter.

I övrigt så kämpar jag fortfarande mot mina dinos som vägrar ge med sig. Mina tankar går nu i banorna kring en omstart. Jah ska nog hitta ett kar som jag kan flytta korallerna och fiskarna till. Jag har fått erbjudande om att låna en skummare till detta kar. Jag har inte än beslutat mig för hur jag ska göra. Det som gör mig orolig är att jag börjar tappa lusten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan flytta de mest ljuskrävande korallerna till ett annat kar några dagar så skulle jag råda dig att köra mörkermetoden i några dagar, det funkade för mej.

ja kan man inte göra de?ta utt alla djur lägga något över karet med så det bler rigtigt mörkt det måste ju ta kål på algerna eller?

/marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev av med mina dinos genom att låta dem växa fritt under några veckor (mest för jag tröttnade på att ha orangefärgad grus överallt på grund av algerna), tillsatte 1,5ml vodka på mina 180 liter samt 0,5dl "ultra lifevatten" varje dag och 2ml KH-höjande. Detta gör jag fortfarande varje dag med gott resultat. De växte på och blev först värre för att senare bli ljusade.

Jag sög sen upp alla dinos + sanden de fanns på vid vattenbyten och efter 2st sug och vattenbyten på ca 3 veckor var de helt borta och de har inte kommit tillbaka. Jag gissar själv på att det hela beror på dels ultra life-"vattnet" och dels att jag nu har en fungerande rutin till karet så där är balans.

Lycka till!

Dinos är mög

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj oj oj, vilken skillnad det blev med ny ljusramp och nya pumpar! Jag har fått ordentlig cirkulation i karet nu och rikligt med ljus. Det verkar konstigt, men det verkar som om dinosarna inte gillar det nya fina ljuset. De har inte kommit fram som de brukar när ljuset tänds. Håller tummarna för att de är på väg bort. Jag ska göra ett stort vattenbyte idag, för att få bort mycket av alla de olika preparat som jag provat att dosera mot mina dinos. Jag återkommer med bilder på den nya rampen senare idag!

Nu känns det roligt igen! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...