Gå till innehåll

Bengan's 250l ZEOkar


Bengan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 556
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag kört zeovit i en vecka och jag börjar redan se korallerna bli ljusare. Men jag har två bovar i karet som norpar på mina korallers polyper. Jag håller på att vänja dem med att ta mat ifrån håven, så snart är de fångade och uppe ur karet. Jag har idag fått nya preparat att dosera i karet, ska bli kul att se mer förändringar i karet.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har misstänkt att jag haft en pistolräka i karet lång tid. Igår såg jag den när jag lös med ficklampa en stund efter släckning i karet. Den hade en klo som var betydligt mycket större än den andra och den är bara 1 - 1.5cm i storlek. Är de alltid så skygga? Den kanske blir modigare när den växt till sig? Kul!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det dags att byta ut skrotpumparna jag har mot riktiga pumpar. Jag har kikat mest på 2st Tunze 6045. Seio polario hade varit intressant om den funnits till salu, men det gör den inte än. Tanken har slagit mig att köpa styrbara pumpar med en controller, men det blir ganska dyrt. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra. Kom gärna med förslag på bra pumpar! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Bengan

du kan ju vänta tills polarion kommer så har du bara den på den gavel du har 2 pumpar idag..

så kan den ju pulsa på båda sidorna om revet med sina utblås.

alt 2 st 6055 o styrning :) < mitt dyra föslag.

kollar man lite utlänska sidor så finns även Korallia som styrbar o dator till.

sen finns ju alltid ebay all'a freddi

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nära omstart av karet. Jag har kämpat mot dinos en bra tid nu. Jag har testat:

AlgenX

Höja PH

Höja Kh

förkorta belysningstid markant

suga ut dem

Det var en dag i förra veckan som de ljusnade och var på väg att minska, men dagen efter var de tillbaka igen. Jag känner mig uppgiven efter att ha spenderat otaliga timmar av läsning om dinos runt om på nätet. Det verkar som det finns hundra olika alternativ som "möjligtvis kan" ta bort dinos, men ingen metod som är helt garanterad success. Jag har funderingar på att riva ut allt och skrubba rent, byta ut min levande sand mot ny. Jag funderar på att flytta mina koraller till ett kar som innehåller endast mina koraller under tiden. Jag känner mig uppgiven och besegrad.-ger upp

Min sista förhoppning är att zeoviten ska plocka bort en hel del näringsämnen och få dinosen att gå tillbaka. Jag har kört zeovit nu i snart tre veckor.

Det som håller mig igång är lusten att byta ut pumpar och gå över till T5. Jag kommer att ta ett beslut inom kort hur jag ska göra, kanske en paus helt och hållet. Vi får se vad som händer......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder osmosvatten och har gjort det alltid. Jag har bytat silikatmediat för att se om det hjälpte. Jag har provat med kalkwasser och har fyllt på ca 1.5l varje kväll och har gjort så i lite mer än två veckor. Mitt ph ligger nu på 8.6 - 8.7, nånstans där emellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvatten är bra och ditt Ph helt ok, på gränsen till för högt. Alger försvinner tyvärr inte så snabbt, jag tror du skall vara uthållig. En omstart är ett stort ingrepp, och tänk om det inte hjälper.

Tillsätter du något annat speciellt som skulle kunna trigga dina alger? Något nytt du börjat med för någon/några månader sedan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte härstamma det till att jag börjat med något speciellt. Jag tror jag fått det från någon sten som följt med nån korall som jag köpt.

Jag till sätter idag och har gjort efter mina problem med dinos började:

Zeobak

zeofood

spogepower

Aminoacid

B.balance

zeostart

Aminoacid LPS

Alla från Korallen Zucht

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På morgonen syns de knappt eftersom de dragit sig tillbaka under natten utan belysning.

post-2976-14468915788569_thumb.jpg

post-2976-14468915789654_thumb.jpg

När belysningen är igång kommer de fram igen med ett rasande tempo.

post-2976-1446891579174_thumb.jpg

Detta är bilder endast på sanden, men de har spridit sig utöver nästan all min ls också.

post-2976-14468915788317_thumb.jpg

post-2976-1446891578923_thumb.jpg

post-2976-14468915790438_thumb.jpg

post-2976-14468915790812_thumb.jpg

post-2976-14468915791027_thumb.jpg

post-2976-14468915791499_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser inte trevligt ut. Svårt att säga men det kan mycket väl vara cyano.

Jag skulle välja att störa dem dagligen genom att rota med en pinne. Det bästa är ju att suga ut dem i samband med vattenbyte. Har du ordning på alla andra värden? Mg, Ca, KH, fosfat, nitrat osv?

Jag tror på kalkvatten, högt Ph, regelbundna vattenbyten, riktigt ordentlig cirkulation i karet och inte minst vid ytan.

Du tillsätter en massa saker men jag kan inget om dem. Jag skulle vara mycket restrektiv med att tillsätta olika saker, något är det som triggat och göder dessa, frågan är bara vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte härstamma det till att jag börjat med något speciellt. Jag tror jag fått det från någon sten som följt med nån korall som jag köpt.

Jag till sätter idag och har gjort efter mina problem med dinos började:

Zeobak

zeofood

spogepower

Aminoacid

B.balance

zeostart

Aminoacid LPS

Alla från Korallen Zucht

Om jag förstör dig rätt så började du med dessa efter att problemen börjde?

Skulle ändå rekommendera att sluta med Aminosyrorna, verkar som dom triggar dinos eller kiselalger hos mig, jag har oxå halverat dosen på B-balance och K-balance, spongepower kör jag bara två ggr/v.

Du kör inte K balance?

Håll pH högt som det är nu, kanske något för hög. Sug upp allt du kan så ofta som möjligt.

Det kan ta flera månader innan man blir av med eländet, för mig tog det över 6mån med olika åtgärder. Plötsligt en dag var dom bara borta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...