Gå till innehåll

Bengan's 250l ZEOkar


Bengan

Rekommenderade inlägg

Imorgon börjar det att röra på sig med mitt 250 kar. Jag ska hitta en glasmästare som är villig att borra i karet och jag ska köpa reglar till bänk bygge.

Jag planerar att ha en sump på ca 150l som ska ha ett refugium. Hur stora hål behövs för ytavrinningen och för returen? Jag ska använda karet som rumsavdelare och det blir en kortsida som kommer att stå mot väggen. Jag funderar på att sätta ytavrinningen mitt på kortsidan. Vilka fördelar respektive nackdelar har det? Jag vill ha den där mest för att kunna gömma den bakom LS.

Jag återkommer imorgon med besked på hur det har gått...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 556
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Latmasken har fått tag i mig...

Jag åkte och köpte en bänk gjord för karet idag. Det blev inte mycket dyrare än att bygga själv ifs, men det finns inte plats för en stor sump under. Nu har jag tänkt om. Jag kommer inte att borra i karet utan jag kommer att köra med en överinningsbox och rakt under den kommer mitt 120l Lido stå och agera sump. Den delen kommer att byggas in och målas svart. Nu händer det lite iaf. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild som jag kladda på fem minuter i photoshop. Det ser för jävligt ut, men visar väl lite hur jag tänkt.

post-2976-14468915385188_thumb.jpg

Sumpen kommer stå rakt under overflowboxenoch jag tror det minskar risken för läckage. Det känns säkrare så iaf. Om jag fyller sumpen till hälften så har jag ca 50l över som den kan ta emot vi ev strömavbrott eller liknande. Jag bränner hellre än pump än får vatten på golvet.

Jag hoppas bilden visar lite hur jag tänkt. Kom gärna med förslag till förbättringar.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag börjat jaga en överrinningsbox och vet inte vilken jag ska köpa. Vilka erfarenheter har ni om Tunzes box och Aquarium Systems box? Tunze boxen har en kapacitet på ca 900l/h och Aquarium Systems box 2400l/h. Jag vill gärna ha vattennivån hög i karet och det gör att jag måste "höja upp" överinningsboxen för att det ska kunna gå. Är det någon som gjort detta och går det att göra? När jag bestämt mig för en box, så är det dags att leta efter en returpump och en Eheim pump tilltalar mig mest för tillfället.

Jag har börjat skissa på hur min sump ska se ut och min nvarande tanke är såhär:

post-2976-14468915408609_thumb.jpg

Hur jag ska fixa flödet genom sumpen har jag inte bestämt mig för än. Har ni några förslag om hur min sump ska se ut så kom gärna med dem. Jag är öppen för alla förslag. Min idé är kanske helt tokig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls Anders! Idéen tycker jag är bra, och det ska nog gå och lösa utan större bekymmer. Manne har förhöjt sin box för att klara karmen på hans 600-liters kar, så det ska nog gå vägen.

I överrinngingsfacket kan du sätta ett par skivor som bubbelfälla, sedan sänker du bara nivån i varje efterkommande fack något så faller vattnet per automatik till returfacket till sist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy!

Jag jagar begagnad ls med ljus och lykta och det är det enda som saknas innan jag kan byta kar. Jag kommer köra igång karet så fort jag får tag i ls. Sumpen kan jag inte fixa förräns flytten är klar och tanken är att ta det efter hand. Om ni hör någon som ska göra sig av med ls så skicka pm till mig.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag börjat fylla karet med osmosvatten. Det ska blandas i salt ikväll/natt. Jag ska åka och köpa ls imorgon, orkar inte vänta på att det ska dyka upp någon begagnad. Så imorgon börjar det hända lite iaf.

post-2976-14468915483427_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tag i en Eheim 1260 pump igår som jag ska använda som retur. Jag vill ha MYCKET cirkulation i karet. Nu ska jag bara hitta en overflowbox som klarar svälja undan runt en 2000l/h.

Aquarium Systems har en box som jag hittat här. Det står att den sväljer 2400l/h, men jag kan inte hitta info om den boxen på andra ställen, satt och sökte som en tok igår. Någon som känner till eller provat denna box? Vill gärna veta innan jag lägger en beställning. Tacksam för svar.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det bara lite olika saker jag saknar för att köra igång. På onsdag nästa vecka ska det fixas. Jag behöver:

Frigolit att lägga i botten på karet,

ca 20kg levandesand

overflowbox som klarar runt 2000l/h

det är väl det mest nödvändiga.

Tanken var först att jag skulle ha ett refugium i sumpen, men det har blivit ändrat. Jag kommer att köra med zeovit och ska skaffa en IAQUATIC reaktor så fort jag kan. Är väldigt sugen på att köpa en Vortech streampump. Jag tror jag skulle klara mig med en sådan plus returen. Ska kika på en när vi ska hälsa på Ted i Kungsbacka. Just nu ligger det ls i karet som gosar till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Jag rekommenderar att du skippar frigoliten i botten, den kommer "lösas upp" förr eller senare och du får en j-a massa små frigolitbollar som ligger och flyter omkring, talar av egen erfarenhet. Köp plexiglas eller liknande istället om du är rädd om botten. Själv köpte jag hobbyglas eller om det hette hobbyplast på bauhaus, funkar kanon och är billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en Zeovit reaktor och media igår. Ska bli riktigt roligt att testa Zeovit. Fick precis besked på att ytavrinningsboxen som jag beställt var slut, så det blir till att leta vidare...

Har tömt karet tidigt imorse och nu börjat fylla det med nytt vatten. Ska snart blanda i salt och sen ska frigoliten på plats och förhoppningsvis slänga i sanden inatt. Köpte även 30 kg levande sand igår.

Håll tummarna för att allt flyter på. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll tummarna för att allt flyter på. :smiley20:

Utom frigoliten då... ;)

Staplar du bara stenen någorlunda bra så kommer den inte att utgöra någon fara för bottenglaset, men om du skapar vingliga revpelare av runda stenar så kanske du ska ta och fundera över om det hade vart en vettig idé att limma ihop dem, annars tycker jag att du kan köra utan både liggunderlag och frigolit.

Har du dessutom sand i karet så fungerar det som en stötdämpare om det skulle visa sig att någon sten skulle falla ner mot botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tips istället för frigoliten som jag har sett är Vita plast skärbrädor, finns billiga på Ikea.

Tycker det borde funka det också.

Men sjäv körde jag med ligg underlag när jag hade ciklider och nu kör jag med 2mm mjukaktig pleximatta/skiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...