Gå till innehåll

Mitt första akvarium blev ett saltvattenskar!


samfisher

Rekommenderade inlägg

Ja då ska jag starta upp tråden, dels för att hjälpa mig själv och för att ni andra ska ha något kul att läsa och disskutera i. Allt började med att min kompis Alexander tog med mig till Akvarieleasing i Sundbyberg för att handla lite foder och några nya fiskar till sitt sötvattenskar med Malawi. Vi tog en tur på saltvattensavdelningen och jag fastnade för alla fina fiskar och koraller. Det är svårt att säga men det var något magiskt med hur ljuset lyste upp korallerna och skapade ett undervattenslandskap som såg så fridfullt och vackert ut att jag bara stod och tittade. Jag förtrollades av fiskarnas färger och märkte hur dom på något sätt gjorde mig lugn och avslappnad...

Nog med det poetiska ;) Några veckor senare gjorde jag och min kompis ytterligare ett besök på Akvarieleasing och det började gå upp för mig att det här var någonting jag ville hålla på med. Jag pratade med Tony där och vi bestämde ett datum när jag skulle få hämta mitt akvarium. När dan väl infann sig (valborgsmässoafton) så var jag lite gladare än vanligt. Efter jobbet bar det av med bilen till Akvarieleasing och vi plockade in allting i bilen. Smått förvirrad av alla tester och instruktioner begav jag mig hemåt.

Många timmar av förbannelse p.g.a dåliga instruktiuoner till akvariebänken och panik över att den levande stenen inte skulle vara så levande om jag inte fick den i vatten snart, samt blanda till rätt salthalt i vattnet så kunde jag äntligen gå ut och ta ett par öl med en kompis.

Ja just det när jag var klar med akvariet och hade satt på doppvärmaren och fyllt på akvariet så hände någonting...på något sätt så hade vattnet inte kommit in till doppvärmaren så när vattnet nuddade doppvärmaren så small det... Lite rädd blev man ju då jag trodde hela skiten pajade men det var bara att köpa en ny doppvärmare dagen efter.

Ja ja jag tänkte uppdatera med bilder och lite text när jag har tid och lust.

view.php?pic=s2r58o&s=3versik.jpg

Översikt

view.php?pic=i2j9zn&s=3ppetlock.jpg

Akvariet med öppet lock

view.php?pic=194iu1&s=3

?action=view&current=Skummare.jpgSkummare.jpg

Skummaren

Akvariettnt.jpg

Akvariet när det är tänt

MVH

/Andreas Ö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag göra.... :) Jag har haft karet igång nu i lite mer än en vecka. Alla värden ser bra ut. Jag undrar nu, ska man köpa fiskar först eller ska man "plantera" koraller i akvariet först? Jag planerar att bara ha clownfiskar.

MVH

/Andreas Ö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle Sätta i lite Korall Först, Typ nån Xenia och lite knappar eller annan enkel Korall då blir det roligare att titta på,

Om du inte har Turbosniglar bör du Köpa det de e utmärkta Städare, sen är Eremoter väldigt bra på att beta av Alger som antagligen kommer börja komma snart.

Har du fått något nitritTopp än? eller kör du massa nitrivec? om din nitrittopp kommit och Gått ner en bra bit borde du kunna börja att köpa en fisk tex en Clown.

Jag har bara hållt på med saltvatten i 3½ vecka så jag skulle ju inte bara gå på min åsikt om jag var du ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag ha turbosniglar och eremiter om jag vill odla på clownfiskarna sedan, eller kommer de läre djuren äta upp rom och yngel?

Liten uppdate: Jag har testat alla vattenvärden idag och allt ser fin-fint ut :) Ímorgon blir det förmodligen fiskar och koraller.

Tack för tipset Oscar men jag skulle vilja ha lite tips från mera rfarna akvarister också....just to be on the safe side.

Jag kör ingen Nitrivec, bör man göra det? Jag tror jag har haft min nitrittopp. Värdet har i alla fall varit stabilt i flera dagar.

MVH

/AÖ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill odla på clownfiskarna så måste du ha ett extra akvarie typ något litet på 10-20liter som du kan lägga ned ynglena i och du måste fånga upp dessa så fort dom kläcks annars så äter clownerna upp dom!

Mvh.Henrik

Jo det har jag förstått. Kan man flytta rommen när fiskarna lagt den eller är det bara ynglena man kan flytta? Bör jag ha några lägre djur i karet trots att jag vill odla på fiskarna. Vilka dju rekommenderas, jag har fastnat lit för eldräkan men jag vet inte riktigt vad den fyller för funktion? Kanske bättre med eremiter och något mer?

MVH

/Andreas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå självklart kan du ha lägre djur trots att du vill odla på clowner!

Eldräkan är en av dom finare räkor enligt mig men min egen bara gömmer sig hela tiden tycker den är riktigt tråkig faktiskt, kanske ska hålla dessa i par?

Du väntar tills kvällen dom ska kläckas och när dom gjort det så håvar du upp dem bara.

Är själv nybörjare och har aldrig odlat upp clowner men det finns ett flertal trådar om detta om du använder sökfunktionen

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha nu har jag kommit hem från Akvarieleasing me dmina nyinköpta prylar. Det blev:

2 turbosniglar

1 Eremitkräfta (tanken var att den skulle vara rödbenad men jag tycker den ser blåbenad ut).

1 skivanemon av något slag

Direkt när jag hade koppat in eremiten samt lagt ner sniglarna och anemonen så började det röra sig i akvariet. Det första jag såg (som jag inte sett förrut) var en hyffsat stor vit (äcklig) mask som kröp ur en håla från en av mina LS...vad är det för ngt? Jag upptäckte sedan flera små vita maskar i samma sten.

Eremit1.jpg

Jag antar att den är blåbenad?

eremit2.jpg

Snigel1.jpg

snigel2.jpg

vxt1.jpg

vxt2.jpg

Vad kallas den här?

MVH

/Andreas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ingen Nitrivec, bör man göra det? Jag tror jag har haft min nitrittopp. Värdet har i alla fall varit stabilt i flera dagar.

Nitrittoppen har du förmodligen inte haft än, jag fick min efter 2-3 veckor i mitt clownhotel, så ta det lugnt med invånare i början. Detta kommer att bli snyggt ska du se :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej!

Ja jag blev rekommenderad att köpa några lägre djur av Tony på akvarieleasing. Sen skulle jag ha djuren i cirka 2 veckor innan jag köper fiskar. Kanske låter grymt men som sagt det var vad jag blev rekomenderad. Vad händer när man får en nitrit-topp? Dör mina stackars djur då:smiley13:? Får man ALLTID en nitrittopp?

MVH

/Andreas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon har det gått 4 veckor sedan jag startade mitt 80l kar. Jag hade i en massa eremiter och turbosniglar ganska tidigt samt två damseller redan i början av vecka 2 än så länge har jag inte haft någon nitrit. Jag använder JBL´s denitrol som är samma sak som Nitrivec. Man kan aldrig vara säker jag kanske åker på en topp snart.

Det är därför man rekommenderar att använda någon form av bakteriekultur (Nitrivec), så man får igång nedbrytningen av nitrit osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut, kul att det första blev ett salt!

Men rekommenderar som ovan att ta det lungt med invånare i början. Om du skulle förlora en massa levande i en nitrittopp så kanske intresset svalnar och det vill man ju inte. :)

Jag startade mitt 100-liters med ca 75% inkört vatten från ett mycket stabilt och bra kar, plus levande sten från samma. T.o.m. då fick jag en liten nitrittopp, så lugna puckar är nog alltid bra, speciellt i början.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det bråttom att fråga!

Jag har varit iväg på en weekend i Uppsala och kom tillbaka för ca en timme sedan. När jag kollar efter min eremitkräfta ser jag bara ett par ben och något slemmigt som ligger på botten. Jag får först panik och undrar vad de tär för sjömonster som tagit min stackars kräfta. När jag kollar upp på en av stenarna ser jag honom sitta där pigg som aldrig förr. Jag tog tag i honom och vände på honom för att se om det var något konstigt med honom. Men allt verkade fint så jag la honom på botten och la lite mat bredvid honom som han snart gluffsade i sig.

Är min kräfta sjuk eller? Vad kommer extrabenen ifrån :S ? Ska jag lyfta bort dom "döda" benen och slänga dom?

Måste ha svar fort!!!

TAckar

/Andreas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antagligen har du haft en till eremit... så blev det för mej hela tiden förut... den andra eremiten hittade antagligen inget ska att ha så då dog den.. (bara min egen teori, vet inte alls om det stämmer...) prova lägg ner några tomma skal till honom i olika storlekar, han kanske vill byta eller så kan du ha en till eremit. jag har 5 st men jag köpte bara 3 :P

Lycka till med karet

//Gustav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...