Gå till innehåll

Arcticreefs 567 l revkar


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Kommer inte åt länken till hotellet, men det är väl här du är?

Det låter som om ni verkligen njuter av semestern, hoppas på lite fina bilder när du kommer hem igen. :)

Satt själv och gick igenom lite semesterbilder från Maldiverna igår, det är ju inte så att man längtar iväg direkt. Not...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kommer inte åt länken till hotellet, men det är väl här du är?

Det låter som om ni verkligen njuter av semestern, hoppas på lite fina bilder när du kommer hem igen. :)

Satt själv och gick igenom lite semesterbilder från Maldiverna igår, det är ju inte så att man längtar iväg direkt. Not...

Yup. Det stället är det. Rekommenderas varmt. Tyvärr är maten ruskigt dyr men annars är det perfekt. Regnskog som övergar i en kritvit strand. Lite folk, ingen trängsel. Maldiverna vore fantastiskt. Har varit där en gang för över 20 ar sedan och det var minnesvärt.

Nä, har inte tid skriva nagot mer. Skall ut och ta ett dopp. fortfarande snöstorm i Sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte snöstorm men kallt som satan, -14 hemma hos mig just nu!

Huvvaligen, va kallt! Är nu lyckligt tillbaka i Basel (här är det -7 grader. det trodde jag var olagligt i Schweiz) och till min glädje är akvarierna i bättre form än när jag åkte. Två veckor med bara en matningsautomat och automatpåfyllning. Givetvis fick jag inte tag på något undervattenshus till min kamera så jag bifogar bara några bilder från hotellbalkongen. Under vattenytan döljer sig hela tennisplaner med SPSer...

Damerna i familjen skulle naturligtvis shoppa så det blev några dagar i Kuala Lumpus också. Jag passade på att titta in i en bokhandel. I akvariehyllan hittade jag tex fem ex av Sprungs Alghandbok. Seriöst må jag säga. Det är inte bara naturen som är imponerande i sydostasien.

IMG_0093-1.jpg

IMG_0094-1.jpg

IMG_0095-1.jpg

IMG_0096-1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst snyggt Christer! Burken har utvecklat sig mycket vackert över tiden!

Fler bilder från Malaysia efterfrågas också. :)

Försöker att övertala tjejens syster och hennes familj att åka till Malaysia i år, så en massa goa bilder på blandat ögongodis är varmt uppskattat!

Dök ni när ni var iväg också, och isf, hur uppfattade du den biten? Eller blev det "enbart" snorkling?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst snyggt Christer! Burken har utvecklat sig mycket vackert över tiden!

Fler bilder från Malaysia efterfrågas också. :)

Försöker att övertala tjejens syster och hennes familj att åka till Malaysia i år, så en massa goa bilder på blandat ögongodis är varmt uppskattat!

Dök ni när ni var iväg också, och isf, hur uppfattade du den biten? Eller blev det "enbart" snorkling?

Ja, det är spännande vad som har hänt. Jag skulle tro att biomassan nu säkert är 100x gånger större än i början och att näringskonsumtionen måste vara oerhört mycket högre och därav de låga näringsvärdena.

Tyvärr, ingen av oss kan dyka så det blev bara snorkling. Djuphavsfiske blev det heller inget av med eftersom det inte finns något djupt hav där. Andaman är väldigt grundt. Men naturens skönhet var ofattbar! Åk dit!!!

Fler bilder kommer. Även från det offentliga akvariet i Kula Lumpur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Malaysia har jag varit i 2ggr, ena gången på väg till Maldiverna, och andra gången som en kombiresa med Thailand/Hua Hin. Bara KL då, men om ca 17 månader är det en bröllopsresa inplanerad till antingen Mabul eller Redang ihop med KL. :)

Kör på Lankawi då. Men satsa på den icke-exploaterade norra delen. Rent magisk natur! Nere där de flesta hotell ligger fick jag lite Florida vibbar. Inte alls lika mysigt.

17 månaders framförhållning för bröllop! Inte illa, må jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det började nyligen dyka upp lite oönskade alger här och där trots att värdena låg där de skulle. Då kom jag på att jag inte bytt lampor på ett år (!!!). Man tänker inte riktigt på det eftersom ljuet blir svagare och gulare ganska så omärkligt. Nåväl, iväg och handla nya brännare till 400 och 250 wattaren. På två dagar försvann algerna och burken ser mycket gladare ut. trist sätt att spendera pengar på men ack så viktigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte sett de senaste bilderna. Ville bara säga att det ser riktigt läckert ut. Älskar kar som är fyllda med liv. Allrahelst med stora koraller och inte massa små neonfärgade pinnar ;) Påminner om Melevs kar på det sättet. Stora fullvuxna koraller överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte sett de senaste bilderna. Ville bara säga att det ser riktigt läckert ut. Älskar kar som är fyllda med liv. Allrahelst med stora koraller och inte massa små neonfärgade pinnar ;) Påminner om Melevs kar på det sättet. Stora fullvuxna koraller överallt.

Gillar det själv. Det viktigaste för mig är "vad" som växer utan "att" det växer. Jag är nog lite annorlunda på så sätt att jag gillar gillar mjukisar mer än SPSer.

Går och funderar på ett nytt akvarieprojekt. Ettstörre den här gången. Med makroalger, anemoner, tridacnas och lite mjukisar. Och, naturligtvis, ett helt moln med anemonfirrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt trevligt kar. Härligt djup du fått till.

Det med ljuset är rätt kul. Har skett ofriviligt. Jag har en 250 wattare som hänger närmast frontglaset och en 400 wattare lite längre bak. 400 wattaren är rejält blå med ett kelvintal runt 20000 medan 250 wattaren liger på ca 12000. det är denna skillnad som ger upphov till djupeffekten (tillsammans med den svarta ruta som utgör den bakre rutan). Syns rätt bra på bilden som tagits från sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har den senaste tiden märkt att det börjat växa mer alger på rutorna och även på saden. Kollade hårdheten som låg på 4. Krämade på lite mer med Ballingpumpen och höjde långsamt till 10 under några dagar. Boom! Algerna försvann. Kanske onödigt att påpeka men Kh skall ligga högt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här karet är så snyggt!

Har samma erfarenheter med alger, högt KH är en bra "grund" att jobba på.

Tack!

Det är så lätt att KH droppar för lågt. Men, som sagt, ser man att det börjat växa på glaset är det bäst att kolla hårdheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...