Gå till innehåll

Arcticreefs 567 l revkar


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Har utfört första vattenbytet idag sedan jag började i maj. Rätt kul att se vilken effekt det hade. Korallerna slog ut mer än jag någonsin har sett. Bytet var bara på 30 liter. Undrar om förändringen i karet berodde på att något försvann eller att något tillfördes? Jag gissar på det senare pga av den lilla volymen.

Har också gjort något som jag kanske inte borde ha gjort: jag köpte en crinoid. Dessa skall ju vara rejält svåra men jag har köpt på mig lite av Kent Marines zoo och phytoplankton. Hoppas det går bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har slutligen gjort mig av med min vackra Haddoni. Den fick flytta till handlare Fritz. Det blev för dyrt, helt enkelt. Två Zanclus har den tagit samt ett gäng Anthias, räkor mm. Ett riktigt rovdjur som mot slutet blivit så stor att att den täcket ca 1/6 av akvariets bottenyta. Den var inte helt enkel att få loss. Den hade en enorm fot somgrävt ned sig i DSBn rejält. Tog en bra stund att få loss. Jag köpte den mot bättre vetande. Dessa djur skall hållas i specialakvarier!!! Jag undrar om den kan ha bidragit till mitt höga nitratvärde. Dess biomassa var betydligt större än den som fiskarna motsvarar. Nåväl. vi får väl se om det sjunker nu när den är borta.

Har hittat en lustig organism på en LS jag köpte på Triton för några veckor sedan. Den ser precis ut som en Millepora Alcicornis men den är lilla istället för ljusbrun. Finns det lila dylika? Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det är många preparat att hålla reda på!

Jag doserar endast Organics från Fauna Marin i mitt kar.

Då kom jag ihåg rätt! och en sådan flaska har jag stående.

Ångrar föv djupt att jag inte köpte den illgröna sarcophyton jag såg på Triton i förrgår:-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Christer att dom gröna e riktigt fina och prisklassen passar dig bra nu när du inte far runt i ett sport åk.Patrik

Tyvärr kostade de mer än nån sportbil jag haft. Tror du Triton kan fixa sarcophytonfinansiering? På 60 månader med 50% restvärde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

"Har varit lite mycket ett tag" och uppdateringen av traden har varit lite dalig. Men nu ar jag igang igen. Bot och battring utlovas! Pa lordag skall jag skaffa en ny skummare. En Faunamarin I MkIII som Havsguden har staende . Nagon som ar intresserad av att kopa tva battre beggade skummare: en ATI (minsta modellen) och en Tunze 9004?

Har ocksa lagt pa lite mer belysning. Kor 1x400W och 1X250W. Har dessutom lagt till 4 kanaler till doseringpumpen och kor salter plus Grotechs ABC+aminosyror/vitaminer. Detta tror jag ar nagot av det basta jag gjort. Burken blev lika glad som av ett 10% vattenbyte.

Har gjort mig av med min fiskatande Haddoni! Kop aldrig en sadan savida ni inte satsar pa en specialburk. Att se en sadan kaka upp en Zanclus gor ont! Naval, Fritz den glade fiskhandlaren tog emot Haddonin och i utbyte fick jag en ZAnclus som jag nu handmatar. De ater som hastar, tycks det. Det ar en valdigt aktiv firre och jag tror att de behover mycket energi.

Har skaffat ett litet krypin i Sthlm och dar behovs det givetvis ett akvarium. Tyvarr kommer jag inte att kunna vara dar sa ofta sa det maste vara nagot valdigt lattskott. Funderar faktiskt pa ett sotvattensakvarium av den enklare typen men jag har inte riktigt bestamt mig annu. Nagon av er som har nagot kreativt forslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ju inte hur stort kryp-innet är, men detta måste ju uppfylla en del av dina kriterier : http://www.stuffshop.se/sv/article/8/usb_aquarium.

När blir inflyttningsfesten....:)

Njaaa... Något mer biologiskt skulle jag nog vilja ha... Riktigt så litet är inte krypinet.

Inflyttningsfester är viktiga! Info följer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...