Gå till innehåll

Nytt ~400 liters hörnkar


Stille

Rekommenderade inlägg

Tjenare gott folk!

Om några veckor får jag mitt första saltvattenskar.(Önskar man kunde påverka uppfattningen av tid.)..

En kompis som ska uppgradera till ett större kar "donerar" sitt nuvarande 380 (tror jag) liters hörnkar till mig.

Jag har redan påbörjat anskaffaningen av så pass mycket "pryttlar" min plånbok samt sambo tillåter.

I söndags köpte jag ca 30 kg "begagnad" levande sten som jag för närvarande har i ett kar som samma goda kompis lånade mig så att jag har någonstans att ha stenen.

Kontentan av det hela är att jag nu har ett 140 liters kar, en Deltec 1250 skummare (som står på en plastburk direkt i karet), en 200W doppvärmare samt en Hydor Coralia 2:a för cirkulation.

Min fråga är: kommer jag döda stenen fram tills dess att jag får det riktiga karet? Det som fattar som jag ser det är belysning och ytterligare cirkulation.... Jag satt ikväll med ficklampa och letade efter tecken på liv och jag har sett lite små räkor, rörmask, sniglar och nån annan "tusenfotingsliknande" sak..

Kommer jag döda min sten innan dess att jag får vettig belysning, tester, åtgärder osv osv.?

Tack från en orolig, nybliven, akvarist!

PS: Om det finns någon intresserad akvarist i skåneregionen skulle det vara jätteroligt att skapa en kontakt för utbyte av idéer och annat.

Mvh

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som vi har samma gäster Oskar! :-) Ingen aning om vad det är.. Ljus skygga rackare så jag har lite svårt för att hinna ta en ordentlig titt.

Jag känner mig otroligt fånig när jag med ficklampa i hand säger till sambon att -"Nu går jag ner och tittar på stenen igen". Smällar man får ta antar jag! :-)

Tack för svaret Spooky.. Då kan jag ta det lugnt med uppstarten av det riktiga karet.

Bilder kommer om va 1-1,5 månader då bygget är planerat att påbörjas..

Simma lugnt!

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har man införskaffat lite streamers oxå.. 2 st tunze 6045.

Kommer det räcka med cirkulation i ett ~380 liters kar med 1 st koralia 2, 2 st tunze 6045:or samt sump-genomströmning på ca 1500 liter/h?

Eventuellt planerar jag att införskaffa 1 st koralia 2-3 till och ha de 2 koralio:rna djupt i bakre hörnet (hörnkar) riktat lite uppåt och längs sidorutorna samt de 2 tunze riktade in mot mitten/neråt från framsidan/sidorutorna av karet.

Oj va vagt de där blev.. Jag hoppas ni fattar.. Annars får man ta till sina MSPaint.exe skills igen! :ler:

Vad tror ni?

Mvh

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man införskaffat lite streamers oxå.. 2 st tunze 6045.

Kommer det räcka med cirkulation i ett ~380 liters kar med 1 st koralia 2, 2 st tunze 6045:or samt sump-genomströmning på ca 1500 liter/h?

Eventuellt planerar jag att införskaffa 1 st koralia 2-3 till och ha de 2 koralio:rna djupt i bakre hörnet (hörnkar) riktat lite uppåt och längs sidorutorna samt de 2 tunze riktade in mot mitten/neråt från framsidan/sidorutorna av karet.

Oj va vagt de där blev.. Jag hoppas ni fattar.. Annars får man ta till sina MSPaint.exe skills igen! :ler:

Vad tror ni?

Mvh

Stefan

Det är svårt att säga så där utan vidare. Det räcker definitivt till att börja med.

Du får helt enkelt känna dig för. Beror mycket på hur du bygger upp med stenen osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej gott folk!

Äntligen dax för en uppdatering då det hänt lite!

Då har man nu varit igång i ca 2 månader och har inte kunnat mäta någon nitrat/nitrit topp alls.

Troligtvis beror det på att stenen låg i "temp" kar ett bra tag innan jag flyttade över det till huvudkaret. Vidare så köpte jag också en säck med levande sand som verkar ha gjort sitt jobb alldeles utmärkt.

Som sagt. Är nu igång och så här ser det ut för närvarande. Är inte speciellt mycket levande i karet än så länge för jag vill börja hyffsat försiktigt med belastningen.

Det levande som finns i karet är:

2 st clowner

5 st turbosniglar som har gjort ett fantastiskt jobb med mina alger

1 st putsarräka

3 st gula fiskar av nått slag. Ser lite ut som en zebra fisk med blått "neon" runt huvudet.

1 st Scopas kirurg

1 eremit

1 Mandarin

1 sändvändande sjöstjärna

Den fisk jag är orolig över är Mandarinen då jag hoppas det finns tillräckligt med småkryp i karet så att den klarar sig. Jag ska hålla den under noga uppsikt och ser jag att den vantrivs så lämnar jag antingen tillbaka den till affären eller donerar den till någon annan med bättre förutsättningar. Tror ni ca 35-40 kg LS och 18 kg Levande sand är tillräckligt?

För övrigt har jag lite fraggar av korall som låg och flöt i polarens kar när han bytte upp sig.

En liten grön acropora fragg, några gröna knappar, en rosa hysterix fragg samt en mjukis i form av ett träd. Har även sett att det börjat växa lite gröna skivisar här och där.

Efter ca 3 veckor i karet så fick min Scopas massor me prickar på sig. Då läste man på här på forumet och sparkade igång Ozon samt matade med vitlöksdoppad mat. Efter 2 dagar ser det mycket bättre ut. I sånna lägen är detta forum en livräddare!

Vidare så kör jag med deltecs fosfat remover i strumpa direkt i skummaren (Deltec 1250). Läste här på forumet att för snabba ändringar av fosfat kan vara dåligt så jag tog halva mängden.

De tester jag har för närvarande är:

Fosfat 0(!) ser inte något utslag på saliferts test alls. Växer dock lite alger här och där.

Nitrit 0

Nitrat 5

Några frågor:

Vilka tester mer borde jag införskaffa? Jag antar att PH och KH är intressant?

Behöver jag några tillsatser nu i början när karet är "nystartat"?

När bör jag börja med vattenbyten? Direkt eller kan jag vänta? Har hittils endast fyllt på det avdunstade vattnet.

Behöver jag införskaffa någon form av korallmat nu direkt? (Fick lite av polaren som jag kastade i mest för jag var orolig.)

Övriga kommentarer/synpunkter/kritik mottages å de varmaste!

Ha en trevlig dag!

Mvh

Stefan

post-3796-14468915901041_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej. har med ett nystartat akvarium precis som du... jag kollar KH värdet också. ska även iväg idag och köpa ca och mg som med kan vara bra att hålla reda på.. ett bra kemi dokument för oss "dummies" är inte fel. finns ett här på SVG som jag har haft stor användning av. skickar länk till dig här. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

där kan du kolla alla värden coh stämmer dom itne kan du gå in i rätt kapitel och läsa vad man bör göra för åtgärdet.. simpelt och perfekt för oss nybörjare:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fisk jag är orolig över är Mandarinen då jag hoppas det finns tillräckligt med småkryp i karet så att den klarar sig. Jag ska hålla den under noga uppsikt och ser jag att den vantrivs så lämnar jag antingen tillbaka den till affären eller donerar den till någon annan med bättre förutsättningar. Tror ni ca 35-40 kg LS och 18 kg Levande sand är tillräckligt?

Du borde verkligen läst på om mandarinen ordentligt INNAN du köpte den.

Dels har du troligtvis för lite sten. Man räknar med c a 50 kg bra och mogen sten per mandarin. Sanden innehåller inte mandarinmat utan bakterier.

Dels har du ett nytt kar som inte är moget, vilket gör att det fortfarande kan vara ont om småkryp. Dessutom har du död sten, vilket gör att det tar ännu längre att få igång småkrypen. I vanliga fall räknar man med c a ett år innan karet mognat.

Mandarinen kommer säkert att hitta lite mat, men jag skulle tippa att den sakta kommer att svälta ihjäl.

Jag skulle också köpa en till putsarräka - då kommer de att få yngel som blir mat åt t ex koraller. Räkor är hermafroditer, så du behöver inte vara orolig över att de inte kommer att para ihop sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias,

Har jag död sten? Varför är min sten död? Efter att jag köpte den så hade jag den i ett temporärt kar med cirkulation där den låg i ca 2 månader. Jag såg väldigt mycket liv i den när den låg där. Småräkor, rörmask, stjärnor, små mask osv osv. När den flyttades till mitt nuvarande kar så var stenen över vattenytan i max 3-4 minuter... Har jag missat något?

När det gäller Mandarinen så tar jag absolut till mig av kritiken. Nu i efterhand får man dåligt samvete. MEN, som nybörjare då jag inte vet vilka fiskar/djur man kan ha så åker jag in till en handlare och pratar ingående igenom mina inköp med dessa. Om de säger att det är OK efter min beskrivning av mitt kar så tror jag på detta. (Som i detta fallet.)

Men absolut. I fortsättningen får det bli att åka till handlaren .. Titta vad dom har. Sen åka hem och leta info på nätet för att återigen åka tillbaka och eventuellt köpa djuret om det ser att funka.

Omständigt värre men om det är vad som behövs för ett säkert kar för djuret så får det bli så!

Tack för tipset om en räka till! En sådan skall införskaffas!

Mvh

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias,

Har jag död sten? Varför är min sten död?

Hoppla, det var jag som läste för fort! Jag vimsade till det när jag läste att du hade begagnad sten och "Kommer jag döda min sten innan dess att jag får vettig belysning, tester, åtgärder osv osv.?"

Det kan vara bra att byta sten med någon annan eller ännu hellre lägga i lite riktigt fin ny sten - då tillför man flera arter smådjur i akvariet och får ett stabilare och mer varierat ekosystem i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Micke,

Japp.. Det låter i och för sig bra. Jag tror att jag ska införskaffa mig 10-15 kg mer LS.

Polaren har ett större kar som ja säkert kan få kasta ner mandarinen i så länge om det skulle krisa.

Undrar bara om vi kan lyckas fiska upp den sen utan o riva hela hans rev! (Eller mitt för den delen) :-)

Ikväll ska ja dock prova att "punktmata" med fryst artemia i ett glas på botten så inte dom andra fiskarna käkar upp allt.. Får se om jag lyckas få den o ta det.

Frågor:

Om jag köper 10-15 kg ny LS i butik (20-30 min körning hem). Kan jag kasta ner all ny LS i karet direkt eller ska jag ta nått kilo / dag så jag inte "rubbar" balansen i karet?

Och när ska jag börja med vattenbyten?

Håll salthalten uppe!

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

En liten uppdatering.

Då har karet puttrat vidare och min första "katastrof" har inträffat.. :ledsen:

Det började med att samtliga av mina gularandiga fiskar (3 st) försvann spårlöst på samma natt.

(Detta skedde samtidigt som min zebrasoma "flav" fick prick så ja sparkade gång både UVC och ozon.) Då alla 3 av samma art försvann samtidigt tänkte jag att jag kanske tryckt i för mycket ozon och att denna art var känslig kanske. (Körde 10 mg på min sander ozonizer.)

Nästa morgon igen var mandarinen och en av mina clowner puts väck.. Direkt tog jag fram alla mina vattentester och samtliga värden var bra förutom CA som var lite lågt. Ingen nitrit, låg nitrat, ingen fosfat och omätbar ammoniak. salthalten var på 1.025 och temp 26 grader.

Jag lyfte på lite sten för att försöka hitta spår utan framgång.

Därefter gick det ett par dagar och sedan såg jag att min sista clown simmade konstigt. Vid en märmare titt såg att jag att halva stjärtfenan var samt att ena sidfenan var helt borta. Stackaren.

Den dog några timmar senare.. Det såg ut som ett bettmärke på sjärtfenan..

Mitt fiskbestånd nu består av en scopas och en flavenscus (stavning?) och båda dessa ser ut att må hur bra som helst. Även mina koraller ser ut att må bra.

Jag tolkar det som om jag har något styggt i karet som går på mina fiskar. Vad kan ta så mycket fisk på så kort tid?

Min fråga är: Om det är antingen en monster mask (usch) eller en mantis (har inte hört några "knäppningar" dock) kan man svälta ihjäl eländet? Dvs att jag flyttar mitt kvarvarande lilla bestånd av fisk till en polare o kör karet utan fisk i 2-3 månader?

Alternativet är att plocka ur all LS och "börja om från början" vilket jag GÄRNA vill undvika.

Mvh

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mantis är nog min gissning oxå även om jag inte hört några ljud från karet.

Läste något om att man kan lägga stenen i extra salt vatten för att driva ut det som finns i den.. Någon som provat detta?

I så fall skulle man ju kunna ta sten för sten och flytta över och ha karet ingång under tiden..

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar inte ormstjärnor fisk ibland?

Dom är ju betydligt vanligare som liftare på LS iallafall.

Du har helt rätt! Jag har sett en massa "håriga" armar sticka ut från hålorna i min sten här och där.. Men armarna är så små och smala att jag inte ens tänkt tanken.. Kanske finns nån som växt till sig ordentligt någonstans..... .. .

Hmmm.. Finns nog bara ett alternativ nu och det är att riva allt och leta.. om jag hittar en hög med fiskben eller rester någonstans så är det ju en pekare på var eländet kan hålla hus.

Det MÅSTE vara något som käkar i karet.. Annars tycker jag att jag borde hittat döda fiskar här och där..

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...