Gå till innehåll

Bästa LS i Göteborg?


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder:

Vem har bästa stenen i gbg med omnejd?

Och hur ser priserna ut på de olika ställena?

Herkules och Marinakvariet är dom ställen jag varit och dreglat på, sen antar jag att det finns på Ciklidhuset också, men det är lite långt för nån som saknar bil...

Eller är det bättre att som nybörjare starta upp med begagnat?

Kanske rentav köpa via nån webshop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är oftast importerad via samma grossist, och kvalitén kan ibland skifta på olika sändningar, deroende på var den är plockad.

Ta dig till en lokal butik och titta på stenen, hör med handlaren om du själv kan få plocka ihop sten som du vill ha, sånt kan vara en avgörande faktor om man har tänkt sig sten på ett visst sätt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såpass alltså?

Då blir det en tripp till Marinakvariet, för det var inte så mycket inne på Herkules idag...

Rätt stenar får nog vara viktigt nu iallafall, tänkte tjuvstarta med ett sexkantigt 45liters, då är det ju lite begränsat med utrymme...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som rubriken lyder:

Vem har bästa stenen i gbg med omnejd?

Och hur ser priserna ut på de olika ställena?

Herkules och Marinakvariet är dom ställen jag varit och dreglat på, sen antar jag att det finns på Ciklidhuset också, men det är lite långt för nån som saknar bil...

Eller är det bättre att som nybörjare starta upp med begagnat?

Kanske rentav köpa via nån webshop?

Det är inte handlaren som är de viktiga, utan varifrån stenen kommer, för samma handlare kan ta in sten från olika ställen. Jag rekommenderar starkt sten från Mikronesien. Denna sten är full av liv o kalkalger o mkt vacker. Balistenen kan vara fin, men där finns en sort som är hemskt trist, ser mest ut som en död gråsten utan vare sej liv eller kalkalger. (nu får jag nog skäll ifrån balistenanhängare..:))

Om du talar med en handlare du har förtroende för, så kan du säkert be denne ta in just Mikronesiensten, o om du är i nystartsfas, så köper du med fördel en hel låda, o tar lådan direkt, utan att den mellanlandar i butik. Då vet du med säkerhet att stenen är fin.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är oftast importerad via samma grossist, och kvalitén kan ibland skifta på olika sändningar, deroende på var den är plockad.

nja ,vad grundar du det på, min erfarenhet är att det finns många kanaler för LS

i sverige

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte handlaren som är de viktiga, utan varifrån stenen kommer, för samma handlare kan ta in sten från olika ställen. Jag rekommenderar starkt sten från Mikronesien. Denna sten är full av liv o kalkalger o mkt vacker. Balistenen kan vara fin, men där finns en sort som är hemskt trist, ser mest ut som en död gråsten utan vare sej liv eller kalkalger. (nu får jag nog skäll ifrån balistenanhängare..:))

Om du talar med en handlare du har förtroende för, så kan du säkert be denne ta in just Mikronesiensten, o om du är i nystartsfas, så köper du med fördel en hel låda, o tar lådan direkt, utan att den mellanlandar i butik. Då vet du med säkerhet att stenen är fin.

Mvh

Jonas

Ok, får kolla vad dom har helt enkelt.

Fast i dagsläget känns det lite overkill med en hel låda för några kilo :P

Det är som sagt en liten tjuvstart det rör sig om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... så köper du med fördel en hel låda, o tar lådan direkt, utan att den mellanlandar i butik. Då vet du med säkerhet att stenen är fin.

Mvh

Jonas

Hur vet du medsäkerhet att den stenen är fin? Har du otur är det bara en sten i lådan också, rätt antal kilo men svår att använda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper stenen i obruten förpackning spelar det ingen roll hur bra handlaren är för det är inte han som packar stenen. Alltså vet du inte med säkerhet att stenen är fin. Jag skulle vilja säga att det är säkrare att den är bra om du handlar från seriös handlare och tar de stenarna du vill ha.

Visst är det sällan det är så stora stenar i lådan men du vet inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle nog vilja påstå att det främst är hur stenen hanterats och hur snabbt den fraktats som är viktigt.

Sten som legat på stranden i solen i dagar innan den packas och skickas, luktar lik när den kommer fram - brukar ta rätt lång tid att få ordning på.

Att som nybörjare köpa oöppnad låda med okurerad sten är inget tips jag ställer mig bakom.

Köp sten som är kurerad, hos en handlare som vet vad han pysslar med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle det vara att köpa begagnad sten?

Antar att man slipper någon större nitrittopp, och en del oönskade besökare?

För min del gör det inget större om det inte är så mycket fripassagerare och överraskningar, den biten kan jag ta på nästa balja, känns det lite som.

Fler för- och nackdelar? (utöver priset... som i dagsläget lockar väldans)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdel kan ju vara att stenen har varit med om någon medicinering vilket man inte vill ha.

Speciellt inte om det har varit någon kopparmedicin.

JAg har köpt (och sålt) begagnad sten själv, och har inte haft några negativa upplevelser av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liksom Jimmy köpt begagnad sten. Dock skulle jag i dag fundera på vem jg köper av. Köper du av någon här på SG kan du ju se hur den personen har skött sitt kar om det finns en tråd från honom eller henne.

Nitrittoppen kan du få en då. Det kommer en liten i alla fall då det börjar dö lite när stenen är över ytan. Destomer du kan ha stenen i vatten desto mindre blir toppen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Troll

Ta ett besök hos Biotadmarin också han ligger bara ett par hundra meter från stationen i KUNGSBACKA och han brukar ha olika sortes sten hemma som han har i separata kar med skummare, så slipper du få skit (döda alger m.m.) med om du köper sten där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du medsäkerhet att den stenen är fin? Har du otur är det bara en sten i lådan också, rätt antal kilo men svår att använda!

Nja..då får du ha en himla otur isåfall. Jag baserar detta på att jag gjort så varje gång jag startat nytt akvarium ända sedan mina första stapplande steg inom denna hobby. Jag tror inte jag haft tur varje gång. Är det dessutom så att man ändå behöver mer än en låda så är det ju än mer osannolikt att båda lådorna skall innehålla jätteblock.. Om man bara tänker köpa en låda, kan jag förstå vad du är ute efter, men då ber man bara att få öppna lådorna i butiken precis när dom kommer o så väljer man den lådan som passar en...för det är ju rätt så troligt att handlaren när han ändå beställer tar in fler lådor, till sej själv etc. Med en seriös handlare går det alltid fixa till på nåt sätt. Ur stensynpunkt är deta ett väldigt säkert sätt att få bästa möjliga sten. Tyvärr kan ju sten som legat i butiken bli försämrad med tiden...för dessvärre finn det butiker med undermåliga förhållanden för stenen. Få butiker kan vårda stenen på de sätt du själv vill att den skall vårdas. Undantag finns dock...men varför chansa..

Sen beträffande mikronesien, så kan jag såklart inte garantera hur alla dessa leveranser ser ut, jag bara referar till den sten jag sett o köpt själv därifrån flera ggr...hittills den snyggaste sten jag sett.

Som sagt..jag rekommenderar den varmt om man vill ha snygg o bra sten.

jag tror för övrigt att stenen är oerhört viktig..dålig sten i början är en onödig uppförsbacke i en redan rätt så svår hobby.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig om att sannolikheten är låg för att det är en stor sten i den. Dock finns den. Jag förstår fortfarande inte hur du kan säga att det "med säkerhet är stenen fin". Bygger du det på att den varit de de gångerna du köpt sten, gissar att det är max 10 ggr du köpt så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig om att sannolikheten är låg för att det är en stor sten i den. Dock finns den. Jag förstår fortfarande inte hur du kan säga att det "med säkerhet är stenen fin". Bygger du det på att den varit de de gångerna du köpt sten, gissar att det är max 10 ggr du köpt så.

ok, vi är överens..det är alltid en viss risk om man bara köper en låda, osedd. Absolut. Men som sagt..då gör man som jag föreslår, man ber o få titta igenom dom andra lådorna också..o man kan ju faktiskt då plocka mellan lådorna...så gjorde jag sist. Min poäng är det fina med att köpa sten direkt som ej mellanlandat i andra kar. Det är alltid det bästa om man ändå startar helt från scratch. Det är ju inte alla förunnat, o de funkar ju bara vid nystart, men då tycker jag man skall ta chansen.

Sten har ofta ett signum varifrån den kommer o varierar inte hur mycket som helst inom en region. Man ser på sten att den kommer från Bali och man ser på sten som kommer från mikronesien etc. Det finns säkert ovanliga undantag, men här handlar det om att ge ett råd och en tumregel, o då står jag fast vid att sten från mikronesien är snygg o har hög kvalite. Har du en annan erfarenhet av detta eftersom du inte riktigt vill tro mej..??;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, vi är överens..det är alltid en viss risk om man bara köper en låda, osedd. Absolut. Men som sagt..då gör man som jag föreslår, man ber o få titta igenom dom andra lådorna också..o man kan ju faktiskt då plocka mellan lådorna...så gjorde jag sist. Min poäng är det fina med att köpa sten direkt som ej mellanlandat i andra kar. Det är alltid det bästa om man ändå startar helt från scratch. Det är ju inte alla förunnat, o de funkar ju bara vid nystart, men då tycker jag man skall ta chansen.

Sten har ofta ett signum varifrån den kommer o varierar inte hur mycket som helst inom en region. Man ser på sten att den kommer från Bali och man ser på sten som kommer från mikronesien etc. Det finns säkert ovanliga undantag, men här handlar det om att ge ett råd och en tumregel, o då står jag fast vid att sten från mikronesien är snygg o har hög kvalite. Har du en annan erfarenhet av detta eftersom du inte riktigt vill tro mej..??;)

Mvh

Jonas

Jag är inte tillräckligt inläst eller erfaren att säga att man ska stenen från ett visst ställe. Har inte ifrågasatt detta. Däremot delar jag inte din uppfattning att det är bäst att köpa sten direkt ur låda som är det bästa alternativet. Är tveksam till att alla handlare går med på ett mellanting att köpa osett och i handlarenskar. Jag delar däremot Gregers uppfattning.

jag skulle nog vilja påstå att det främst är hur stenen hanterats och hur snabbt den fraktats som är viktigt.

Sten som legat på stranden i solen i dagar innan den packas och skickas, luktar lik när den kommer fram - brukar ta rätt lång tid att få ordning på.

Att som nybörjare köpa oöppnad låda med okurerad sten är inget tips jag ställer mig bakom.

Köp sten som är kurerad, hos en handlare som vet vad han pysslar med

Smaken är som baken och man gör som man vill!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte tillräckligt inläst eller erfaren att säga att man ska stenen från ett visst ställe. Har inte ifrågasatt detta. Däremot delar jag inte din uppfattning att det är bäst att köpa sten direkt ur låda som är det bästa alternativet. Är tveksam till att alla handlare går med på ett mellanting att köpa osett och i handlarenskar. Jag delar däremot Gregers uppfattning.

Då har jag missuppfattat dej. Sorry. Jag trodde du motsade dej huruvida micronesiensten är bra/snygg eller inte. Ja..där har jag i alla fall erfarenhet, o den säger mej att den stenen är riktigt bra...o jag vet att det är mkt stor skillnad på kvalite beroende på var stenen plockas..tex finns det en del balisändningar med mindre bra kvalite. Detta får stå för mej, men det är vad jag ser.

Sten direkt ut lådan ja: Din åsikt respekterar jag. Jag vill bara dela med mej av den mkt positiva erfarenhet jag har av att göra så. Det är mkt svårt för varenda saltvattenshandlare att bibehålla stenens kvalite om den får ligga för länge i butiken, o det är tyvärr inte alltid den blir särskilt kurerad (obs...de finns fina exempel på motsatsen)

Sten direkt har kvar kalkalger, makrolager, o massor av nyttiga djur. Stenen är renare på nåt sätt. i ett nystartat kar har det ingen betydelse att stenen inte är kurerad. den kureras i karet på 2-3 veckor. Detta har varit ett framgångsrecept för mej.

Jag tror du underskattar handlaren: jag har varit i kontakt med alla dom kända saltbutikerna, till o med den lokala zoobutiken här i varberg. Samtliga har sagt ja till att tänka sej att ta hem ngr lådor, när dom ändå skall ta hem så att säga, o sen låta mej plocka de jag vill ha. Det är kundens rättighet.

men nog om de...vi kan ju bara ge våra råd, sen bestämmer var o en:)

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...