Gå till innehåll

Juwel 450L välvd ruta botten sönder


NEXUS

Rekommenderade inlägg

I dag var jag och fyndade tror jag. Jag köpte ett Juwel 450l med trasig botten. Har någon lagat ett sådant eller fixat något liknande akvarium så skulle de va kul o veta hur ni fixade det.

Ska jag ta bort alla lösa glas bitar och bara lägga den ny rutan på den gammla. Eller ska jag ta bort hela den trasiga rutan och sätta dit den nya.

Alla svar är välkommena Mvh Robin

attachment.php?attachmentid=23535&stc=1&d=1212107579

post-3812-14468915573659_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad räknas som ett fynd? :)

Jag hade nog plockat bort så mycket som möjligt, och sedan lagt en vanlig rektangulär ruta under, och satt akvariet på en vanlig fyrkantig bänk. Enklast möjligast. Känner du att du vill lägga ner lite tid och möda på det så kan du säkert använda en Dremel och lite fritid till att få den välvd. Sedan är det bara att köpa en tub akvariesilikon och limma ihop rasket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig gjort något sådant själv men jag har ett akvarium med en bakruta som har en 40cm spricka. Detta löstes genom att sätta en lika tjock ruta på denna som täckte sprickan och lite till och sedan dumpa ut en hel del silicon på mellan skivorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen är de 4'a sidorna monterade över den trasiga skivan, och inte runt om den (om du förstår hur jag menar?) Skylle man göra det riktigt rätt, skulle man alltså plocka ut alla glasen.Det händer självklart inte. Har du tur är dock botten glaset lagt i mellan sidorna och då blir karet som nytt nät du stoppat i en ny skiva. Ta bort alla resterna, och antingen gör en exakt kartongmall, eller ta med akvariet till en glasmästare. De kan utan problem skära till ett bottenglas med rätt form. Samtidigt kan du få det borrat för genomföringar osv. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har redan pratat med en glasmästare och han skulle ha 80 kr för att skära ut glas rutan.

Har en kompis som fixar 10mm glas för 200kr till mig helt nytt. Du sa att man kunde fixa hålen i botten sammtidigt vilket diameter ska man ha på dom då. (köpte det för 700kr tycker ni att jag betalade för mycket) Tackar för alla trevliga tips och svar mvh Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu är mitt juwel kar äntligen fixat tänkte om någon var intresserad om jag någonsin skulle få ihop det. Och det fick jag. Skickar lite bilder. Nu väntar jag bara på osmos vattnet. tackar för all hjälpen Robin

lite_mindre_1.JPG

lite_mindre_bild_2.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag la i en skiva som följde den välvda delen som jag kapade på mitten så att jag skulle få in skivorna mellan stagen och sisst la jag en liten skiva över skarven så det blev toppen matade in en massa silicon så nu e det testat o klart stod med vatten i utomhus i några veckor så nu vågade jag ta in det. Tror du att 4x80w+2x54wt5 rör duger Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grym lagning.

Japp ljuset lär räcka långt. Vissa går efter ca 1watt per liter men är svårt att få till det med special byggda kar.

Försöker få min kompis att byta sitt sötvatten till saltvatten å 80watts inbyggd i rampen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas att du kan värva en kille till det kan aldrig bli för många saltisar. Vet inte om denna fråga ska vara här men om jag nu ska ha uv-c i min sump tror du att ett 11w duger eller måste jag ha ett med mer watt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...