Gå till innehåll

SPSer har dragit in polyperna!?


Datate

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra om någon har någon idé om vad som händer vårat kar.

Idag när jag kollade in i karet, hade nästan alla stenkoraller dragit in polyperna. Fortfarande nu ikväll är det väldigt dåligt med polyper ute.

Nu är jag nog lite tidig med att ställa frågan då jag inte testat några andra vattenvärden än kH vilket vi arbetat upp från runt 4.5 till 8.0 som vi ligger på idag.

För några veckor sedan mätte vi omätbara värden (med salifert) på nitrat och fosfat. Vi låg då även på 1.025 i salthalt. Ca och Mg bör ligga skapligt då vi kör TM BioMagnesium som är en typ av förenklad balling i pulverform.

Den första tanken som slog mig var näringsbrist. Dock har jag lite svårt att tro det, då vi för någon/några veckor sedan fördubblade fiskbeståndet och mer än dubblade matningen. I samma veva började vi även mata med FormulaOne pellets istället för mestadels flingfoder. Hade det varit för höga näringshalter i karet borde väl inte polyperna dra in sig eftersom det då finns massor att äta?

Borde väl ta och testa igenom vattenvärdena istället för att bara spekulera, men om någon har ett tidigt förslag så är det bara att göra sig hörd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi testat igenom alla värden med följande resultat:

Salthalt: 1.025

kH: 8.0 (testades igår)

pH: 8.2

Ca: 290!?!?

Mg: 1260

No3: 0.0 (Gammalt test med bäst före 2007-05)

Po4: 0.0 (Gammalt test med bäst före 2007-05)

Allt med saliferts tester och refraktometer.

Låter konstigt med så lågt Ca när kH är såpass bra och Mg skapligt. Oroväckande oxå om No3 och Po4 visar rätt. Nära 0.0 är väl inte så bra kanske...men det kanske inte är tillförlitligt alls med såpass gamla tester?

Vad som dock var mest allvarligt var tempen. Har inte haft någon termometer i karet, och när vi nu stoppade i en så visade den straxt under 31C!!! Kollade ner i sumpen och därlåg doppvärmaren och lös...vilket borde betyda att den kör för fullt. Stängde nu av den helt och öppnade "luckorna" i överskåpet. Förhoppningsvis går tempen ner till acceptabla nivåer innom kort, annars blir det till att montera någon fläkt som blåser på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj, aj, aj, det där med tempen var ju inte bra! Skulle tro att du har problemet där! Se till att få ned tempen å se vad som händer. Myska lågt Ca-värde - är testet OK?

Även jag har senaste dagarna haft några sps-er med indragna polyper, men jag misstänker antingen nässelgifts-krig mellan alla mina koraller eller stigande fosfatvärden då jag slarvat med att byta Rowaphos. Men det är bara gissningar..

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte det är särskilt konstigt om du har lågt Ca, TM BioMagnesium innehåller inte kalcium bara magnesium + spårämnen.

Med tanke på obalansen mellan ca och mg så är det inte säkert att det uppmätta Kh`t stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ups...skrev givetvis fel. BioCalcium ska det stå. Vi gjorde nu en ommätning av Ca och fick då värdet 380. Plötsligt såg det inte lika illa ut. Dock ser det ut att vara dåligt med polyper endå. Vi har monterat en fläkt och hoppas att tempen sjunker. Kan förresten en vanlig "glastermometer" visa fel? Tycker inte vattnet är särskillt varmt när jag stoppar i armarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag, med doppvärmaren ute ur karet, och en fläkt som blåst mot ytan, så uppmätte vi 24-25C i karet. Sådeles är temperaturen inte längre för hög.

Ändå känns inte allt ok. Polyperna är fortfarande ganska få på de flesta SPSer, och några spser har lite dålig färg. Vi har oxå lagt märke till att de korta "plychliknande kalkalger" som växt på de flesta stenar, numer har mattats i färgerna. Även andra macroalger har vitnat och dött av.

I övrigt ser alla fiskar friska ut, och vissa SPS växer med ok fart, även om det känns som tillväxten avstannat en aning mot tidigare.

Vi tillsätter dagligen TM Biocalcium, GroTech Magnesium, TM A-elements och TM K-elements. Tillsätter AC bakterieampuller veckovis (men missade nog förra veckan) och matar mestadels med Formula one pelets och sporadiskt lite TM zoo/phyto-plankton.

Vattenvärdena är:

Salt 1.025

kH 8.0

pH 8.2

Ca 380

Mg 1260

No3 0.00 (saliferts test som gick ut för ca 1 år sedan!?)

Ph4 0.00 (saliferts test som gick ut för ca 1 år sedan!?)

Temp 24-25c

Det första som salgit mig, utöver tempen, är näringsbrist. Kör ca 120kg sten (blandat ny, begagnad, torkad och keramik) samt 2st biofilter som vardera är specade till att ersätta stenen i vardera 1000L akvarium (teoretiskt sett iallafall). Tycker inte heller vi skummar bort så mycket skit, trots att vi har ca 15 fiskar som äter ca 3-6ggr / dag.

Kan det vara så "illa" att vårt biologiska filtersystem (filter och LS) är så effektivt så det bryter

ner all näring som finns i karet? Låter ju nästa för bra/dåligt för att vara sant.

Nu har vi säkerligen inte 0.00 i både fosfat och nitrat då testerna har utgångsdatum i mitten av 2007 och det är vanliga salifert-tester, men kanske är dom lägre än rekommenderat?

Att näringsvärdena skulle vara FÖR höga låter ju heller inte helt rimligt då man iallafall borde se nåntnig på testerna (tycker jag iallafall)...

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley24:

Tänkte höra om någon har någon idé om vad som händer vårat kar.

Idag när jag kollade in i karet, hade nästan alla stenkoraller dragit in polyperna. Fortfarande nu ikväll är det väldigt dåligt med polyper ute.

Nu är jag nog lite tidig med att ställa frågan då jag inte testat några andra vattenvärden än kH vilket vi arbetat upp från runt 4.5 till 8.0 som vi ligger på idag.

För några veckor sedan mätte vi omätbara värden (med salifert) på nitrat och fosfat. Vi låg då även på 1.025 i salthalt. Ca och Mg bör ligga skapligt då vi kör TM BioMagnesium som är en typ av förenklad balling i pulverform.

Den första tanken som slog mig var näringsbrist. Dock har jag lite svårt att tro det, då vi för någon/några veckor sedan fördubblade fiskbeståndet och mer än dubblade matningen. I samma veva började vi även mata med FormulaOne pellets istället för mestadels flingfoder. Hade det varit för höga näringshalter i karet borde väl inte polyperna dra in sig eftersom det då finns massor att äta?

Borde väl ta och testa igenom vattenvärdena istället för att bara spekulera, men om någon har ett tidigt förslag så är det bara att göra sig hörd.

Värmen som redan sagts tror jag är en orsak...dess negativa effekter kan släpa efter.

Jag tror inte på näringsbrist. Då borde du väl få zooxanthellförlust i första hand med mkt ljusa koraller o vita fläckar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte vad jag tänkt på, och nu är det mörkt i karet för natten. Som sagt, börjar kanske bli dax för vattenbyte. Men brukar man inte säga 2-3 månader minst innan första bytet?

Aktivt kol säger du. Är det något speciellt du har i tankarna att det kan bero på, eller bara allmänt att kolfiltrering kan vara bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara något ämne som anrikas i karet från mat, mjukkoraller eller osmosvattnet. I så fall tror jag det gäller gulämnen också vilket syns. Och det mesta i den vägen tar kolet.

Använder du något Zeolitliknande material kan det vara kaliumbrist.

Det kan också vara brist på något spårämne men det tror jag inte mycket på med dina tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant diskussion och mitt problem som jag nämde förut är nu ännu tydligare: Alla Montiporor har dragit in polyperna, däremot är resten; mjukisar, skivor, dome, euphyllia, acroporer (utom någon), fungia etc helt OK. Jag misstänkte ju höga fosfatvärden, men bytte Rowaphos för ett par dagar sedan - ingen förbättring! Ni kanske är inne på rätt teori, då jag hade en gamal strumpa med aktivtkol (förmodligen inaktivt vid det här laget) som jag tog bort för ett par dagar sedan och kan ju va så att den stora mängden koraller håller på med krig. Ett krig som inte just Montiporor klarar... (har haft lite lågt ph på 7,8-8, men tror inte det är det)

Var det även hos dig bara vissa koraller som var sura?

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mestadels en grön montipora (digitata?) som dragit in de flesta polyperna. Även acropororna såg ut att dragit in polyperna samt att en tappade färgen på topparna från starkt ljusblå till väldigt mattblå.

Tyckte mig se idag att polyperna var ute aningen mera samt att färgen på den mattade acroporan var aningens blåare...men det kan som vanligt vara en synvilla hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, har några koraller som har dragit in polyperna och ett par koraller som skinnet har blivit vit(inte hela korallen utan fläckvis), kör med zeolith reaktor. Läste om din teori om Kalium brist, jag har missat helt att ta prover på kalium. Finns det något preparat som du kan rekomendera för att få upp kalium värdet. Ska ju såklart köpa en test förpackning, för att se om det är för lågt.

Skulle vilja läsa om lågt Kalium värde och vilka effekter det kan ge, finns det någon bra tråd ?

Tror inte att det kan vara spårämnen för det tillsätter jag, plus vatten byte varje vecka.

Hoppas det går bra att jag ställer denna fråga i denna tråd. :-)

MVH Johan

Det kan ju vara något ämne som anrikas i karet från mat, mjukkoraller eller osmosvattnet. I så fall tror jag det gäller gulämnen också vilket syns. Och det mesta i den vägen tar kolet.

Använder du något Zeolitliknande material kan det vara kaliumbrist.

Det kan också vara brist på något spårämne men det tror jag inte mycket på med dina tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Mina sps polyper försvann allihopa för någon dag sedan, oklart varför, de har även blivit något brunare i färgen. mina vattenvärden är ok, calcium 450, ph 8, mg 1380, po4 0.03 och nitrat 0

tempen har varit lite högre dagtid än vanligt runt 27-28 istället för tidigare 25. av någon anledning har acropororna (har 4 olika sorter) dragit in sina polyper helt. Övriga djur, xenia, sarcopyton, anemon, knappar mår bra.

Kör med balling, skummare, fosfatremover och aktivt kol, men slutade med uv-c några veckor sedan

är det någon som kommit på en vanlig orsak till polypindragning sedan denna tråd var aktuell förra året?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...