Gå till innehåll

artemiakläckare...


crille

Rekommenderade inlägg

Lånar tråden med en fundering, kan man cirkulera vattnet med en vanlig pump? Allstå tål äggen och nykläckt artemia att passera genom pumpen?

Utan att ha några som helst vetenskapliga länkar att referera till så svarar jag:

-nej!

En luftpump skall det vara. Eller om du inte har någon kan du prova utan cirkulation, det är i alla fall bättre med ingen cirkulation än en vanligt pump skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var iväg och köpte en artemiakläckare i tallriksmodell samt artemiaägg på Korallrevet idag

Jag tycker att dom är jättebra. Men man bör ha 2 stycken kläckare så det inte blir avbrott eftersom att kläckaren måste rengöras hela tiden. Jag brukar använda havssalt eftersom att jag tycker att fler ägg kläcks då än om man använder vanligt salt. Fördelen med dom här kläckarna är att man alltid har tillgång till nykläckt artemia. Nauplierna simmar ju ut eftersom att dom kläcks. Man tömmer bara den lilla silen och efter några timmar finns det massa nya. Har man däremot mycket yngel är den inte tillräcklig på långa vägar. Då är en PET-flaska med syresten det bästa jag har testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder två tallriksmodeller och dessa tycker jag är enkla och smidiga. Jag brukar även berika vattnet med några droppar selco/vitamin/phyto i uppsamlingskoppen. Även om det dröjer ca ett dygn efter kläckningen innan nauplierna kan äta så tror jag en del ofta kommer att vara över ett dygn samtidigt som näringen i viss mån även fastnar på kropparna innan de matas till yngel.

Irene: vad menar du med "havssalt"?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Någon som sett denna variant i svensk butik?

http://www.aquariumguys.com/hatchery1.html

Petflaskevariant men känns som allt blir lite lättare att hantera än att bara stoppa ned en luftslang. Stöd på köpet.

Jag fick för mig att gamla hederlige Hobby hade liknande produkt i sitt sortiment, men när jag kollar på deras hemsida så hittar jag den inte, så Hobby verkar inte ha den varianten du söker.

Jag hittade däremot denna varianten på Hobbys hemsida istället.

"För professionell odling av Artemia.Vid tömning skiljs nauplierna automatiskt från äggskalen genom den koniska flaskformen."

incubator.jpg

Gibbon saluför Hobby-produkter så denna borde gå att få tag på var som helst i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Hobbys tallriksmodell i många år. Funkar fint och är smidig att använda om man inte behöver så mycket artemia.

Jag har också testat budgetmodellen som det länkas till ovan, vilket också fungerade bra.

Numera använder jag en ännu enklare modell. Helt vanliga halvgenomskinliga plastburkar på några deciliter. Dessa fyller jag med saltvatten och häller i äggen. De får stå helt öppna. Ingen luftpump.

Jag bryr mig inte om att täcka över så att artemierna ska dras till ljuset, de brukar ändå koncentreras i stora mängder i hörnorna. Jag suger upp den kläckta artemian med en lång luftslang med ett rör i änden och sprutar ner det till koraller och småfisk. (Om jag ska använda det till sötvattensfisk silar jag det först genom en artemiasil Hobby tillverkar sådana också.) Äggen flyter så de följer inte med när jag suger upp med luftslang.

Sedan fyller jag på med nytt saltvatten från akvariet och eventuellt med lite nya ägg. En sådan burk producerar artemia i ett par dagar. Jag brukar köra två eller fler parallellt för att alltid ha bra tillgång.

Detta tycker jag är den absolut enklaste kläckningsmetoden. Går toksnabbt att sätta igång, bara att skopa upp lite vatten från akvariet och hälla ner äggen. Den ger betydligt mer artemia än tallriksmodellerna. Antagligen eftersom de syresätts bättre. Jag brukar röra runt i burken lite när jag går förbi.

Det följer med ett eller annat ägg ibland när jag suger ut artemian men det är sällan om man är varsam. Jag har ett rör längst ut på luftslangen för att bättre kunna styra vad som följer med när jag suger upp artemian, med en flexibel luftslang kan det vara lite knepigare.

Man missar en del artemia eftersom man inte koncentrerar den lika effektivt som i tallriksmodellen men om man lyfter på locket i en tallrikskläckare så ser man att det där också står en hel del artemia kvar under locket.

När en burk är på upphällningen brukar jag tömma den helt med en luftslangshävert för att få upp de sista artemiorna. Då följer lite mer ägg med så detta brukar jag ge till lite större fiskar som inte har problem med äggen. (Inte för att jag någon gång sett yngel som dött av att svälja artemiaägg, men det lär kunna hända.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...