Gå till innehåll

artemiakläckare...


crille

Rekommenderade inlägg

Har haft en i några månader men har lagt av med den. För det första låter det väldigt om den pga de stora syrebubblorna från pumpen. Har försökt bygga om den för att få mindre bubblor men inte lyckats. För det andra är den i första hand gjord för sötvatten och det är meningen att det ska vara saltvatten i kläckningskammaren och sötvatten i kammaren där de simmar ut. Därigenom blir det densitetskillnad mellan kammarna så att äggen inte far ut. I ett saltvattensakvarium har man salt i båda kammarna och enligt min åsikt far en hel del ägg ut i akvariet.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg en liten finurlig kläckare på Korallrevet för ett par veckor sedan. Den var formad som en tallrik med ett lock på. I behållaren så var det en plastlist som gick i en spiral utifrån och in mot mitten. Man hällde artemiaäggen längst utoch när de kläcktes simmade de in mot mitten där det i locket finns ett litet ljushål med en liten håv. Denna lilla maskin såg väldigt bra ut, ingen pump eller något annat som ger ljud ifrån sig. Man håvar bara upp artemian varefter den kläcks. Kostade tror jag 300 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att den fungerar bra , men som greken skriver så låter den en del men det fixade jag med en tandpetare mellan två av delarna som slamrade en del. Lite ägg far det väl ut men det mesta kläcks tycker jag.Beror nog på hur den är placerad i förhållande till strömmar i karet.

Jag har för mig att jag gav ca 220 kronor eller nåt.

Kan rekomendera den.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu blir jag förvirra igensmiley2.gif. Jag häller i artemiaäggen direkt i karet, ett par dagar senare ser jag dem simma för fullt i klippskrevor där fiskarna inte kommer åt dem. Matar mina hitchiker musslor med pyroplankton, antar att artemia räkorna äter dessa plankton eller något annat smaskigt vid stenen.

Så vad sjutton ska man med en kläckare till??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej, jag odlar malawiförutom korallburken så jag kläcker mycket artemia,jag har provat några olika kläckare med sammanfattningen skräp! Det bästa enligt mej är en petflaska som du kapar av botten på, ställer den uppochner "med kork på" i någon enkel ställning, fyller den nästan full med vatten, tar en matsked salt "vilket som" och en syreslang med ett ca30cm rör som passar på slangen "finns i akvarieaffärerna" röret är till för att hålla kvar luftutblåset på botten alltså nere vid korken, det är viktigt för kläckningsprocenten att alla ägg rör sig så dom inte samlas i drivor(orsaken till uppochnervänd pet och röret). Med en lampa i närheten och ca 27-30 grader kläcks det efter ca 16-24 timmar, utan lampa och 20-25 grader efter 20-30 timmar, när det är kläckt, ta ur syreslangen vänta ca 5min.så samlas den kläckta artemian 1cm från botten, tomma äggskal på ytan och ev okläckta ägg sjunker, om du har en lampa nära samlas det mesta så nära lampan som möjligt. Sen suger du ur artemian "hävertprincipen" med en syreslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Beställde en sån här i veckan... Kostade 160 kr hos PWSS.

Placeras inuti yngelakvariet och levererar automatiskt nykläckt artemia till ynglen! Man slipper håva och sila artemian och den blir automatiskt aklimatiserad till sötvatten. Myckel enkel att sköta. Måttskopa, pipett och rengöringsborste medföljer.

post-907-14468913141495_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan kör mkt med den än idag både söt hade den i början nu har jag den till salt den e utmärk lätt att sköta och det sköts av sig själv kommer yngel redan efter 24 timmar vilket gör att fiskarna och korallerna blir glada varjedag :)

Hur har du placerat den? På kanten på karet? Någon bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag placerade min i sumpen nära utrinningen till returpumpen så när det kläcks kommer ut då rinner dom genom så returpumpen tar upp det

det finns en makering som visa vilken höjd man ska ha den ise bara till det bubblar bra inte för lite inte för mkt bara .

bild det skulle jag kunna fixa ska se bara jag kan fltta filtret så man kan se den hehe

Hur har du placerat den? På kanten på karet? Någon bild?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...