Emillarsson Postat 26 februari 2010 Författare Postat 26 februari 2010 Är de hårda skulle jag tippa på kalkalger, finns gröna såna.Japp nästan så hårda som lila/röda kalkalger.Tack för det snabba svaret.
Emillarsson Postat 12 mars 2010 Författare Postat 12 mars 2010 (ändrat) Någon som kan rekomendera en liten stimfisk? Max 20mm med andra ord likt en neontetra.Hade tänkt mig nått i stil med Apogon cyanosoma fast ännu mindre Ändrat 12 mars 2010 av Emillarsson
Adamantis Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 20 mm? Det blir nog svårt.. Cromis blir inte så stora och är väldigt små i ung ålder. Jag har tre stycken i mitt RSM, vilket ännu fungerar mycket bra.
Laggeman Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Någon som kan rekomendera en liten stimfisk? Max 20mm med andra ord likt en neontetra.Hade tänkt mig nått i stil med Apogon cyanosoma fast ännu mindreHär har du en som är i stort sett vad du söker:http://se.reeflex.net/tiere/3045_Apogon_neotes.htmHär har du en annan:http://se.reeflex.net/tiere/1552_Apogon_parvulus.htmProblemet är att om du ska ha frisimmande fisk så blir de inte mycket mindre om du ska ha någon chans att få tag i dem.Kan du nöja dig med småfisk som hellre simmar runt på sten och botten så finns det även små gobies att få tag på.http://se.reeflex.net/kategorie/13.htmlMånga är dock väldigt svåra att få tag på just för att de är så små.Frökenfiskar som tex Chromis som blir 6-7cm känns lite som för stora för dina önskemål, även om man kan köpa dem som små.
Emillarsson Postat 13 mars 2010 Författare Postat 13 mars 2010 Här har du en som är i stort sett vad du söker:http://se.reeflex.net/tiere/3045_Apogon_neotes.htmHär har du en annan:http://se.reeflex.net/tiere/1552_Apogon_parvulus.htmProblemet är att om du ska ha frisimmande fisk så blir de inte mycket mindre om du ska ha någon chans att få tag i dem.Kan du nöja dig med småfisk som hellre simmar runt på sten och botten så finns det även små gobies att få tag på.http://se.reeflex.net/kategorie/13.htmlMånga är dock väldigt svåra att få tag på just för att de är så små.Frökenfiskar som tex Chromis som blir 6-7cm känns lite som för stora för dina önskemål, även om man kan köpa dem som små.Tackar tackar just den storleken på fisk jag funderade på.Skall kolla runt lite om man kan få tag på någon av dom.Tanken va att ha något som som bildar ett stim.Roligt att du tog upp just små gobies för för jag lämnade en lista på Kristianstad zoologiska i går med lite blandad små fisk.Bla Lythrypnus dalli Pholidichthys leucotaeniaStonogobiops nematodesElacatinus oceanopsElacatinus oceanopsTrimma canaSignigobius biocellatusStonogobiops yashaDiademichthys lineatusParacheilinus mccoskeriDen sista blir kräver ju lite mer plats än dom andra kan jag tycka då den simmar runt hela tiden men då jag haft en tidigare som jag va väldigt nöjd med.Men toligtvis får han inte tag i alla på min lista.Dom minsta skall gå i mitt lilla system och dom andra i mitt 120.
Emillarsson Postat 24 mars 2010 Författare Postat 24 mars 2010 Det blev ingen fisk denna rundan:(Men det har kommit i lite koraller på sista tiden i stället och det växer på som attan nu.Just nu går de lite trögt med zeoviten så färgerna är inte på topp.Näringsvärdena i karet har hjöts lite igen och har ingen aning om varför men vi får ge de lite tid till.Någon som vet om det spelar roll om man kör oskummat eller skummat vatten till zeovitreaktorn?Eller om det gör någon skillnad på om man har kol innan eller efter zeovit reaktorn?
mano Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Eller om det gör någon skillnad på om man har kol innan eller efter zeovit reaktorn?Jag kan tänka mig att det blir viktigare att krama ur kolpåsen ofra om den sitter direkt efter zeovit-reaktorn.
_Manne_ Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 bara håll koll så mulmen från reaktorn inte bara sätter igen kolpåsen.. mulmen ska ju ut i karet.. skummat eller oskummat kan nog kvitta.. bara se till att din zeobak kommer i reaktorn o inte i skummaren.ser jäkligt packat ut emil.. dax o bygga ut igen ?mvh manne
Emillarsson Postat 28 mars 2010 Författare Postat 28 mars 2010 bara håll koll så mulmen från reaktorn inte bara sätter igen kolpåsen.. mulmen ska ju ut i karet.. skummat eller oskummat kan nog kvitta.. bara se till att din zeobak kommer i reaktorn o inte i skummaren.ser jäkligt packat ut emil.. dax o bygga ut igen ?mvh manneJust nu kör jag med kolet efter skummaren så att den sitter varken innan eller efter.Ja trångt börjar de bli men det skall de va:)kommer att flytta över en del till mitt gamla kar snart.Jag skall ta mig i kragen och bygga om lite i karet så att det inte ser ut som en butik.Lägger upp en bild till.Tyvärr inte med bättre kvalite nu heller men de kommer nog.
Emillarsson Postat 3 maj 2010 Författare Postat 3 maj 2010 Någon som råkat ut för något liknande?Har kört zeovit sedan jul i mitt 100L kar men med märkliga resultat.Det har inte synts något på korallerna sedan jag började med de men nu sista veckan så har det mesta gått ut det bruna hållet samtidigt som dom blir bruna.Mörkgrön, gul, ljusblå, samt röd acropora har blivit ljusbruna.Det som oroar mig är att dom blir ljusare. Vatten värdena är nästa oförändrade sedan början på januari men ändå händer detta nu.I mina mindre kar har jag kört zeovit med mycket goda resultat.I dom karen har jag heller inte behövt frångå doseringen på flaskorna utan det har bara fungerat.(skit enkelt trodde jag)Alla värden ligger bra och stabila.Ca förbrukas ganska mycket men eftersom att jag tillsätter de varje dag när jag ändå fyller på vatten så ligger de jämt och stabilt.Det ända som skiljer på detta karet om mina små är att den växer en svart alg på vissa ställen av min sten i detta, Den är stenhård men ändå lite slemmig och hal så jag tror inte att det är en kalkalg.No3 har aldrig varit över 5 sedan karet startades nu är det nästan inte mätbart med elos test vilket kanske inte säger så mycket men det har referens mätts med ett salifert för ca 2 månader sedan och då va de ca 1.Det har bara gått 1 mandarin i karet för att bli av med det mesta av småräkorna så någon belastning har det inte heller varit.Så frågan är vad kan detta bero på?
Spooky Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Jag tror du behöver nya tester. Låter som höga näringsvärden.Hur är ljuset?
Emillarsson Postat 9 maj 2010 Författare Postat 9 maj 2010 Jag tror du behöver nya tester. Låter som höga näringsvärden.Hur är ljuset?Blir nya tester och lyser är tillräckligt 150w mh och 2st t5 24w till strax över 100 liter.
stigigemla Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 Det kan vara värt att kolla kalium och strontiumhalten.
Emillarsson Postat 13 maj 2010 Författare Postat 13 maj 2010 Bytte alla test.Visade sig va Mg testet som va kasst.Nya testet visade 1800 och det gamla visar 1350.Gjorde ett 40% vattenbyte och nu börjar det att se bättre ut.Men det verkar som att det lagrats lite i sten/sand för just timmarna efter vattenbytet så va det nere på 1550 men bara efter 24 timmar va det uppe på 1650 igen.Skall man satsa på ett 60% vattenbyte eller skall man lunga sig och byta som vanligt.Det mesta i karet ser bättre ut men min tanke va om man kan lita på Ca testet nu när Mg är så högt?
Spooky Postat 13 maj 2010 Postat 13 maj 2010 Ta det lugnt och byt som vanligt. Aldrig bra med för snabba förändringar.
_Manne_ Postat 13 maj 2010 Postat 13 maj 2010 kör med dubbla vanliga vattenbyte tills allt är Ok., är mitt tips..mvh manne
Emillarsson Postat 16 maj 2010 Författare Postat 16 maj 2010 Här kommer lite bilder på karet som hämtat sig bra efter att sett riktigt tråkigt ut.De kom hem en ny sändning till kristianstad zoologiska i går så har ni vägarna förbi så ta en titt.Själv så fick jag med mig den på tredje bilden (borde va en Duncanopsammia axifuga om jag inte är fel på det)
_Manne_ Postat 16 maj 2010 Postat 16 maj 2010 första bilden är ju kalas! vilka färger du fått till där.. tror också att det är en dunkan.. skulle vilja en sådan också till min kub.. mvh manne
Emillarsson Postat 16 maj 2010 Författare Postat 16 maj 2010 Jag det är ganska bra färg på den nu. Men vissa koraller har inte hämtat sig än som den blå acron nere i högerhörnet på första bilden.Den va riktigt blå och fin innan det börja bråka men dom är på g igen.
Emillarsson Postat 28 juni 2010 Författare Postat 28 juni 2010 Lite uppdateringTyvärr hänger inte mobilkameran med när jag startar mina fiji rör son ni ser på dom 2 sista bilderna.Dom 2 första är tagna i 10000 k mh och 1 st blått t5 24w
_Manne_ Postat 29 juni 2010 Postat 29 juni 2010 fina bilder även om det var med mobilen! just den musslan var jag äckligt nära att köpa då vi träffades sist hos anders.! den är ju sååå cool med sina lite grå o blå melerade färger som funkar kanon genom glaset också.. den tappar ju inte lystern. mvh manne
Chrille_B Postat 29 juni 2010 Postat 29 juni 2010 riktigt fint detta..får kolla in karet på lördag har fått din beställning från triton idag med så jag tar med det på lördag.
Emillarsson Postat 25 juli 2010 Författare Postat 25 juli 2010 Slänger upp lite bilder på karet som det ser ut nu. får inte riktigt rätt på min zeovit så jag funderar starkt på biopellets i nya karet.
_Manne_ Postat 25 juli 2010 Postat 25 juli 2010 kul att musslan verkar trivas.. tycker det ser ut som det är en liten vit kant på skalet.. gott.!mvh manne
Emillarsson Postat 26 juli 2010 Författare Postat 26 juli 2010 kul att musslan verkar trivas.. tycker det ser ut som det är en liten vit kant på skalet.. gott.!mvh manneJa det stämmer bra det på bilden hade det växt fram 1 kant på den och den har redan börjat på den andra sendan jag köpt den.Men det märks tydligt på tillväxten nu när jag kör manuell balling.Mao så tillsätter jag calcium vaje dag nu.Visst är det lite jobb men det gör gott för korallerna.Kommer att köra riktig balling i nästa kar.
Rekommenderade inlägg