Gå till innehåll

Bakgrunders färg


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla vetare.

Funderar på hur "drömakvariet" skall se ut och har naturligtvis tänkt igenom att det inte får vara som det är nu.

Det vill säga ingen bakgrunds färg.

För tillfället består min bakgrund utav en plansch som man inte ser p.g.a sten och alger. I ett framtida akvarium är planen att måla bakrutan så att man slipper täcka hela med levande sten. Vilket väcker en del frågor.

1. Vilken färg använder man?

2. Målar man insida och utsida eller enbart någon utav dem?

3. Hur fungerar färgen tillsammans med mh-lampor? Flagnar den?

4. Håller färgen när man skrapar med rutrengörare?

Har för mig att jag har läst/hört att akrylfärg skall användas. Är det så?

Tacksam för hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Dimorb

jag brukar använda en båtlack som heter Toplac. som jag målar på baksidan, den är suverän

måla på baksidan

flagnar inte av mhlampa

om du målar på baksidan så drar du inte väck färgen.

//aengus

PS jag använder toplac "östersjöblå" finns nån burk kvar på färghuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Finns det någon färg som är "säker" att måla med inuti akvariumet? Jag planerar en tank (kub) med en intern sump i bakkant för att gömma tekniken och få en ytavrinning till skummaren, men om jag ändå inte kan måla glasskivan mellan tanken och sumpen så syns ju all teknik ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förra kar var målat me en snygg marin blå färg mitt nuvarande kar har jag köpt en blå plansj som är mörk blå i botten och blir jusare desto längre opp mann tittar jag tycker att plansjen ser mer naturlig ut enn färgen som har samma nyans hela vägen. Tyvär kommer jag innte ihåg va plansjen heter men jag kopte den på korallfisken. Kommer alldrig måla framtidiga projekt det är jag säker på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon färg som är "säker" att måla med inuti akvariumet? Jag planerar en tank (kub) med en intern sump i bakkant för att gömma tekniken och få en ytavrinning till skummaren, men om jag ändå inte kan måla glasskivan mellan tanken och sumpen så syns ju all teknik ändå.

Se min tråd om Red Sea Max https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=166211&postcount=24 för en lösning på detta problem. Här kan du se hur det blev 6 veckor efter https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=174881&postcount=221

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst lasse det är snyggt, men det beror lite på hur man innreder karet jag tycker det värkar svårt att innreda så att det blir riktigt bra. Jag tror att det är lättare att få det bra me en målad eller plansj bakgrund, jag tänker på att jag vill att det ska se oendligt ut men det är smak och behag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst lasse det är snyggt, men det beror lite på hur man innreder karet jag tycker det värkar svårt att innreda så att det blir riktigt bra. Jag tror att det är lättare att få det bra me en målad eller plansj bakgrund, jag tänker på att jag vill att det ska se oendligt ut men det är smak och behag.

Jo jag gillar att se det som ett rev upp mot strandkanten men jag förstår ditt resonemang. Ett av de snygaste "bakgrunder" jag sett är i Tropicarium i Budapest. Där har man låtit sin baksida till drakfiskakvariet vara den stora Hajtanken - en rejäl upplevelse att se det. Fotot är inte bra men ger en bild av upplevelsen.

post-2331-14468914026642_thumb.jpg

Nu har ju inte de flesta tillgång till något hajakvarium för att skapa djup

:ler: men det går faktiskt att arbeta med bakgrundslådor, frostade glas, bakgrundsbelysning och speglar för att skapa djupet Engtorp. Det finns en liten (och gammal skrift) av jörgen Eggers (som inrett mycket i Danmarks Akvarium) om grunderna. Den behandlar iofs sötvatten men det finns tekniker att använda även i saltvatten. Den heter Inredning av akvarier. Borde finnas på Biblioteket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Det var många frågor på en gång. Jag testade att låta det växa igen på mitt första kar, och det tog kanske något år innan det var igenvuxet med kalkalger. Dessförinnan blir det nog täckt med grönalger betydligt fortare, vilket inte alla tycker är så vackert.

Jag antar att du menar bakrutan med din sista fråga. Jag rengör min bakruta någon gång i veckan för att det inte ska bli alltför lummigt med alger. Men testa dig fram själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nope, framrutan.... hur snabbt växer det på framrutan( vanliga grön/brun/kalkalger)? får man köra magnetskrapan ofta?

klart det beror på om tanken står i soligt läge eller inte.

Är att rekomendera att dra lite lätt med magnet-cleaner dagligen så undviker man lite alger som sedan kan bli svåra att skrapa bort utan rakblad.

Sen lever jag kanske inte som jag lär utan gör det 1-2 ggr / veckan.

Angående bakgrund som tråden handlar om så skulle jag personligen aldrig köra ett kar utan riffkeramik-bakgrund, enligt mig det snyggaste alternativet fast tyvärr lite dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rutan skrapas väl 1 gång i veckan. Kör med ett gammalt betal/bonus/etc-kort eller rutskrapa, på så sätt riskerar du inte att repa rutan och den blir len som en barnrumpa. Med en magnet riskerar du att repa rutan då det kan fastna små sten och dyligt i den.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan alla vetare.

Funderar på hur "drömakvariet" skall se ut och har naturligtvis tänkt igenom att det inte får vara som det är nu.

Det vill säga ingen bakgrunds färg.

För tillfället består min bakgrund utav en plansch som man inte ser p.g.a sten och alger. I ett framtida akvarium är planen att måla bakrutan så att man slipper täcka hela med levande sten. Vilket väcker en del frågor.

1. Vilken färg använder man?

2. Målar man insida och utsida eller enbart någon utav dem?

3. Hur fungerar färgen tillsammans med mh-lampor? Flagnar den?

4. Håller färgen när man skrapar med rutrengörare?

Har för mig att jag har läst/hört att akrylfärg skall användas. Är det så?

Tacksam för hjälp.

hej

jag har löst de som så att jag skär till en 10mm frigolitskiva...målat den mörkblå..o limmat den på akvariets bakruta, på utsidan. Enkelt, snyggt, billigt, säkert;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...