Gå till innehåll

Lifetech sp-610 damm pump


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Hej,nu provar jag en billig kina pump Lifetech SP-610, 75w 10 000l/h 2,9m,det är den minsta storleken,tyvärr har jag inte kameran hemma men jag ska ta några kort så fort som möjligt,just nu kör jag den från sumpen ,den tappar ganska mycket med den höjden jag har ,ca 150 cm men det är helt ok flöde på den,men det bästa är ljudnivån,den är väldigt tyst,hade förmånen att få plocka isär den innan jag köpte den ,det sitter keramiska lager i den med en keramisk axel och den är saltvatten beständig,nu är det bara och se hur länge den går,men klart prisvärd och den kan monteras både i och utanför vattnet,ska även kolla om den är dimmbar,han hade även andra bra ha saker i lager,mvh stefan

post-1262-1446891569656_thumb.jpg

post-1262-14468915697977_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det stämmer med 75w ,det är en och en halv tum både på insug och utlopp,det är utvändig gänga på båda sidor ,flödet på 1,5m är ca hälften ,jag tappar lite mer eftersom jag har 8 st 90 böjar på 32mm pvc,men han har större pumpar oxå,den största var på 55 000l/h ,http://www.cyberzoo.se/ hoppas länken funkar,du vet Wrang hur petig jag är med ljud,men den är klart prisvärd för 895kr ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det stämmer med 75w ,det är en och en halv tum både på insug och utlopp,det är utvändig gänga på båda sidor ,flödet på 1,5m är ca hälften ,jag tappar lite mer eftersom jag har 8 st 90 böjar på 32mm pvc,men han har större pumpar oxå,den största var på 55 000l/h ,http://www.cyberzoo.se/ hoppas länken funkar,du vet Wrang hur petig jag är med ljud,men den är klart prisvärd för 895kr ,mvh stefan

Japp å du vet hur nogran jag é oxså med ljuden. Hur låter den mot en Aquaclear 5000 pump ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det inre finns inte på den lilla,det är bara den yttre kåpan,så jag kör fullt ös,jo ja vet Wrang att du är petig och du vet hur petig jag är,det är därför jag inte har några Tunze nano kvar"du får lära mig hur man lägger in en blinkande gubbe",är det en Aqua cler eller Laguna 5000?men den är tystare ,men lagunan har bättre tryckhöjd,provade den i karet i går och den kan ligga emot glaset utan att man hör den ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,nu har jag provat både Lagunan 7500l/h 100w och Lifetech 10000 l/h 75w,fram och till baka några gånger,(lite orättvist att gämföra en 75w pump mot en 100w pump)Lagunan har något högre ljud men lämnar mer flöde på 1,5 m,Lifetechen är tystare men tappar mer på flödet,för övrigt så är Laguna 7500 och 9000 l/h samma pump,men 7500 har en liten plastkant i pumphuset som man får fila bort,men båda låter mindre än tex en Tunze nano som räknas som ljudlös,summan av det hela blir att jag kommer att köra lagunan från sumpen och Lifetechen till en större scuid eller liknande som loop eftersom den kan vara torruppställd,mvh stefan ps Wrang har du köpt pump? annars kan du få prova en/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,här är lite bilder på hur den ser ut invändigt, skruvarna håller inte högsta kvalite, har gämfört lite till, gjorde en fördelning av en 50 böj och kopplade ett 32 utblås till, men den orkar inte riktigt ändå, för att ligga strax över en 32mm hävert krävs det två pumpar, men då kopplade jag Lagunan istället, och helt plötsligt så verkar den ha obegränsade resurser, bytte från en 100w motor till en 80w och det blev för mycket,då satte jag på ett 20mm utblås på sidan,samma igen ,jag fick sätta en liten stypning på sugsidan för att det skulla funka, nu går det att styra flödet med kranen iallafall , men jag skulle nog kunna gå upp till 40mm från akvariet till sumpen och Lagunan skulle klara det oxå, det enda som är säkert är att man inte ska ha för klena rör upp, hade jag tänkt på detta från början hade jag kört 2st 40mm upp och 40mm som retur istället,mvh stefan

post-1262-14468915755564_thumb.jpg

post-1262-14468915755718_thumb.jpg

post-1262-14468915755868_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att skruvarna redan rostat precis som du skrev verkar de inte vara av högre kvalitet. Det verkar vara en hel del metall i pumpen, du är inte orolig att den ska "läcka" ut metall i vattnet?

Jag har en Tunze Master där skruvarna ser precis lika bruna/rostiga ut. Har ej sett något negativt med detta.

Tror att det ej är rost utan mer en beläggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...