Gå till innehåll

Lifetech sp-610 damm pump


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Nja jag vet ejom jag får så mycket flöde upp men det är mer än innan iallafall.

stigigemla: Stämmer. Inge klappande vid start å stopp. Jag och stefan testade med att göra upp ett hål i en 25Kg slat hink å stoppade ner denna pump i spannen å utblåset på utsidan.

Jag höll spannen å stefan fick agera relä. Vågen i badkaret blev lätt 10cm -skrattar hysteriskt

Snacka om Wavebox.

Har man ett stort kar med utrymme tex mr Chessy, Kentas så kan man ju lätt få en billig wavebox att gömma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag vet ejom jag får så mycket flöde upp men det är mer än innan iallafall.

stigigemla: Stämmer. Inge klappande vid start å stopp. Jag och stefan testade med att göra upp ett hål i en 25Kg slat hink å stoppade ner denna pump i spannen å utblåset på utsidan.

Jag höll spannen å stefan fick agera relä. Vågen i badkaret blev lätt 10cm -skrattar hysteriskt

Snacka om Wavebox.

Har man ett stort kar med utrymme tex mr Chessy, Kentas så kan man ju lätt få en billig wavebox att gömma

Ni har inga kort på den lösningen? Är nyfiken då jag haft fundering på att bygga någon variant av wavebox. Dock kommer den i så fall bli i mindre skalla än denna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag satte den i en burk till ett ytter filter ca 15 x15 cm, jag sågade en slitts i överkan så den gled in på glas sargen,det ärupphängningen , sen är det en springa på sidan ca 1,5 bred och 10 cm lång, sen är det ett hål för pumpen ,sen skruvade jag på muffen utifrån, men jag den lite i otakt för jag har bara 3 cm tillgodo ,men vågen är ca 4 cm ,mvh stefan

post-1262-14468915792039_thumb.jpg

post-1262-14468915792345_thumb.jpg

post-1262-14468915792724_thumb.jpg

post-1262-14468915792921_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har inga kort på den lösningen? Är nyfiken då jag haft fundering på att bygga någon variant av wavebox. Dock kommer den i så fall bli i mindre skalla än denna!

Nej tyvärr så blev det inga bilder men en helt vanlig burk som man sätter in pumpen i och nån hållare och ett hål där pumpens utmynning sticker ut

Hej, jag satte den i en burk till ett ytter filter ca 15 x15 cm, jag sågade en slitts i överkan så den gled in på glas sargen,det ärupphängningen , sen är det en springa på sidan ca 1,5 bred och 10 cm lång, sen är det ett hål för pumpen ,sen skruvade jag på muffen utifrån, men jag den lite i otakt för jag har bara 3 cm tillgodo ,men vågen är ca 4 cm ,mvh stefan

hehe där ser man hur det blir då man slår ihop 2st Byggare BOB :ler:

Hur blir det med din ytavrinningsbox på andra sidan karet.

Tur att du puttsade rutan innan du fotade:skrattar:

Jag har byggt jag med idag med min zeovitreaktor. Magneterna funkar bra med att sjuta isär enheten så den blir lättare att pumpa

Uppdaterar bygget

- ¿

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, ja lite ska man leka, jag fick lägga det en liten extra bit filtermatta i ytburken, då blev det tyst,jag ska provköra den i en vecka ,är jag nöjd med den så gör jag en burk som jag sätter under ytavrinningslådan, då lägger jag pumpen på sidan så drar jag upp ett 20 eller 25mm pvc rör som går över vatten ytan bara, det ser lite bättre ut , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tyvärr så blev det inga bilder men en helt vanlig burk som man sätter in pumpen i och nån hållare och ett hål där pumpens utmynning sticker ut...

När vattner rinner tillbaka i burken, rinner allt vatten via pumpen då? Är inte helt säker på att jag förstår hur det fungerar. Om det är så hur viktigt är det då att det är helt tätt kring utblåset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag funderar på om jag ska skaffa en sån här fast 10.000L/h som cirkulationspump i akvariet(intern returpump från ytavrinningen) eller om jag ska köra en OR6500L/h. Vad är din rekommendation baserat på dina erfarenheter från den Stefan? Eller har du någon annan rekommendation på intern cirkulationspump(vanlig typ, ej streamer).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på om jag ska skaffa en sån här fast 10.000L/h som cirkulationspump i akvariet(intern returpump från ytavrinningen) eller om jag ska köra en OR6500L/h. Vad är din rekommendation baserat på dina erfarenheter från den Stefan? Eller har du någon annan rekommendation på intern cirkulationspump(vanlig typ, ej streamer).

Finns ju massor av varianter av pumpar som du kan ha, ett exempel på dammpump är ju http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=766⊂=0&page=1 . Tyvärr har denna pump metall i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,Lagunan funkar i saltvatten, 6000l pumpen har 25mm utblås och är på 80 w, 7500 och 9000l är samma 100w och 32mm utblås, 7500 har en liten stypning som är lätt att slipa ner, 11000l pumpen är på 125w , den stora på 16000l har jag inte sett så jag vet inte hur den ser ut invändigt, men man kan skifta rotor och pumphus lite som man vill ,det är samma storlek på alla grejer för utom 6000l pumpen som har 25mm,men om du byter till 32 så öser den mer, pumphuset kostar ca 80-100kr, Samuel för dom pengarna som en Laguna kostar kan du inte få något bättre, nästa är Red Dragon ,men den har en annan kostnad , Liftechen är lite billigare men den har sämre tryck höjd,den jag har provat, jag var tvungen att läsa ditt inlägg flera gånger ,trodde först du skulle ha den direkt i karet , men då kan du inte ha mindre gruskorn än tennisbollar, den kommer att riva ner allt som är i vägen , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte ha pumpen i ytavrinningen, en tankgenomföring genom ytavrinningen och sen dela flödet på 2st 32mm rör som sedan går till andra änden av akvariet där de går upp i 2 revpelare och blåser vattnet tillbaka mot ytavrinningen(beroende på flödet så delar jag eventuellt strömmen till ytterligare 2 utblås). Hade dock tänkt att ha väldigt finkornig sand så jag kanske ska nöja mig med 9000L/h, det är ju ändå en 15x vattenvolymen. Skulle det inte räcka däremot så får man väl försöka komplettera med något mer även om det kommer suga att behöva plocka isär alltihop igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, om du delar direkt vid pumpen och använder två genomförningar ,så tappar du inte så mycket flöde , har du möjlighet att använda min 2x 25x32 då räcker det gott ,då har du mer flöde när du delar av det sen, det finns en färdigt y anslutning från pumpen till 2x25mm, om du kör ett rör tappar du för mycket i flöde , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, om du delar direkt vid pumpen och använder två genomförningar ,så tappar du inte så mycket flöde , har du möjlighet att använda min 2x 25x32 då räcker det gott ,då har du mer flöde när du delar av det sen, det finns en färdigt y anslutning från pumpen till 2x25mm, om du kör ett rör tappar du för mycket i flöde , mvh stefan

Hej! Försöker hänga med här :) Vad menar du med "har du möjlighet att använda min 2x 25x32 då räcker det gott" och menar du att det följer med en y-anslutning för 2x25mm till pumparna? Är det alltså en y-anslutning från 32mm(som jag vill minnas att du skrev anslutningarna var från pumpen) till 2x25mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,y anslutningen får du köpa separat , den passar direkt på pumpen och har 2st 25mm utgångar , jag gjorde en egen av en 50mm 90 böj sen satte jag i 2st 40mm 45 gradare, slipade upp ett hål till 32 i 50mm böjen och limmade dit snabbkoplingen till pumpen , nästa alla limmkopplingar passar i varandra sedan , 25 i 32 och 32 i 40 osv, om du kör 1 rör tex 32mm så är ju det bara 28mm invändigt då är det bättre med 40mm det är 34mm invändigt , då förlorar du inte så mycket i flöde , hur stor ska din burk vara som du ska ha pumpen i ? om du ska ha den 30-40cm så kommer vatten ytan stiga med ca 2-2,5 cm ,då är det bättre om du har ett hål på tex 25mm i burken då får du inte så mycket vatten över kanten, hålet ska sitta under vatten ytan , mvh stefan

post-1262-14468915850485_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort förklarat så ska jag ta bort den nuvarande ytavrinningen som sitter mitt på baksidan för att jag skulle ha en wavebox och ersätta den med en ytavrinning längs hela(förmodligen iaf) kortsidan. Det blir en moddad 7500L/h pump genom en tankgenomföring som sedan delas på 2 rör(blir 32mm då jag redan har delar till det liggandes) och dras bort till 2 revpelare som sedan får trycka ut vattnet. Jag tror detta kan bli en ganska snygg lösning då förhoppningsvis ingen utrustning överhuvudtaget syns i akvariet och framför allt så kommer akvariet vara helt säkert för diverse djur som inte bör klämmas i pumpar osv(som anemoner,sjögurkor osv).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...