Gå till innehåll

Rickes Nya 450L Hörnkar!


Ricke

Rekommenderade inlägg

Hej igen nu är flytten klar och karet är igång, Pga att skummarennlåter för mkt så ska jag köra utan skummare tills jag hittar en lien invändig som är tyst.

annars har jag klarat flytten bra lite bortfall men det får man räkna med. bilder o film kommer när jag har tid ;) Så alla kalmarbor o runt omkring vi får dra igång nån träff eller nått sen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 373
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...

har nu beslutat mig för att skippa skummare och köra på 15-20kg sten extra o se hur det funkar ska även byta mina pumpar mot 2st tunze nanostreamers för att få ner karets ljudnivå.

Många säger att det inte blir bra o köra utan skummare, men vad exakt kan hända och vad ska man förebygga karet med då skummaren är borta täta vattenbyten eller mer sniglar eremiter andra smådjur vad är det som gäller?

hade självklart kört skummare, men jag vill kunna sova på natten så då får det bli skummarlöst. Om jag kan få ner ljudnivån med nya pumpar kanske jag överväger en liten skummare senare ,men det får vi se.

tacksam för svar o funderingar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns många världen över som kör skummarlöst, problemen som kan uppstå är väl att gasutbytet blir sämre -> sämre syresättning m.m.. Och så i att man inte exporterar näring via skummaren så finns en risk för näringsuppbyggnad, så en större mängd makroalger än normalt som man skördar regelbundet kan vara en god idé. Sen brukar väl de flesta som kör skummarlöst köra med DSB för att öka upp nitratomsättningen men det är ju för dessa skäl som du ökar mängden LS, för att höja den biologiska filtreringen. Det viktiga är väl att se till att näringsvärdena inte sticker, och att gasutbytet är bra, så mycket rörelse på ytvattnet. Men som sagt finns många som svär vid att köra utan skummare, vet att t.ex. Eric Borneman kör skummarlöst i.a.f. i några av hans kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg detta igår kväll igen! Tyvärr hade jag bara mobilen till hands, men om han gör det en 3dje gång ska jag vara med igen hehe.

han höll säkert på i några minuter med sitt sprutande hehe

Om de finns de som går igång på detta så fixar jag en DVD ;)

Ska filma karet senare idag :)

MOV00062.avi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lite på hur mycket mer sten jag skulle slänga i för att klara av skummarens bortfall, jag har ca 40kg sten nu men funderar över om det räcker med ca 15kg till? kör även kol och uvc så det borde väl hjälpa lite. har även fosfatremover om det skulle behövas senare.

Ska som sagt byta ut pumpar för mer tryck i karet så det borde väl oxå göra sitt.

Ska även göra lite vatten byten varje vecka för att hålla värdena uppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Snart är det dax för ett inköp av fisk o jag är ut efter en bra makroalgs ätare, gärna en kirurg som passar i mitt 450L Hade en gul kirurg innan men den åt inga makro... naso elegans eller lituratus skulle de funka? de blir ju rätt stora.. funderar även på Siganus chrysospilos är det någon sm sett den i handeln?

Annars så kommer det nog bli en Bicolor blenny och blåa chromisar tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snygg kar du hade :) ska bli intressant o se hur det blir utan skummare i ditt kar, såg att du tänker köra skummarlöst vilket gjorde att jag kanske också ska testaa det nu när jag ska starta mitt första saltkar. men måste hitta nått bra ställe i närhetenför att hämta sten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska tilllägga att jag kör skummare bara för att de låter så jag inte kan sova annars hade jag kört skummare, ser att du bor i kalmar om du har tid någon dag får du gärna komma upp o kolla.

Jag kommer säkert få algproblem pga skummarelöst, men hoppas kunna hålla det till makroalger som sedan jag kan hitta fisk som vill äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska tilllägga att jag kör skummare bara för att de låter så jag inte kan sova annars hade jag kört skummare, ser att du bor i kalmar om du har tid någon dag får du gärna komma upp o kolla.

Jag kommer säkert få algproblem pga skummarelöst, men hoppas kunna hålla det till makroalger som sedan jag kan hitta fisk som vill äta.

Ja det hade vatt kul. :)

men jag hade bara tänkt o köra med sten i några månader först, o ta saker allt eftersom. dvs skummare och div. eller blir det fel :)

hur har du gjort med din bakgrund, satt på film eller målat? snyggt var det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bakgrund är en vanlig plastbild man kan köpa i zooaffärer sen har jag bara tejpat dit den.

Tipps är o skaffa rätt cirkulation o skummare och sten, sedan belysning för det du tänkt ha i karet. osmos kan oxå vara bra o skaffa.

Sedan är det bara o skynda långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bakgrund är en vanlig plastbild man kan köpa i zooaffärer sen har jag bara tejpat dit den.

Tipps är o skaffa rätt cirkulation o skummare och sten, sedan belysning för det du tänkt ha i karet. osmos kan oxå vara bra o skaffa.

Sedan är det bara o skynda långsamt.

Precis, skynda långsamt verkar vara receptet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...