Gå till innehåll

klantade mig vid inkoppning.


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Hade precis köpt en euphyllia öppnar påsen och fäller ner kanterna lite så att den hänger kvar i kanten på akvariet.

Har alltså inte börjat fylla med vatten utan bara så att tempen skulle gå upp till samma.

Börjar pillra med annat och nästa stund ca 3 minuter senare så ser jag att påsen glidit ner i akvariet och fyllts upp med vatten. Inte mycket att göra så det var ju bara att sätta ner den i akvariet.

Detta var 28 timmar sedan. Det ser ut som att den har fyllts upp lite då och då, men mest ser den ihopkrumpen ut. Finns det en chans att den fixar det eller är det kört???

En bild på eländet.

post-1799-14468915703159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snabba svar.

Den är placerad ganska så i mitten på karet. Det är lugnt vattenflöde där den står, utblåsen från pumparna går en liten bit ovanför.

Jag hoppas att den klarar sig för den var så vacker i affären

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nån smäll har dom inte fått, men ibland ser det ut som att 'polyperna' blåser upp sig lite, för att i nästa stund vara gömda igen.

Går den åt skogen så var det mina sämst spenderade 600 spänn. Får skylla mig själv.

Nästa gång får det stå i spannar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nån smäll har dom inte fått, men ibland ser det ut som att 'polyperna' blåser upp sig lite, för att i nästa stund vara gömda igen.

Går den åt skogen så var det mina sämst spenderade 600 spänn. Får skylla mig själv.

Nästa gång får det stå i spannar.

skaffa en typ "limknäckt" i plast ,, typ en större 'klädnypa' så fäster du påsen i den svarta plastkanten med den.. så gör jag..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kan vara lite kinkiga när dom flyttas till nytt vatten, men när dom acklimatiserat sig så är dom tåliga.

Tog en noga titt på bilden, det ser ut som där e lite brunt klet på ett av huvudena. Kan vara sjukdom, det är den mycket känslig mot vid förändringar.

Sök på "brown jelly disease" så hittar du lite matnyttig info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa sättet att undvika olycka vid inkoppning enligt mig är att koppa in korallen/fisken i en bunke brevid akvariet.

Ta en luftslang och sug igång lite hävert effekt, knyt en liten knut tills det droppar lite och fäst slangen i akvariet med en "universalsugkopp", en sugkopp med ett gummiband. Låt det droppa någon timme, kan inte hända någon olycka ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade närmare på det bruna, verkar bara vara från det huvudet.

Har kollat lite här efter Brown jelly disease. Ska prova att sätta den framför kraftigare cirkulation, och läsa lite mer imorgon.

mätte mitt nitrat inann idag och det låg på 10, kommer inte ihåg dom andra värdena men förmodligen ok då jag inte memorerat dom. Att tilläggas nu är att jag håller på att somna framför datorn.

Läser mer imorgon. Natt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 av 3 ramlade bort nästan bara man tittade på dom, den trdje har fortfarande inte visat upp sig. Men antagligen kommer dén att fösvinna med.

Känns extra trist då jag flög på nya glasögon så min budget for åt skogen. Det jag betalade för euphen var vad som blev över. Så nu kommer det bli lite mindre handlande ett tag framöver. :(

Då mitt luktsinne är nästan obefintligt så har jag svårt att avgöra vad det luktar.

Jag får se det som så, min första smäll i saltvärlden. :(

DSB:

Jag fattar inget av ditt inlägg, om du har kritik gentemot mig kan du rikta den i ett pm om du vill. Jag är som en svamp och försöker ta åt mig allt. även negativt för att kunna göra något positivt av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får nog göra det, tyvärr är jag körkortslös så det kommer bli under samåkning alt tåg/buss.

Det sura är att jag var tvungen att ha ett par nya glas till glasögonen, samt ett par glasögonn till för att slippa gå utan om det ena paret skulle gå åt skogen igen. Så det åt upp nästan all min budget. Så den var något jag absolut ville kosta på mig som tröst. Men det gick åt fanders för nu hänger det bara lite polyper kvar på sidorna. :( på alla 3 huvudena.

Nåja, det blir till att bygga budget igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den fin ut affären? Och hur länge transporterade du den?

Tycker det låter märkligt att den avlider så fort av en missad inkoppning. Jag brukar själv bara flytta över ifrån påsen, på sin höjd låta påsen flyta i karet 10-15min för temperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den fin ut affären? Och hur länge transporterade du den?

Tycker det låter märkligt att den avlider så fort av en missad inkoppning. Jag brukar själv bara flytta över ifrån påsen, på sin höjd låta påsen flyta i karet 10-15min för temperaturen.

Den såg jättebra ut i affären, polaren köpte en annan och den har klarat sig bra.

Bara min som sket sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så länge som du ser nån polyp som är kvar så kan den klara det.

Och även efter det, även om det är sällsynt. Märks på en av mina som helt plötsligt kört ut ett nytt litet huvud från skelettet 2 cm nedanför ett normalt huvud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...