Gå till innehåll

Saltvattensakvaristikens faror


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Det finns flera hobbies som är farliga: fridykning, off-pist skidakning, vinterfiske... men att det ocksa finns faror associerade med ett akvarium trodde jag inte förrän imorse. Da drog hobbyn blod för första gangen. Jag höll pa och fipplade med en Tunze magnet (avsedd att fästa pumpar osv med) för 8-19 mm glas. Jag var lite oförsiktig och magneten smällde ihop om vänstra ringfingret. Fingret "sprack", blodet sprutade och inte nog med det: jag fick inte loss magneten utan fingret satt som i ett skruvstäd! Paniken växte med smärtan. Till slut fick jag tag pa en sax och kunde bända isär magnethalvorna (försiktigt sa att inte den dyra jä... gick sönder). Nageln var blafärgad sa det var bara att bränna ett hal i den med ett glödgat, uträtat gem sa att blodet rann ut och förhoppningsvis räddades nageln.

Nagon mer som fatt lära sig "the hard way" att saltvattensakvaristik är än hobby för tuffa män och kvinnor som inte tvekar att ge blod och utsta smärta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju en del risker med den här hobbyn, inte minst klämskador, det är ju inte alltid de lättaste akvarierna som ska finliras in genom dörröppningar osv vilket min kära sambo upptäckte förra helgen då hon hjälpte mig att flytta in mitt temporära akvarie och fick ett fint blåmärke på armen. Hon gillar nog inte ritkigt sin medverkan i denna hobbyn, första LS hon lyfte stack hon hål på fingret med... och det satt kvar en flis i fingret i en månad innan hon skar upp det och pillade ut flisen.

Tack för varningen om magneter, jag har faktiskt varit nyfiken på hur kraftiga de är men nu ska jag nog låta bli att testa att sätta fingret emellan bara för att jag kan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det väl inte just med saltvatten, utan snarare akvaristik/terraristik rent generellt...

Skrapat knogar och klämt tassar till höger och vänster, det var t ex *** så intressant att pilla in mitt 800litersterrarium (helglas, 6 mm) i lägenheten... jag klämde mig inte alls... så mycket.

Annars när man i ett obetänksamt ögonblick råkar komma åt kanten på ett helglasakvarium ur vilkets hörn en flisa gått och skapat en ***** giljotin. Jag är glad att det inte behövde sys, men det var inte långt ifrån.

Annars med saltvatten har jag än så länge bara konstaterat att det är svårligen beroendeframkallande, och det där med ekonomi, kilometerlång önskelista och megalomani som följd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...