Gå till innehåll

Snabb visit


ramq

Rekommenderade inlägg

Halloj saltvänner,

Tänkte bara titta in lite snabbt för att se hur läget på SVG är nufötiden.

Något jag missat?

Tittade snabbt igenom trådarna då jag såg till min fasa att jag hade 12000+ olästa inlägg. Märker att bl.a. min idol Acuario har hållit sig vid liv och ägnar sig åt LED. Blev lite extra nyfiken på detta.

Ni undrar kanske vad jag gör här?

Faktum är att saltnarkomani:n gör sig påmind och jag går igenom (lite lätt) vad det finns för små kar på marknaden. Jag letar främst efter något i klassen 100-150L och ser att Juwel Lido 120 verkar vara något jag skulle kunna finna förträffligt i mitt hus.

Min dröm vore självfallet ett Trigon 350, som även frugan vill inrymma under vår trapp i hallen, vilket påpassligt nog verkar vara till salu på SVG... Vi får se vad det blir med den saken.

Kanske kör jag snål-varianten och drar igång mitt 105L Zooline som står i garaget?

Planer som sådana vore i så fall att köra näst intill förutsättningslöst med LS, sand, möjligtvis LED-belysning (om inte annat prova på T5), tyst skummare och osmolator + balling. Koraller får helt enkelt bli vad det blir. Tror inte jag går in på zeolit-metoder utan skulle på min höjd tänka mig vodka som jag själv haft mycket goda erfarenheter med.

Vill bara poängtera att det är absolut ingenting bestämt, utan det är helt och hållet bara en massa funderingar och förhoppningar. Vi har en knodd till på väg som ska pareras med våra hus-renoveringar, så allt kommer att få vara under normal prioritet, vilket kan i slutändan sluta i precis vad som helst. :-|

Kul att guiden är igång i alla fall.

Några som kommit och gått under den här tiden?

Några som lagt av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12000 inlägg. Då behöver du inte köpa deckare till hängmattan på semestern.

Jag kör enbart med T5 nu och är helnöjd. Led är på gång men jag ger det ungefär två år till...

Guiden lever och utvecklas. Vi har nya grejer på gång. I dag var det Videos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, jag får se vad tiden finns över till... Det gäller att prioritera.

Det blir säkerligen inte mycket tid över mellan blöjbyten och vällingflaskor när nya bebis dyker upp om c:a 4 veckor.

Just nu känns det mest som att jag ska försöka få liv i mitt Zooline då en investering i ett "nytt" akvarium ej godkänts på regeringsnivå. :-|

Någon gång efter nyår kanske jag kan förverkliga mina planer.

Tänkte nästan slå till på en liten skummare till den, men kvar står belysningsfrågan? en Rio Nano skummare kanske duger för denna lilla volym?

Jag har bara en 20W singel-T8 armatur att hänga över den och det är helt klart för klent för vad jag än stoppar ner i burken. Kanske satsa på mörkerkoraller? :-)

Jag tror jag har kvar en 70W MH (med elektroniskt drivdon) någonstans i gömmorna i garaget. Möjligt att man kan skrämma liv i den trots allt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Funderingarna går vidare.

Faktiskt är jag inne på att prova T5-belysning nu, då det är och har varit rätt länge på tapeten. Det lutar mest åt en egen konstruktion av akvariet, dock sumplöst men med en "sumplösning" på baksidan - mest för att undika alla former av Durso etc.

Har ett lokalt glasmästeri som gör jobb åt mig för mycket lite pengar och med tveklöst goda resultat.

Är splittrad mellan att välja färdigbyggt (FaunaMarin) eller bygga eget, FaunaMarin rör blir det i alla fall. Har en del kontakter genom byggfirmor och annat så HF-don kan jag skaffa utan problem.

Tanken med ett hörnakvarium blir mer och mer lockande och det skulle även göra saker och ting lättare med placeringen i vårt hus. Jag får återkomma med ytterligare tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan man i rimligaste namnet säga att jag har. En del dispyter har härjat + att jag har alarmerat ett flertal gånger på brist på tid från mitt håll. Efter ett antal rundor blir man till slut less när inget händer och då händer... just det.. inget.

Jag fördedrar att inte ta upp detta offentligt, men slå mig en signal nån gång om du undrar över något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAr Ö-viks ÖB ett AKvarium? det måste man ju titta till nästa gång man åker upp till Landstället....

var i Ö-vik bor du? vet du var Sillviken ligger?... ca 20-25 min med båt från trysunda... hmm kan vara längre också.... iaf man ser malmön från vårat landställe... och min farmor bor inne i stan... ca 5 min från motorvägen, uppe i "kullen" i stor gammal villa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillviken ja... Klart fint ställe. Själv bor man utmed kusten, om än inne i ett villaområde i Domsjö. :-)

Gällande avkarier så ligger fortfarande saker på (torr-)is för närvarande. Ska försöka på mig några krafttag vad gäller Arnäs-akvariet först och se hur långt man kommer där. Nya rutiner och utrustning är på införande och snart kommer man att försöka sig på med Balling lagomt innan man nån gång kommer igång med det hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...