Gå till innehåll

Hej alla saltvatens folk. Och hjälp mi


Micke.T

Rekommenderade inlägg

Jag är en rocky på det här med saltvatten. men har haft sötvatten hela mitt liv "nästan". har idag ett juwel 450 som ja vill ha salt vatten i. men är mest intresserad av fisken till och börja med. självklart blir det ju sten o sånt också. men nu till mitt bekymmer. behöver ja borra karet eller finns det lösningar för mig, o va behöver jag ha för nåt. så ja vet. zoohandlarn säljer ju säkert på mig hela butiken om ja säger att ja är nybörjare. tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du inte borra, så finns det överrinningsboxar, som leder vattnet över kanten under kontrollerade former.

Annat alternativ är att ha en invändlig sump; dela av ett hörn av karet, och ha skummare etc därinne.

Det som behövs som grund:

Skummare, belysning, cirkulation.

Sen finns det en del underlättande apparater, men det låter jag andra gå in på, jag är själv nybörjare och föredrar än så länge lowtech.

Vilken skummare som är bäst vete tusan, men det kan nog vara värt att lägga en god slant på det.

Belysningen beror lite på vad du vill ha, ska du bara ha fisk och sten så behövs inget speciellt egentligen, det borde duga med originalbelysningen.

Ska du däremot ha koraller så får du skaffa mer ljus.

Cirkulation: 5000 liter per timme och uppåt, fördela det gärna på flera pumpar, speciellt som karet är såpass långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak att tänka på när man kommer diret från sötvatten som jag gjorde är att inte titta så mycket på vad pumpen levererar i liter/h. I ett sötvattenskar blir 5000l/h jättecirkulation men tittar du på streampumpar som har ett bredare utlopp så flyttas vattnet mjukare med ett bredare flöde. Så i ditt kar så skulle jag ha MINST 2x5000l strempumpar, kanske mer beroende på längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak du kan göra är att försöka ta kontakt med någon som har salt akvarium i din närhet.

Det finns ju 2 i Bromölla som du kan försöka ta kontakt med, kolla med dem.

De är säkert villiga att visa sina kar och tipsa om olika saker du har frågor på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grundtipset är ju egentligen att börja med att köpa en bok.

Saltvattensakvariet av Daniel Knop är en bra bok på svenska.

Jag kan bara hålla med Stig men vill ändå komplettera med att du kan läsa lite artiklar här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=197 (tyvärr är de inte helt sorterade just nu då jag håller på att sortera dem så det ska bli enklare att hitta) samt även här Mitt första akvarium Där du kan läsa om andras första akvarium. Sedan stäöller du frågor här när du inte fattar!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en rocky på det här med saltvatten. men har haft sötvatten hela mitt liv "nästan". har idag ett juwel 450 som ja vill ha salt vatten i. men är mest intresserad av fisken till och börja med. självklart blir det ju sten o sånt också. men nu till mitt bekymmer. behöver ja borra karet eller finns det lösningar för mig, o va behöver jag ha för nåt. så ja vet. zoohandlarn säljer ju säkert på mig hela butiken om ja säger att ja är nybörjare. tack på förhand

Hej MickeT

Jag har ett likadant akvarium som du och jag har en skummare på utsidan, DeltecMC600. Inga borrade hål och det funkar allderles utmärkt! Lycka till med ditt projekt!

Mvh Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG och en sjukt rolig hobby.

Som det sagts tidigare skaffa boken Saltvattensakvariet, riktigt bra bok. Läs så mycket du orkar och hinner i böcker och forum, det har du nytta av under hela tiden du har ett saltakvarium.

Det enklaste är nog att skaffa en påhängsskummare (tex en sånhär), sedan kan du titta på andra lösningar i framtiden.

Skaffa gärna ett osmosfilter till vattnet som ska användas i akvariet, det tar bort det mesta ur kranvattnet som man inte vill ha i karet. Det finns dom som kör med kranvatten, men jag skulle inte våga då kvaliten på kranvattnet kan skifta ganska mycket beroende på årstid.

Bara att fylla karet med osmosvatten, blanda i salt, lägg i levande sten, låt det stå i en månad med cirkulation och skummaren igång utan ljus, sand å sånt kan man ta senare om du vill ha det. Under tiden lägger du dig i hammoken med ett gäng böcker om saltvatten och drömmer dig bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla bra svar o tips. du lotta du vil inte skicka en bild på ditt kar till mig. du sa att du ochså hade ett lika dant som mitt, hade vatt skoj att få se hur det ser ut. mvh Micke

adress: micke_totte@hotmail.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tråden...fan va fint karet va. så i det stora hela så är det bara den skummare att hänga på o en masa kraftiga pumpar o ljuset som behövs, sen är det good to go. är det korekt uppfattat av mig.

Ja... och levande sten och salt och vattentester och uvc och.... ja listan kan göras hur lång som helst;). Men i det stora hela så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur mycket levande sten bör ja ha om jag mest är ute efter att hålla fisk i det. o cirkulationen, ska den va lika kraftig även om det ä fisk i.

Rekommenderat är väl ca 10% av vattenvolymen, i ditt fall 40-50 kg. Naturligtvis är det en estetisk och praktisk fråga med. En del fisk vill ha massor med gömställen och hålor att gömma sig i andra bryr sig knappast. Tex. mandariner kräver mycket sten då dom oftast enbart äter det som stenen erbjuder, minimum 50kg sten/mandarin.

Cirkulationen beror väl lite på fisken med, sjöhästar vill inte ha stark cirkulation medan kirurger vill ha bra drag. Så återigen en övervägning hur mycket flås man behöver.

I regel blir det lagom med 10ggr (400 liter kar = 4000 liter i timmen) volymen i FO (om man inte dedikerar karet till hästar å annat special), korallkar gärna 20ggr. Med streampumpar typ Koralia eller Tunze stremer, gärna fördelat på minst 2 pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan va ja kännr mig dum....men ja är ju nybörjare hahahaha men va menar wiking med ls va ä det....ja måste va dum

Dum ska du inte känna dig. Det du behöver göra är att läsa massor. Om du gör som DaTrucka skriver så kommer det gå lättare sen. Ta gott om tid på dig och läs massor.

Välkommen till SVG och en sjukt rolig hobby.

Som det sagts tidigare skaffa boken Saltvattensakvariet, riktigt bra bok. Läs så mycket du orkar och hinner i böcker och forum, det har du nytta av under hela tiden du har ett saltakvarium.

Det enklaste är nog att skaffa en påhängsskummare (tex en sånhär), sedan kan du titta på andra lösningar i framtiden.

Skaffa gärna ett osmosfilter till vattnet som ska användas i akvariet, det tar bort det mesta ur kranvattnet som man inte vill ha i karet. Det finns dom som kör med kranvatten, men jag skulle inte våga då kvaliten på kranvattnet kan skifta ganska mycket beroende på årstid.

Bara att fylla karet med osmosvatten, blanda i salt, lägg i levande sten, låt det stå i en månad med cirkulation och skummaren igång utan ljus, sand å sånt kan man ta senare om du vill ha det. Under tiden lägger du dig i hammoken med ett gäng böcker om saltvatten och drömmer dig bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan va ja kännr mig dum....men ja är ju nybörjare hahahaha men va menar wiking med ls va ä det....ja måste va dum

Alla har vi den vägen vandrat, kände mig själv ganska korkad när jag började läsa här på forumet. Ge det tid det ger sig med tiden, man behöver inte förstå sig på allt från början. Ta en sak i taget.

LS = Levande Sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inte dum, bara i din linda av denna hobby. Här svänger vi oss med en massa konstiga ord och förtkortningar, jag kan inte alla. LS är levande Sten som du köper i din butik. Det är snygg inredning i akvariet dessutom hjälper det dig att få 'balans' i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...