Gå till innehåll

Borra i plast..??


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Ska försöka mig på att borra ett lite större hål i en plexiglasskiva... Det är en plastlåda.. och jagfår inte misslyckas.. smiley9.gif

Nått man ska tänka på ? Jag funderar på att använsda en dosfräs.. Ska man borra med hög hastighet? eller låg? Kanske ska man värma plasten lite innan man borrar? tex med en hårtork/värmepistol?

Nån som har bra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med ett stegborr ser ut som en kona med olika storlekar.

Att borra i Plast eller Plexi skall man göra sakta. Blir dte för varmt så blir det bara värre.

Dosborr är för stortandad så försök att få tag på ett hålborr för metall

Stegborr:

180400_b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Planerar att borra hål i 4 mm plexiglas med olika dimensioner allt från 20 till 50 mm diameter. Funderade på hålsågar. Skulle denna från Classes för 69 kr funka? Något att tänka på innan man kör?

300795_X_2006-06-30_102007_365.jpg

Hålsågssats med 9 olika cirkelblad. Håldiam. 25, 32, 38, 44, 50, 57, 64, 70 och 75 mm. Bladhållare av pressgjuten aluminium. Max. sågdjup 17 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett tips om att använda lacknafta till att kyla/smörja när man borrar i plexi. Aldrig testat då jag i jobbet köper all plast med håltagning vattenskuret.

Är polykarbonat (macrolon) ett möjligt alternativ så är det lättare att arbeta i. Bla är det kallbockningsbar och spricker alltså inte alls lika lätt. Acrylplast (plexi) har däremot fördelen att vara betydligt reptåligare om det är av vikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett tips om att använda lacknafta till att kyla/smörja när man borrar i plexi. Aldrig testat då jag i jobbet köper all plast med håltagning vattenskuret.

Är polykarbonat (macrolon) ett möjligt alternativ så är det lättare att arbeta i. Bla är det kallbockningsbar och spricker alltså inte alls lika lätt. Acrylplast (plexi) har däremot fördelen att vara betydligt reptåligare om det är av vikt.

Har inte lacknafta samma effekt som aceton? (Får plast att smälta).

PS. Skivan jag ropade in var av plexiglas XT clear.

Edit.. Förstod att det tog ett par timmar för dig.. Det var några hål det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte lacknafta samma effekt som aceton? (Får plast att smälta).

Tja... både min acetonflaskor och laknafta flaskor är av plast... olika plaster= olika egenskaper.

Aceton och nafta har två helt olika egenskaper. Nafta är tex fet och skall absolut inte användas vid rengöring inför målning av icke oljefärger. Men som sagt jag har inte testat utan enbart fått rådet.

Aceton skulle jag vara betydligt försiktigare med på plast än nafta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja... både min acetonflaskor och laknafta flaskor är av plast... olika plaster= olika egenskaper.

Aceton och nafta har två helt olika egenskaper. Nafta är tex fet och skall absolut inte användas vid rengöring inför målning av icke oljefärger. Men som sagt jag har inte testat utan enbart fått rådet.

Aceton skulle jag vara betydligt försiktigare med på plast än nafta.

Ha ha, ja du har rätt, men du förstod vad jag menade i alla fall.. eller hur. ;)

Vielen Dank Linnex!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JMAONE, jag har använt classes hålsåg till plast.. dock inte plexi utan fronten på ett datorchassi, lite för grova tänder egentligen men det gick bra. finputsade efteråt med dremeln. jag tycker det är svårt att få ett helt runt o fint hål med dremel på fri hand. men med hålsåg blir det ju helt runt, sen tar man finliret med dremeln :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planerar att borra hål i 4 mm plexiglas med olika dimensioner allt från 20 till 50 mm diameter. Funderade på hålsågar. Skulle denna från Classes för 69 kr funka? Något att tänka på innan man kör?

300795_X_2006-06-30_102007_365.jpg

Hålsågssats med 9 olika cirkelblad. Håldiam. 25, 32, 38, 44, 50, 57, 64, 70 och 75 mm. Bladhållare av pressgjuten aluminium. Max. sågdjup 17 mm.

En sådan använde jag när jag borrade två extra hål i mitt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...