Gå till innehåll

2000L, mitt första akvarium...


Blue

Rekommenderade inlägg

Men det är inget kul att se än... Men jag ska visa bilder, när jag hittar den dumma kameran!

För övrigt fick jag upp massa roliga saker i nätet!

6-7 Krabbtaskor - Den minsta fick hamna i akvariet

10+ Spindelkrabbor, eller vad du nu heter... - Två fick vara i akvariet

Och två simkrabbor!! :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom denna tråden verkar handla mer om mitt akvarium än om frågan jag ställde så ändrar jag texten här...

Som sagt är det här mitt första akvarium någonsin och det är på 2000L. Det är inte hemma, utan i min pappas hotell, men jag sköter allt i akvariet. Alla fiskarna är från västkusten, och därför är temperaturen runt 17ºC.

Jag kommer att uppdatera er med hur det går varje dag om jag hinner och bilder kommer!

Nya fiskar/skaldjur i akvariet:

1 liten krabbtaska

2 Simkrabbor

2 Spindelkrabbor (inte helt säker på vad de heter)

Just nu lynchar fiskarna de stackars simkrabborna, är inte säker på om de kommer att överleva :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kör alltså bara med ett gäng ytterfilter och typ lavasten som hardscape eller är djuren bara löst på botten ?

Lavasten?

Nej, nej, nej... Jag har olika stenar som jag har plockat från öarna en bit utanför kusten. Ett par av de med tångruskor och så har jag också lite sjögräs planterat. Gällande reningen har jag ganska många ytterfilter, skummare (heter det så?), aktivt kol och filtreringsvadd som vattnet rinner igenom. De tre sista ligger utanför akvariet i en sump (tror jag det heter).

Och så har jag också en kylare stor som en liten tvättmaskin... :skrattar:

EDIT: Och levande sten eller sand kan jag inte ha, eftersom det är alldeles för kallt i mitt kar (17º). Jag funderar på någon annan lösning, musslor kanske?

EDIT2: Och gällande bakgrund och sådant beror det på vad jag lyckas övertala min pappa till, han vill ha speglar på alla sidor i akvariet! Blä!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Musslor kan du inte ha för sjöstjärnorna tar dem direkt. Du kommer att få se spindelkrabborna dekorera sig med diverse grejor de hittar i karet. Det var skitkul att kolla vad de hade hittat på varje morgon när jag hade kallt.

Musslor borde väl däremot vara kanonbra mat för sjöstjärnorna, eller har jag helt fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...