stigigemla Postat 4 augusti 2008 Postat 4 augusti 2008 Eftersom de flesta? Blir mellan ett halvår och ett år i akvarium tror man att det är någon form av näringsbrist. Men nu finns det specialfoder som innehåller svampdjur bland annat så kanske det går bättre med det... Citera
tropheus Postat igår vid 13:42 Postat igår vid 13:42 On 2008-08-04 at 13:41, Arcticreef skrev: Vad är problmet med rostratus? Det sägs att den är svar att fa att överleva. Har haft en smärre invasion av glasrosor men inhandlade en rostratus, en "tassled filefish" och nagra Wurdemanni och nu är rosorna ett minne blott. Rostratusen är mycket aktiv, simmar runt och kollar läget samt äter med glädje fryst mysis o artemia (samt rörmaskar). Jag hörde av en tysk fiskhandlare att rostratus ofta fangas med cyanid och att det paverkar överlevnadsstatistiken men firrar fran Australien fangas med nät och där är det inga problem. Problemet är att dom är för långsamma när det gäller mat, är där andra snabba fiskar svälter dom ihjäl Citera
PerS Postat igår vid 16:01 Postat igår vid 16:01 2 hours ago, tropheus said: Problemet är att dom är för långsamma när det gäller mat, är där andra snabba fiskar svälter dom ihjäl Citera
Lasse Postat 22 timmar sedan Postat 22 timmar sedan 7 timmar sedan, tropheus skrev: Problemet är att dom är för långsamma när det gäller mat, är där andra snabba fiskar svälter dom ihjäl Jag håller inte med dig Mats. Min rostratus är först och sist på maten - inte ens min kirurg hinner med. Haft den i mer än 5 år. Men någon annan är långsam här - det var en 17 år gammal tråd du svarade på MVH Lasse Citera
MichaelE Postat 13 timmar sedan Postat 13 timmar sedan Ja, det bedrevs nästintill grävande efter fornlämningar när denna tråden hittades haha. Nåväl. Jag håller med Lasse angående pincetter…iaf till stor del. Jag har haft flertalet ihop med väldigt matgiriga fiskar utan problem. Senaste exemplet var väl att jag hade en tillsammans med fem kejsare, tre kirurger samt en massa annat i 5-6 år utan besvär. Problemet är att det oftast matas för lite och/eller för sällan. Detta är fiskar som är byggda för att konstant ”beta” på revet. Citera
Lasse Postat 11 timmar sedan Postat 11 timmar sedan (ändrat) 2 timmar sedan, MichaelE skrev: Ja, det bedrevs nästintill grävande efter fornlämningar när denna tråden hittades haha. Nåväl. Jag håller med Lasse angående pincetter…iaf till stor del. Jag har haft flertalet ihop med väldigt matgiriga fiskar utan problem. Senaste exemplet var väl att jag hade en tillsammans med fem kejsare, tre kirurger samt en massa annat i 5-6 år utan besvär. Problemet är att det oftast matas för lite och/eller för sällan. Detta är fiskar som är byggda för att konstant ”beta” på revet. Jag matar enbart med våtfoder (fryst vuxen artemia och sötvattens cyclops). Jag tror det är hemligheten varför den går så bra hos mig. Samma hos en kompis som har haft sin tillsammans med 8 kirurger (tror det är 8 men många är dom) i mer än 7 år. Hans huvudsakliga fodring är det samma plus mysis. Hans pincett tar sällan mysis men artemian är mumsmums. De är svåra att få och äta torrfoder - om någonsin. Är torrfoder huvudmålet så tror jag som Michael att de får för lite eftersom det med våtfoder följer att mängden i gram måste vara 7-8 gånger större än med torrfoder vilket gör att antalet "partiklar" blir 7-8 gånger större. Jag störtfodrar - oftast med fortfarande frysta bitar så tiden med tillgänglig mat blir också längre. Jag ser ofta min pincett gå och leta i koraller och stenformationer en timme efter matning - hen hittar mat som fastnat helt tydligt. Min åsikt är att om du vill lyckas med en pincett - mata huvudsakligen (eller enbart) med våtfoder med ett stort inslag av frusen vuxen artemia. En knep som jag inte använt men som jag vet att många (bland annat fångststationer) använder i början är röda mygg. Använd handskar bara - fruktansvärt allergiframkallande. MVH Lasse Ändrat 11 timmar sedan av Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.