Gå till innehåll

Vilka fiskar äter glasrosor?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Precis som tråden lyder.

Vilka fiskar äter glasrosor?

Vilka fiskar äter glasrosor OCH är potentiella korallätare?

Jag vet om att det skall finnas en bra filéfisk som käkar glasrosor men visst måste det finnas andra fiskar än en filéfisk och fjärilar?

Fyll tråden nu så man slipper blanda mix eller koka vatten för att bli av med skräpet.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta fjärilar äter glasrosor likaså dansar/kamelräkor - men tyvärr också koraller.

Chelmon rostratus och dess kortnosade kusin tycker jag går bort pga deras taskiga överlevnadsstatistik

Vissa filfiskar, sk leather jackets samt Lysmata wurdemanni och rathbourne-räkorna är nog de enda revsäkra alternativen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysmata wurdemanni är ju ingen fisk, men som Leif skriver så är den oxå enligt min mening det bästa alternativet till att få bukt med glasrosor. jag köpte en och den tog bort mina rosor men jag ser knapp aldrig räkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 5 st Lysmata wurdemanni och de rör inte de glasrosorna jag har. Kanske är de för stora för dem?

Därför jag ville ha fiskalternativ. Har bara sett en filéfisk som äter glasrosor och det var hos en privatperson och aldrig i affär. Finns det någon som kan skvallra om en affär som har hemma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar få svälta Lysmata wurdemanni lite grand - sedan fattar de. Tyvärr är det nog också så att de kan ge sig på exempelvis euphyllia, jag har råkat ut för det med två oloka individer men det har iofs skett när jag introducerat korallen efter räkan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall vara Lysmata wurdemanni jag har. De är köpta med det latinska namnet i beställningen och jag kollade så noga jag kunde så jag inte skulle blanda ihop dem med kamelräkor och andra bedragare..

Har i och för sig inte testat att svälta dem men med anthias i burken är det ju ganska svårt.. Fiskarna tar ju rätt mycket stryk av att inte få sin mat.

Latinska namn på filéfisken som äter glasrosor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... oooops.. Men nu när jag har det latinska namnet kommer jag aldrig behöva skriva fel längre.. ever again.. ;)

Bryr mig inte så mycket om räkorna eller små djuren. Viktigare att koraller och fiskar mår bra.

Någon som sett den i affär någon gång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... oooops.. Men nu när jag har det latinska namnet kommer jag aldrig behöva skriva fel längre.. ever again.. ;)

Bryr mig inte så mycket om räkorna eller små djuren. Viktigare att koraller och fiskar mår bra.

Någon som sett den i affär någon gång?

Alla läser/skriver/gör vi fel in emellan!

Har sett den på ZG i Lomma vid ett par tillfällen, men den brukar inte vara så vanligt förekommande vad jag förstått. Skulle jag se den igen så skickar jag ett PM, ska snart ut dit igen och köpa lite korallsten till mitt nästa projekt nämligen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett någon vettig Chelmon på väldigt länge. De jag har snubblat på har varit tunna och veka så har inte känts som någon poäng att köpa en fisk som redan ser halvdöd ut. Men jag har ögonen öppna efter en sådan också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fullt med glasrosor i sumpen och i skummarfacket men inte en enda i karet. jag är övertygad om at min Pygopelites och min Imperator utrotar dom.

Mvh

Magnus

Precis som hos mej, sen Imperatorn kom försvann rosorna. Även en del SPSpolyper, men det bjur vi på=)

Annars e väl Kleinin känd för att vara duktig och betydligt lättare än pincetten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här tråden borde jag kunna låna!

Har ett 60-liters "plug and play"-akvarium, med 2 sjöhästar, en sjöstjärna, 2 räkor, lite sniglar och fler och fler glasrosor. Då det är ett sjöhästakvarium, är det ganska gott om koraller för hästarna att sitta fast vid. Glasrosor kan lätt gömma sig i vegatationen.

Någon, i Stockholm eller dess "närhet", som vill låna/hyra ut en Lysmata wurdemanni?? Ett antal skrovmål kan garanteras Lysmatan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är problmet med rostratus? Det sägs att den är svar att fa att överleva. Har haft en smärre invasion av glasrosor men inhandlade en rostratus, en "tassled filefish" och nagra Wurdemanni och nu är rosorna ett minne blott. Rostratusen är mycket aktiv, simmar runt och kollar läget samt äter med glädje fryst mysis o artemia (samt rörmaskar).

Jag hörde av en tysk fiskhandlare att rostratus ofta fangas med cyanid och att det paverkar överlevnadsstatistiken men firrar fran Australien fangas med nät och där är det inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...