Gå till innehåll

Artregistret och stavning


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Appropå en diskussion i en annan tråd. Lysmata amboinensis - språkpolisen rycker ut med rödpennan!

Ok, jag orkade inte börja grotta i meningsuppbyggnad utan fokuserade på det värsta stavfelet jag vet; särskrivning! ;)

Kom ihåg att i det svenska språket skrivas alltid ord som är uppbyggda av två ord ihop (ex. putsarräka). Börja dock inte missbruka bindestrecket! Det används endast när ett tal och ett ord skrivs ihop (ex 90-talet) eller när en förkortning skrivs ihop med ett ord (ex. it-konsult).

Ja! Jag ÄR uttråkad. ;)

Jag tycker det är toppen att det läggs in i artregistret, men man baxnar ibland när man läser vissa artinlägg. Texterna ligger på en 10-årings nivå ibland - det finns ju stavningskontroll, varför inte använda den.

Är man osäker kan man lägga upp en vanlig post och be folk korrekturläsa innan den hamnar i registret (eller PM:a en polare så slipper man ta det offentligt) - då slipper man sådana här diskussioner i registertrådarna.

Särskrivning är också det värsta jag vet näst efter syfilis och gör det riktigt svårt att läsa rätt. På tredje plats kommer engelska ord när det finns enkla svenska. Typ att skriva "nitrate" i stället för nitrat, "anemone" i stället för anemon etc.

Anledningen att jag tycker det är viktigt med en rimlig nivå på språk och innehåll i artregistret är att det här forumet är ett av sveriges bästa kanaler för hobbyn. Den information vi erbjuder (för artregistret är en tjänst forumet har) här måste vara seriös - annars är det dålig reklam för forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker som Trilobite. I artbeskrivningarna är det viktigt med rättstavningen eftersom artiklarna är något som vi alla här på guiden står för. En felstavning/felskrivning i det vetenskapliga namnet kan medföra att en beskriven egenskap får en helt annan betydelse.

När det gäller inlägg i diskussioner på forum behöver vi inte vara lika petiga. Där står ju avsändaren för innehållet och förstår man inte frågar man bara i ett nytt inlägg. Men när det gäller en artbeskrivning skall man inte behöva läsa igenom en hel tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig ricke.......seriöst......visst skall man försöka skriva så bra man kan....men herregud.....fattar man inte vad personen innan säger så fråga!! När det gäller namn på fiskar och annat så är det en självklarhet att man skall skriva rätt.....

Men jag kan hålla med om att man borde hålla sig till svenska i så stor utsträckning man kan!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herre gud big deal!!

Visst det finns gränser,men när man ändå fattar vad som menas kvittar det väl.

Jag tycker faktiskt inte det (och ibland är det nästan svårt att fatta vad folk menar utan att tänka efter).

Folk får skriva på hebreiska, skånska eller bara slumpa text i själva trådarna tycker jag, men om man vill lägga in ett inlägg i just artregistret som är en tjänst som forumet arbetar med kan man väl faktiskt anstränga sig så mycket så att det blir rätt.

Hur svårt skall det vara?

När det gäller svengelska och knasigheter i vanliga trådar får ju själva skrivaren s a s stå för sitt inlägg, men hela Guiden står för det som ligger i databaserna. Om jag är ute och letar information om t ex eremitkrabbor och hittar en text som säger

eremit krabba är skit coola, kan äter vad som hlest.snigelskal är toppen bara plocka men dödar dom ibland spelar roll erimiten är ballare. tycker ja.
så kommer jag knappast att ha förtroende för vad den texten har att säga.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

citat

"nitrate är en compound men bildas utifrån nitrit som e ammoniumf rörst, men nitrate e int lika giftigt. vodka metoden kan ta bort nitrate, men bättre bli full på den tycker ja."

Den texten som du hänvisar till hade jag inte ens börjat läsa!! herregud!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det vi vill undvika genom att stava rätt i artiklarna. En del artiklar vi har är skrivna av personer som lämnat forumet för flera år sedan så där går det inte att fråga.

Men i vanliga trådar på forumet tycker jag det fungerar bra. Med något undantag men det tycker jag är helt OK. Jag stavar också fel ibland så viktiga papper brukar jag korrekturläsa tre gånger med minst ett uppehåll på en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

nitrate är en compound men bildas utifrån nitrit som e ammoniumf rörst, men nitrate e int lika giftigt. vodka metoden kan ta bort nitrate, men bättre bli full på den tycker ja.

så kommer jag knappast att ha förtroende för vad den texten har att säga.

Den säger att du ska dricka vodkan själv istället ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den säger att du ska dricka vodkan själv istället ;)
hehe - jag bytte text till en om eremitkrabbor eftersom det var artregistret jag egentligen snackade om. Ganska kul faktiskt - jag kanske skulle fortsätta imitera mina 12-åriga elever ;-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv en som inte stavar så bra men tycker det är viktigt i artregister men även i artiklar. Tyvärr får det en mycket större trovärdighet om det är korrekt skrivet men det ger också mindre risk för feltolkningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker, i likhet med några andra ovan, att det är skillnad på forumet och artiklar/artregister.

Forumstexter skrivs efter stundens ingivelse och behag, och stavningen kan få vara därefter. Om däremot rubriken på tråden är felstavad, t.ex. "Caluerpa" istället för "Caulerpa", så försöker vi moderatorer rätta felstavningen så att sökfunktionen ska fungera för framtida läsare.

Artiklar och artregister bör däremot hålla en högre kvalitetsnivå i språket. Alla kan nog anstränga sig och läsa igenom sitt inlägg en extra gång. I annat fall kanske vi ska ha någon särskilt ansvarig som dubbelkollar alla nya artbeskrivningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trilobite!

Jag håller fullkomligt med dig. Det minsta man kan begära när folk skriver i artregistret är att man stavar rätt och använder svenska. Något av det mest irriterande jag vet är när folk inte kan stava rätt. Jag är förundrad över hur reportrar i tidningar och de som skriver på text tv inte längre behöver stava rätt..... -ordning Varför är det så slarvigt???

Vi skall vara rädda om vårt språk!!

Det är min åsikt!

Mvh Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...