Gå till innehåll

Andra försöket


barneth

Rekommenderade inlägg

Nu håller jag på med planering av mitt andra kar. Dock hamnade denna tråd här i ""mitt första akvarium". Dock är detta mitt andra försök.

Planeringen är i gång, jag har dremlat upp ett hål i en burk som jag har för mig är 120X60X60 (orkar inte gå ut och mäta då den står i garaget och det pinkar ner ute.

Jag har ordnat med garderob som ska användas som grundpelar i möbeln. Jag kommer att försöka att skapa möbeln ungefär som sillens gamla kar som han köpte av HB-mannen och nu har sålt vidare till någon som jag inte vet vem det r.

OBS! Första försöket r fortfarande igång se tråd " Planering, uppbyggnad och uppstart" men jag har lite barnsjukdomar, får inte cirkulationen att bli som jag vill och karet var för djup, typ 90 cm. Man når inte ner till botten osv. Så nu börjar vi om med ett annat kar, och det i denna tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag beställer jag de rör jag behöver. Jag har valt att i detta fall använda mig av 25 mm system åt bägge hållen. Jag kommer att återanvända mig utav allt teknik som jag idag har i det sexkantiga akvariumet. Så när dagen D kommer så flyttas allt från vatten till minsta kalkalg över till det nya karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

najs, gillar idén med att bygga ihop den med en garderob! vad har du tänkte ha garderoben till? (förutm att komma ur)

(är på riktigt skoj humör idag)

Den är tänk till att tas upp mellan underskåpet så att halva sumpen hamnar där + att man kan ha alla dessa tillbehör som man dragit på sig som man spridit över golv och i lådor i hela huset. Plus att det är utrymme jag saknar nu i mitt kar. Ska jag in i skåpet under karet så måste jag stoppa in ena armen först sedan vinkla in kroppen och sist den andra armen och det är jag less på. Jag vill kunna lyfta upp skummare rakt upp osv.

post-3792-14468915934596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är tänk till att tas upp mellan underskåpet så att halva sumpen hamnar där + att man kan ha alla dessa tillbehör som man dragit på sig som man spridit över golv och i lådor i hela huset. Plus att det är utrymme jag saknar nu i mitt kar. Ska jag in i skåpet under karet så måste jag stoppa in ena armen först sedan vinkla in kroppen och sist den andra armen och det är jag less på. Jag vill kunna lyfta upp skummare rakt upp osv.

riktigt smart med garderoben då så du kan lyfta skummaren :) kanske missade, men hur många liter är karet på? (orkar inte ta fram räknaren) och vad ska du ha för ljus ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag dök rör, standpipe osv upp. Har oxå fått klart med snickaren som inte har tummen mitt i handen att dyka upp den 13/9 för bygge. Har oxå börjat speca med en byggfirma om vad det är för material jag behöver. Så den trettonde startar bygget av möbeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

shit, vad har du för bjudet för detta bygge?

Han har gratis ÖL under tiden han bygger. Sedan avslutar vi väl med en välbehövd wirrepinne. Sedan bjussar man på lite mat och en binge oxå! ;=) Bara jag har material hemma, så har han med sig tummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har materialet kommmit. Det ligger för leverenas nere hos min lokala byggare. Det blir mycket tum, trä, plankor, brädor och MDF. Om jag nu har förstått det rätt. Så idag r det 13 dagar tills den Norske finsnickaren kommer på besök. Jag har oxå bokat bort familjen när Snickar´n är här, så man slippert massa frågor och springandes ungar runt bena. Det räcker nog med mina frågor. ;)

Nice!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I går var snickaren här och snickrade. Vi blev så gott som klara förutom spackel och färg som är på gång. har heller inte bestämt vilken sort av luckor jag ska ha över underskåpet. Jag har funderingar på frostade glasskivor för att genom dem skapa ett ljus från hålen inunder karet. Svårt att förstå? Jag lägger snart upp bilderna på hur det ser ut just nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag fick jag glasbitarna till avrinningskammaren samt till sumpen. Så idag går tiden åt till att silicona glas. Kanterna var dock inte slipade, så det gjorde jag själv med min dremmel. har för mig att bitarna blir starkare då, någon som vet?

Börjar nu oxå att plocka i högen med plaströr och planerar också en ställning i pvc-u 16 mm som skall fungera som "stenupphållare". Håller oxå på att spåna hur jag skall göra med botten i karaet. Alternativen är:

1. Ha botten som den är.

2. Limma i "back to nature"-plattor i botten.

3. Silicona fast remsor av plexi i botten så man får en ojämn botten med följden att stenarna finnes sina positioner och stannar sedan i dessa lägen och man kan då oxå stapla något rakare och smalare högar.

Jag var oxå i Linköping idag men vart tvungen att glida hem lite tidigare, typ 13-tiden. Ringde till grabbarna och frågade om de kunde öppna butiken, men tyvär så hade de just idag fullt upp och välkommnade mig en annan dag.

Annars så tar trädgården all fritid, ved skall kapas häckar skall klippas och saker skall in för vinterförvaring. Men man får avvara lite tid då och nu för hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slipningen ska eliminera småsprickor som uppstår vid tillskärningen. Sprickor är glasets dödsfiende, de fortsätter tills de kommer ut på "andra sidan" och behöver bara lite hjälp på vägen.

B!

Hej och tack för ditt svar. Du har så rätt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag glasbitarna till avrinningskammaren samt till sumpen. Så idag går tiden åt till att silicona glas. Kanterna var dock inte slipade, så det gjorde jag själv med min dremmel. har för mig att bitarna blir starkare då, någon som vet?

Börjar nu oxå att plocka i högen med plaströr och planerar också en ställning i pvc-u 16 mm som skall fungera som "stenupphållare". Håller oxå på att spåna hur jag skall göra med botten i karaet. Alternativen är:

1. Ha botten som den är.

2. Limma i "back to nature"-plattor i botten.

3. Silicona fast remsor av plexi i botten så man får en ojämn botten med följden att stenarna finnes sina positioner och stannar sedan i dessa lägen och man kan då oxå stapla något rakare och smalare högar.

Jag var oxå i Linköping idag men vart tvungen att glida hem lite tidigare, typ 13-tiden. Ringde till grabbarna och frågade om de kunde öppna butiken, men tyvär så hade de just idag fullt upp och välkommnade mig en annan dag.

Annars så tar trädgården all fritid, ved skall kapas häckar skall klippas och saker skall in för vinterförvaring. Men man får avvara lite tid då och nu för hobbyn.

Det vart:

1. Ha botten helt bar utan någonting extra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är tre bilder från mobilen. Den första r för ett par veckor sedan när färgen var på gång. De två senare bilderna är efter överflytt. Har en del pumpar i för att snabbt rensa ur karet på "skit och sånt". Idag är det bara två pumpar kvar, Koralia och wavemaker 15000.

Har sett att mina dorisfirrar tagit skada av flytten. De har fått lite prickar men förhoppningsvis tar putsarräkorna hand om det, som vanligt. ;)

Nu har jag kvar att göra i ordning belysning och glasdörrar till underskåpet. Sedan har inte heller elektrikerna varit här, ska ju ha jordfelsbrytaren kopplad till detta uttag oxå.

post-3792-14468916162305_thumb.jpg

post-3792-14468916162478_thumb.jpg

post-3792-1446891616264_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...