Gå till innehåll

Andra försöket


barneth

Rekommenderade inlägg

Det var inte kalk som fällde ut med ättikan utan tvärtom. Ättika löser kalksten till exempel den som fallit ut på pumpar och annat i karet. Så tappar man en flaska ättika i vattnet fräter ättikan på kalkstenen och löser kalk. Men när denna lösta kalk späds ut i vattnet stiger pH i just det vattnet med kalk och ättika. Kalken faller ut som en dimma i akvariet när det vattnet blandas med vanligt vatten med högre pH.

Då blev man klokare igen, tackar.

Man kan tydligen lära en gammal hund att sitta ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det fina med Ph är att det stabiliserar sig själv till ett vettigt värde om Kh, Ca och Mg är stabilt så nära naturliga värden som möjligt.

Det förutsätter naturligvis att man har bra cirkulation och gasutbyte i karet och och luften hemma så man inte har för mycket CO2 i luften.

Jag brukar bara kontrollmäta mitt Ph någon gång i månaden kanske. Sedan jag började med balling har det legat stabilt mellan 8.0 - 8.3.

Och det fäller ut kalk nar Ph blir lågt (löser upp sig), i början av min karriär som saltis så råkade jag tappa i en ättiksflaska i karet, det resulterade i helt vitt vatten på några få minuter. Lyckligtvis hade jag inga djur i karet ännu.

Och vi tvättar ju pumpar mm i ättika, det löser ju upp kalket.

Vid för högt Ph antar jag att calciumet i vattnet binds upp till kalciumkarbonat och ger en beläggning på sten av den anledningen. Så har jag förstått det, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har beställt nya tester från Bioted, kommer väl i början av veckan kanske. Jag tog nu både Kh och Ph samtr Kh höjniung on det skulle behövas.

När jag säger att jag har bra värden så kan jag tillägga att Ca och Mg är lite höga. Inte farligt men höga. Annars inga probs. Ph ligger stabilt, enligt mig. Diffar lite mellan natt och dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Översikt. Tyvärr har vi nog sålt huset och köpt ett nytt. Inflyttning verkar bli den 1/6, det innebär att denna möbel antagligen blir bortdumpad till intressent med bra bud. Dock måste den skruvas ner och lite silicon som måste skäras, dock bara mellan möbel och glas. Lite bilder. Jo, nu e oxå glasskivorna i blått på plats. Om man tänder i skåpet under så blir det två runda ringar i ljusare blått på luckorna, nicigt.

post-3792-14468916955176_thumb.jpg

post-3792-14468916955303_thumb.jpg

post-3792-14468916955407_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya värden:

Kh har jag på 7,7 dKH, kanske lite lågt buffrar upp det.

Jag har fortfarande typ 8.1 ph med elektroniska mätaren. Men nu över till nyheten. Med Saliferts PH test så kan jag inte uttyda vart Ph´t stannar. Jag får alltså en färg som är på pricken "militärgrön och det är ingen av alternativen som lirar åt dety hållet, så min fråga är om du har denna test, vad skulle du ge militärgrön för värde?

Jag buffrar med Khplus och Natriumcarbonat. Visst, inga mängder Natriumcarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det länge sedan jag såg kH+ men då innehöll det fosfatbuffer. Står det något om innehållet på flaskan?

Militärgrön skulle jag uppskatta till 8,0 eller 8,1 med Saliferts pH test. Har du kollat i lite olika ljus?

Japp det har jag gjort och jag finner det efter det som att det är intensivt militärgrönt. Granbarrsgrön.

Står inget om fosfatbuffert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det länge sedan jag såg kH+ men då innehöll det fosfatbuffer. Står det något om innehållet på flaskan?

Militärgrön skulle jag uppskatta till 8,0 eller 8,1 med Saliferts pH test. Har du kollat i lite olika ljus?

Det heter KH Plus från korallen zucht. man använder max 0.5 tsk per hundra liter per dag, står det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det är Seras kH+ jag sett. Korallen Zuchts grejor är gjorda för saltvatten så den innehåller garanterat inte fosfat. Dosen tycker jag däremot verkar liten. Jag skulle tro preparatet är tänkt att justera kH när man kör kalkreaktor och med den får i karbonatjoner till vattnet. Jag kör Ballingsystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värden:

ca: 500

mg 1500

Salt 1.024

Ammonia <0,25

Phospate 0

Nitrate 0.2 - 0.25

kh 6.7

ph 8.1 med elektronisk mätare och ph 8.0 - 8.3 med salifert, svårt att utröna.

Då är mina frågor. Hur går jag tillväga för att sänka ca och mg och samtiigt höja kh, alternativt i vilken ordning skulle du förändra värdena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca och Mg skulle jag låta korallerna ta upp. KH höjer jag med natriumbikarbonat. Fast du har ju ett bra värde så det är ingen hets.

Hej och tack för dott svar. Jag gör som du säger fast jag försöker få upp KH lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Karet är itusågat och står på tippen. Nu håller jag på att planera för tredje försöket. Varför det åkte på tippen? Jo, vi har köpt ny kåk och jag kommer att bygga nya karet i butiken på botttenvåningen i nya kåken med sump och små kar på källarvåningen. Men just nu står allt levande i tillfälliga kar i källaren. Jag hoppas på att flytta hem butiken from 2010 och då vara i full gång med de nya projektet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...