Gå till innehåll

Andra försöket


barneth

Rekommenderade inlägg

Hör med elektrikerna om dom kan sätta karet på en egen jordfelsbrytare när dom ändå är igång, så inte karet blir strömlöst om något annat i huset löser ut brytaren eller vice versa och ni inte är hemma.

Aquascapingen ser spännande ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hör med elektrikerna om dom kan sätta karet på en egen jordfelsbrytare när dom ändå är igång, så inte karet blir strömlöst om något annat i huset löser ut brytaren eller vice versa och ni inte är hemma.

Aquascapingen ser spännande ut :)

Hej och tack för ditt svar/fråga. Jag har redan en jordfelsbrytare på den kontakten där det gamla karet stor. Vi bara skickar den tåten vidare till det nya uttaget. Så det är klappat och klarrt!

;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ju rigtiht fint ut =)

Hej och tack för din åsikt. Rigtiht = riktigt? Antagligen. Det är på gång vi får se åt vilket håll det barkar med belysning i underskåp och vad för luckor det blir. Jag har gett mig f_n på att det ska vara glasluckor för jag har en ny sorts film att lägga på glaset i kyrkofönstersdekor, vilken färg det blir? Vet ej men det lutar år någon grön nyans. Vi få se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör med elektrikerna om dom kan sätta karet på en egen jordfelsbrytare när dom ändå är igång, så inte karet blir strömlöst om något annat i huset löser ut brytaren eller vice versa och ni inte är hemma.

Aquascapingen ser spännande ut :)

Aquascapingen kanske inte är den ultimata men jag måste få tag på en bit Ls som är platt med ett mått på (ca) 40X30X20 eller likande för att få ett mer strukturerat förhållande i karet.

Sedan har jag ju inte någon form av kunskap gällandes Aquascapingen, så jag bara gör,..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för din åsikt. Rigtiht = riktigt? Antagligen. Det är på gång vi får se åt vilket håll det barkar med belysning i underskåp och vad för luckor det blir. Jag har gett mig f_n på att det ska vara glasluckor för jag har en ny sorts film att lägga på glaset i kyrkofönstersdekor, vilken färg det blir? Vet ej men det lutar år någon grön nyans. Vi få se.

helt riktigt haha :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Idag kommer min UV som jag köpt här på guiden begagnad, köpte oxå en ny lampa av Ted på Bioted. Tackar härmed Ted för hjälpen och vill i och med detta säga att han verkligen ställer upp på sina kunder, jag råkade beställa lite "fel", paketet gick i väg från honom och han ringde posten så de kom tillbaka med paketet och han packade om. Tack Ted.

Uv är en Deltec 20 W med 1000L/H pump och siliconslang. Grejorna är ett år gammal och kostade 600 kr ink frakt. Riktlinje, någon?

Varför Uv? Jag har fått en del lila/röda alger efter flytten till nya karet dvs, Cyano. Jag har ett tag försökt med CoralSnow, men inte med tillfredställande resultat. Någon sa till mig, - UV, det är melodin. Vad är din uppfattning`?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon vänlig själ som har var på dessa frågor:

1. Enligt Deltec hemsida så kopplar man uv´n med inlopp närmast lampans sladd men i deras PDF så kopplar man utloppet närmast lampans sladd, innebär detta att man kan koppla in

/ut -loppen hur man vill?

2. Hur ofta ska den köras? Just nu har den stått igång sedan jag fick den.

3. Kan Cyano bekämpas med hjälp av UV-n, eller har det ingen betydelse för etablerad alg, med eller utan UV?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Så vitt jag vet har UV-C't ingen flödesriktning varför det är helt betydelselöst i vilken riktning flödet sker.

2. Rent krast ska UV-C't köras så mycket som behövs för att motverka vad du nu har bekymmer med. Exakt hur mycket det är beror ju på vad man försöker motverka. Jag har en teori som jag tror på utan att egentligen kunna motivera varför speciellt bra, men jag inbillar mig att behovet för delning och rengöring är större ju mer det är avstängt. (Löst baserat på att olika belägningar i huvudsak växer under UV-C'ts mörka period, och effekten hastigt degraderas när glasröret beläggs med alger och / eller mörka bakteriefilmer.)

3. Genom att virvla upp Cyano i vattenpelaren så att befintlig algväxt passerar UV-C't borde bakterien direkt bekämpas, men om jag inte har helt fel för mig är cyano ofta fritt rörlig i vattenpelaren när ljuset är släckt, varför UV-C't borde vara mest effektivt nattetid, helt utan att man hjälper till. Cyano är tyvärr inte en unik bakterieflora, och därför inte helt förutsägbar, någon annan är säkert bättre, och kan uttala sig om alla cyanobakterier har förmågan att suspendera sig under mörkerperioderna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Så vitt jag vet har UV-C't ingen flödesriktning varför det är helt betydelselöst i vilken riktning flödet sker.

2. Rent krast ska UV-C't köras så mycket som behövs för att motverka vad du nu har bekymmer med. Exakt hur mycket det är beror ju på vad man försöker motverka. Jag har en teori som jag tror på utan att egentligen kunna motivera varför speciellt bra, men jag inbillar mig att behovet för delning och rengöring är större ju mer det är avstängt. (Löst baserat på att olika belägningar i huvudsak växer under UV-C'ts mörka period, och effekten hastigt degraderas när glasröret beläggs med alger och / eller mörka bakteriefilmer.)

3. Genom att virvla upp Cyano i vattenpelaren så att befintlig algväxt passerar UV-C't borde bakterien direkt bekämpas, men om jag inte har helt fel för mig är cyano ofta fritt rörlig i vattenpelaren när ljuset är släckt, varför UV-C't borde vara mest effektivt nattetid, helt utan att man hjälper till. Cyano är tyvärr inte en unik bakterieflora, och därför inte helt förutsägbar, någon annan är säkert bättre, och kan uttala sig om alla cyanobakterier har förmågan att suspendera sig under mörkerperioderna.

B!

Tack för ditt svar. Det leder mig en bit på väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Häftigt kar.....gillar hur du har gjort (mdf:en) framför karet.....

Hej och tack för din åsikt. För tillfället har jag fortfarande inte hittat någon bra lösning för luckorna. Jag vill ha fyrkantigt färgat glas eller plexi eller liknande och sedan belysning inuti skåpet med följden att de ovala hålens form lyser genom luckorna.

Just nu brottas jag med ett nytt problem för mig. Jag har sådana enorma mängder med mikrobubblo /microbubblor. Sitter och kikar på svg för att försöka hitta en lösning.

Jag tror oxå att min durso ner i sumpen är för långt ner under ytan i sumpen. Jag har oxå fått en hel del extra bubblor från skummaren nu när jag tagit bort det sista yttre skumfiltret. Kan vara det som strular till det.

Men jag kikar runt lite, men har du någon idé om mitt problem svara här för att korta av mitt sökande. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

plexi finns på Bauhaus , i storlek som borde räcka till.. sen skulle du bara kunna sätta dit en färgad film på plexin om du vill ha en effekt på den.

blå filtermatta mellan skummaren och returpumpen kan göra underverk,, Kanske i detta läget.

lite nya bilder hade varit kul.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

plexi finns på Bauhaus , i storlek som borde räcka till.. sen skulle du bara kunna sätta dit en färgad film på plexin om du vill ha en effekt på den.

blå filtermatta mellan skummaren och returpumpen kan göra underverk,, Kanske i detta läget.

lite nya bilder hade varit kul.!

mvh manne

Hej Magnus och tack för ditt svar. Jo visst finns det plexi lite var som och solfilm i olika färger har jaq på firman, men problemet är hur jag skall ordna med upphängning av luckorna och kapa till rätta stlk på dem. Jag har en filterbit efter skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bättre ju längre röret går ned i sumpen. Tanken är att längs ned i röret skall det vara en vattenpelare som skiljer bort den sista luften.

Hej Stig och tack för svaret.

Ett problem som jag numera har är att det hela tiden drar ner luft i durson dvs. det bubblar med STORA bubblor nere i sumpen. Visst det kan vara ett problem men det löser vi med tiden. Jag har nu haft skummaren avstängd och ser då en ordentlig minskning av bubbel i karet. Så skummaren är ansvarig för problemet. Jag kikar lite mer på den coh försöker härmed lösa problemet med den utgångspunkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bud om Durso konstruktion. Somliga rekomenderar "bara precis under vattenytan" andra ska helst ner i botten. Testa helt enkelt.

B!

Hej och tack du me. Jo, detta är ju mitt andra försök, nytt kar och allt. Jag hade i mitt förra både 90 graders vinklar och kort rör ner i sumpen och var rätt nöjd med det. I detta karet har jag ett rakt rör ner och en redig bit under ytan i sumpen slutar durson. Man jag håller med dig, man får testa sig fram för i denna fråga verkar varje kar vara unikt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

Har du en kran på röret som går ner i sumpen? om du har det så stäng det lite grann.. det kommer att stiga lite i din ytavriningsbox. titta hela tiden när du stänger sakta.. just när det stiger lite så låter du kranen vara så.. då kommer du inte att få lika mycket bublor och det kommer att låta mycket mindre. så skaffa dig en kran om du inte har.. den är bra att ha i annat fall också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

Har du en kran på röret som går ner i sumpen? om du har det så stäng det lite grann.. det kommer att stiga lite i din ytavriningsbox. titta hela tiden när du stänger sakta.. just när det stiger lite så låter du kranen vara så.. då kommer du inte att få lika mycket bublor och det kommer att låta mycket mindre. så skaffa dig en kran om du inte har.. den är bra att ha i annat fall också.

Hej och tack för ditt svar. Jag skall fundera på detta. Idag har jag två slangar ner i durson, ern som slutar åvan ytan i röret och en som är ner tryckt kanske 60 cm. När jag höjer den till ca 40 cm så uppstår det mycket mer ljud och bubblor. Det är inga småbubblor vi snackar om, utan stort som när man släpper ur luft ur munnen när man är under ytan tex vid bad i hsavet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Hej. Jag har en liten snabb fråga om skummaren min. När man har fullt insläpp av luft i den kontra litet luftinsläpp. När skall skummaren skumma ur som bäst/kraftigast?

Varför jag frågar detta? Jo, jag har idag för första gången sedan jag köpte det, rengjort den och upptäck att den knappt har jobbat någe alls den senaste tiden. Eftersom den inte har skummat ur någe större mängder så har jag utgått från att mitt vatten har haft en hög kvallité men tji fick jag.

Efter att jag rengjort den så vill jag skumma ut så mycket som möjligt (nära inpå att det skall droppa vatten ur den istället för skum). Då ställer jag mig frågan, ska det vara mycket luft in eller lite luft in? Jag har tagit förgivet att det skall vara mycket luft in, men är tvungen att fråga då jag icke ser någon skillnad på mängd skum som kommer ur skummaren!

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...