Gå till innehåll

Uppstart av 540l första


André

Rekommenderade inlägg

Tjo efter mycket efterspaningar och mycket åtrå och sjukt mycket jobbande

har jag lyckats börja på mitt första Saltvattenskar.

Det är på 540 l och sump på 150 l.

Håller på att fylla med osmos vatten just nu och de senaste 5 dagarna -.-

p8210480rr3.th.jpgp8210485xu0.th.jpg

Öppna och stängda Luckor

p8210482ha9.th.jpgp8210483wr6.th.jpg

Sumpen och Belysningen (dold pga Bor i K-märkt hus och får inte och vill inte Borra i struktur taket)

Ska tillsätta saltet om någon dag men vet inte hur mycket jag ska ha

till 600 l som det blir med både karet och sumpen.

Tips frågor och svar ser jag gärna fram imot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Välkommen till Guiden!

Här är det många bud. Och jag kommer med ett till. Man brukar ju köra med mindre ljus vid uppstarten. (Framför allt ljustid). Jag skulle vänta med att sänka belysningen till efter det att du är uppe i den belysningstid du tänkt dig.

Har läst nånstans att man inte ska dra igång belysningen förren efter 45 dagar eller nått åt det hållet.

Men hur vet jag vilket antal timmar jag ska har igång min bel karet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft plexi på botten. Men varför skulle du har mer sten än den levande stenen?

Om du skall ha i sand och sten så skulle jag nog rekommendera att du samtidigt använder något filtermedia som rowaphos så slipper du mycket jobb med att t.ex. fosfat och silikat som byggs upp i sten och grus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft plexi på botten. Men varför skulle du har mer sten än den levande stenen?

Om du skall ha i sand och sten så skulle jag nog rekommendera att du samtidigt använder något filtermedia som rowaphos så slipper du mycket jobb med att t.ex. fosfat och silikat som byggs upp i sten och grus.

Vart och hur ska jag lägga i det ?

i en filter påse eller nått ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja stoppa det i en filterpåse med måttlig cirkulation som pressas igenom eller slår på påsen. Jag har själv placerat mitt i facket på skummaren men jag har en utombordare så inte säkert det funkar för dig. Skulle väl kunna ha det i sumpen annars för jag misstänker att du tänker ha ett rätt bra flöde där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite sent på kommet hitta en länk med Revkeramik

Om man nu vill ha det så kanske jag inte ska salta vattnet än.

Någon som har det ?

Skulle vilja ha tips om det är nått att ha eller man ska köra med LS och bygga själv ?

Jag har en Pelare av revkeramik i mitt , jag satte i den samtidigt som jag startade akvariet tillsmammans med min Levande sten.. ; jag fick lite fosfat i vattnet, körde i en strumpa med

fosfat remover , tog någon månad precis i början , sen var det borta, eller ej mätbart med saliferts test.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var och kolla runder på lite rev keramik idag så kom jag på att det är för dyrt för mig nu.

Kanske när jag kommit igång och kan alla basic saker och ev ska uppdatera karet eller nått sånt.

Så jag fixa en blå vanlig plast bakgrund och klistra på där bak och slängde i 20k salt nu så ska det få gotta sig

p8230495bt3.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att en till från LA har hittat hit till denna sidan:D ditt akvarium ser riktigt fint ut.. ska bli kul och se när du kommer igång:D Det är möjligtvis inte André Olofsson jag sitter och skriver till??

Nope det är Zimmer här.

Hur har du det med kar och så, man skulle kanske kunna trilla in och kolla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...