Gå till innehåll

Uppstart av 540l första


André

Rekommenderade inlägg

Nope det är Zimmer här.

Hur har du det med kar och så, man skulle kanske kunna trilla in och kolla

okey. jag har bara ett 200 liters utan sump. så inte så avancerat:D och jag har bara haft igång mitt i 2 månader. men du är välkommen och ta en titt om du vill. jobbar dock mycket i helgen och msåte ställa allt tillrätta efter min nya anemone som flyttade sig så jag fick plocka upp sten för att få tag i den:( hehe:D men i veckan går det fint

mitta akvarium hittar du här. inte så många biler och så än..hehe. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23916

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja då har jag fått i ca 25kg Levande sten och har ytterligare 25-50 kg kvar att kasta i när jag

får mer pengar ^^

Här är lite bilder, vet dock inte vad det vita är på min sten så jag är helt ny på salt ^^

p9020597pc2.th.jpgp9020596uo8.th.jpgp9020598xz5.th.jpg

p9020599dm0.th.jpgp9020600pb1.th.jpgp9020601xu7.th.jpgp9020602em8.th.jpg

DEt var allt tills jag får mina nya Armautrer då ska ni få se på saker ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du inte redan gjort, försök få stenen att stå på glaset i botten . så den inte ligger i sanden allt förmycket så ev sandvändande får stenen i rullning.. ser bra ut, försök få i resterande sten som du ska ha i så fort som möjligt , så du får igång inkörningsperioden och kommer förbi den.

mvh manne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan va trist:( har du checkat på aquastyle? köpte min armatur där med en 150w mh och 4*39w t5. rören sitter monterade när den kommer.. bara att plugga i. rören e blåa, och mhn vit. skit fint ljus och bra priser.

http://www.aquastyle.se/

Kan bara hålla med.

köpte en med 2x150 wsats Mh och 2 (hmmmm...) 54 Watt T5or och 2 moonlights. jag är väldigt nöjd med den. Ända negativa är väl att rören och LEDarna går på samma strömsladd, vilket gör det omöjligt att använda en timer. men det skall tydligen inte vara så svårt att operera om själv om man är kunnig. KOmmer dock vänta med det tills garantin gått ut, annars ryker ju den om man modifierar rampen själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med.

köpte en med 2x150 wsats Mh och 2 (hmmmm...) 54 Watt T5or och 2 moonlights. jag är väldigt nöjd med den. Ända negativa är väl att rören och LEDarna går på samma strömsladd, vilket gör det omöjligt att använda en timer. men det skall tydligen inte vara så svårt att operera om själv om man är kunnig. KOmmer dock vänta med det tills garantin gått ut, annars ryker ju den om man modifierar rampen själv.

Jag kolla på en sån med men dom har bara 640mm och 1800 kvar

inga 1250 mm alls. och skulle antagligen inte få in fler.

Det är inte så svårt att operera

man är ju eletrikare

Men jag står mellan att inskaffa en Aquasunlight 8x54W t5

eller en Aquasunlight NG 2x250 + 4x54W t5 + 3 LED moonlight.

Vet dock inte vad jag ska välja

pga

kostnad

värme (i överskåpet)

Kylning till vattnet

osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade ju tagit aquasunlight:en mellan dom.. glimmret från MH:n får du inte annars. värmen kan du alltid sänka med fläktar. du e ju elektriker ;) finns ju en sån rad med 4 datafläktar för ca 700 spänn.

Finns billigare på nätet.

Men det är även vissa säger att koraller växer snabbare under T5 och så

så jag vet inte riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 fläktar kostar någon hundralapp, sen fäster man dem med buntband i en plastskena, kopplar dem till en batterieliminator och sätter fast det hela på kanten på karet med en tving av valfritt slag. Kostnad: ca 0-300kr beroende på vad man har hemma.

Det finns billiga drivdon för T5 från tex GloMat som säljs i tex 2x39W, 2x54W och 2x80W. Ett par sådana och sedan valfria rör med reflektorer så kan du själv komplettera efterhand som du känner behovet utav mer ljus.

Vill du ha en färdig ramp så ta 8x54W om den passar plånboken. Det är alltid nice med fabrikstillverkat iofs. :) Lycka till i valet och kvalet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att 2 av mina 3 katter har suttit och tittat rakt in i mitt tomma akvarie

så har jag inte fattat ett dugg av vad dom kolla på eller varför.

Tills idag Jag hitta en fisk

den måste ha kommit med min Levande Sten eller nått

om dom inte kommer magiskt med teleportation.

Dock har jag bara haft igång karet i ca 2 veckor nu

och jag har ingen Belysning eller fisk mat.

Vet inte riktigt vad jag ska göra då jag hittade denne.

Får väl köpa någon form av mat eller nått.

Hur länge klarar den sig utan mat/ljus?

Men framför allt vad är det för en ?

post-3411-14468916044923_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oerhört kul med en sådan liftare :)

Om jag ser rätt är det dock troligen inte en fisk du vill ha kvar. Tycker det ser ut som en "parrot fish" och de käkar koraller. De växer sig dessutom rätt stora.

Obs, ovanstående skriver jag från mina erfarenheter vid dykning, ej akvaristik, så låt andra göra en riktig bedömning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också det är en Undulatus. Väldigt snygg fisk men oftast ganska elak. Jag har inte haft denna arten utan en clown trigger. Den vräkte i sig all fiskmat. Och tog död på en ca 40 turbo snäckor. Undulatus passar nog enbart i ett rent fiskakvarium med kraftig skummare.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen vad häftigt. Kan du inte försöka luska lite i butiken där du handlade stenen och fråga om de har haft en sådan fisk inne. Skulle vara kul att veta om den verkligen kom med stenen i frigolitlådan eller om butiken råkat lägga fisken i baljan du plockade stenen ur.

Hur som helst riktigt häftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade en del poster. Sorry. Nån moderator kan ta bort inlägget om de känner för det...

Jag är ingen expert, men det ser ut som en Balistapus undulatus.

Har jag rätt är den såväl aggresiv, som blir STOR.

Jag skulle inte tro att den mår särskilt bra i ett nystartat kar, ej heller utan matning. Ljus tror jag dock inte att den kortsiktigt mår dåligt av att vara utan.

Kom den kanske med den nya stenen? På två veckor borde du hunnit se den.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...