André Postat 15 september 2008 Författare Postat 15 september 2008 När jag möblerade lite i karet så såg jag en tentacel liknande Rymdvarelse som har infiltrerat min största Levande Sten och Byggt sig ett HQ för att ta över jorden.Eller nått åt det hållet, hitta nått sjukt äkligt som jag inte kunde identifiera och var tvungen att få ut det ur min sten.Men beslutsam som Monster-rymdvarelsen är så kunde jag inte få ut den trots mina skills som alien hunter.Så jag needar lite expertis Vad är detta för rymdmonster ? Citera
Matt_HiHat Postat 15 september 2008 Postat 15 september 2008 Ser ut att vara en monsterborstmask. Brukar vara ofarliga, vissa kan få för sig att äta korall och etc. Sägs vara ovanligt fast för mig har en borstmask käkat upp en acro en gång.För att skrämma upp dig ytterligare så kika in på http://oregonreef.com/sub_worm.htm för att se ett riktigt monster! Dock riktigt ovanligt att de blir såpass grisstora. Citera
André Postat 15 september 2008 Författare Postat 15 september 2008 Hitta nått annat med.Men hur får man bort dom då ?Kollade runder lite mer nogrant hittade någon till som jag inte kommer åt med min tång.Hur länge kan ajg ha stenen uppe ur vattnet innan andra saker dör ut ? Citera
stigigemla Postat 15 september 2008 Postat 15 september 2008 För mig ser det ut som en vanlig borstmask (Bristleworm). Nyttodjur och renhållare men med giftiga taggar som fastnar i fingrarna. Citera
André Postat 15 september 2008 Författare Postat 15 september 2008 SÅ ska jag spara på dom då ?Äter dom inte fel saker ? Citera
Trilobite Postat 15 september 2008 Postat 15 september 2008 De håller bara rent. Ganska guliga när de nosar runt tycker jag. Citera
André Postat 28 september 2008 Författare Postat 28 september 2008 Liten updateJag får snart hem min AquaSunlight NG 8x54w T5 så då har jag snart lite bättre ljus än min nuvarande 4xT8 varav endast 1 funkar. Min retur slang/PVC-rör har gått i sönder så jag har fått sätta in skummaren inne i karet och har satt på en silencer så nu är den tyst och fin =)dock är hela min sump utslagen, det är lite tråkigt.Mina bänkskivor jag har som möbel runt min ställning har av någon skumm anledning börjat skeva sig rätt mycket fast jag har behandlat dom 3 ggr sånu ser ställningen ut som fan.Så i och med hela min ställning ser ut som fan så har jag börjat skissa lite på en ny möbelsom kommer att gå över hela väggen så det ska bli något av ett stort project att hålla på med.Får dock inte börja på det förren efter Jul/nyår för min sambo men här är lite av vad som skulle kunna bli något Citera
André Postat 28 september 2008 Författare Postat 28 september 2008 Då jag varit och handlat lite så fixa jag lite mer LS så nu är jag uppe i 80kg LSNär jag kom hem och såg vad jag fått på mina stenar fattar jaginte hur jag kunnat missa deti affären, då jag fick plocka dom själv.Hitta detta.Just nu har jag bara 1 T8 blå rör så ljuset är lite konstigt men får snart min armatur.men i alla fall så är dom typ mintgröna även den lille saken. Citera
saltbjörkan Postat 28 september 2008 Postat 28 september 2008 kartet ser ju hjätte fint ut =) hur gick det med din firre har den överlevt?synd att bängken börjat ble dålig. kan ju inte varit billigt att klä den med dom trä skivorna?/Marcus Då jag varit och handlat lite så fixa jag lite mer LS så nu är jag uppe i 80kg LSNär jag kom hem och såg vad jag fått på mina stenar fattar jaginte hur jag kunnat missa deti affären, då jag fick plocka dom själv.Hitta detta.Just nu har jag bara 1 T8 blå rör så ljuset är lite konstigt men får snart min armatur.men i alla fall så är dom typ mintgröna även den lille saken. Citera
André Postat 28 september 2008 Författare Postat 28 september 2008 Nja det kosta bara runt 1000 kr eller nått åt det hålletJo den lever än mata den för första gången med Artemia idag i min fisk fälla som inte har funkat än så länge han e så försiktigt att han tar bara bitar lite då och då när dom rymmer i från fällan och följer med strömmen ut.kartet ser ju hjätte fint ut =) hur gick det med din firre har den överlevt?synd att bängken börjat ble dålig. kan ju inte varit billigt att klä den med dom trä skivorna?/Marcus Citera
malm Postat 28 september 2008 Postat 28 september 2008 karet börjar se riktigt fint ut nu andre... snard dags för nån fisk då? Citera
André Postat 11 oktober 2008 Författare Postat 11 oktober 2008 Efter 1 dag med 10 snäckor som skulle städa till mig och 7 av dom dog på 2 dagar tyckte jag något var fel. Efter massvis med tester och dessa låg rund rekomenderat så fatta jag ingenting alls. Fick nya där jag köpte dom och haft i dom i ca 1 dag så märker jag att 3 av dom ligger på rygg i sanden, så jag vänder rätt dom och går vidare till köket och diskar lite. Kommer tillbaka och de ligger på rygg igen och så vänder jag dom igen.Tycker det är lite konstigt att detta händer, så jag sitter och kollar vad som skulle kunna vara problemet efter ett tags funderande så ser jag min Undulatus Tigris välta omkull dom och ta en tugga och sen simma vidare.Så nu har jag kastat ut 70 kg ls av 80 för att få tag i den jävlen och sen åkte han till fisk himmlen med express röret i badrummet.Såg även att lite av dom knappar jag fick med min ena sten är till hälften uppätna så den har minskat betydligt i storlek och misstänker att även denna katastrof har varit pga denna unda fisk som åkt till fisk himmlen.Så nu ska jag bara lyckas bygga upp det snyggt igen med alla stenarna -.- Citera
-=Mr_B=- Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Tja, det varnades ju för det tidigt. Men det var lite väl grovt med toastolen. Han hade klarat sig i en hink i någon dag, i väntan på en ny ägare, eller återbördande till handeln.B! Citera
André Postat 17 oktober 2008 Författare Postat 17 oktober 2008 Har lite bilder på min nye Aquamedic 8x54 w T5 Citera
André Postat 19 oktober 2008 Författare Postat 19 oktober 2008 Så nu har man 8 turbo sniglar1 Amblygobius phalaena Citera
malm Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 amblygobius phalaena vänder sanden skitbra... har med en sån.. snart får man väl ta och komma hem till dig för en titt... nu börjar det ju hända litta:D Citera
André Postat 20 oktober 2008 Författare Postat 20 oktober 2008 jopp kom du när du känner för detHar dock inte några koraller än.Armaturen och min nye skummare tog alla mina pengar.Taskigt tycker jag då jag ville ha det gratis Citera
_Manne_ Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 kul andré, nu är du på gång.. dax o fixa lite fraggar väl ?mvh manne Citera
André Postat 21 oktober 2008 Författare Postat 21 oktober 2008 mjo men måste få upp lys tiden först väl,sen har inte min skummare kommit än och inte säker på om jag behöver mer cirkulation eller inte, har 3000l/h pump som sprutar bakom alla stenarna ochen koralia 4 som spurtar ca 4000l/h ut ifrån ett hörn men ingen på timer eller så än så jag har ingen våg rörelse än. Citera
_Manne_ Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 ang din cirkulation så kan du både dubbla o trippla den utan problem.. klart i underkant som du själv förstått.kom upp i åtminstone 4-5 timma sen kan du börja med enklare koraller utan att tveka.mvh manne Citera
malm Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 tror också det är i underkant med cirkulationen. själv har jag som minst 8500 l/h i mitt 200 liters kar, sen stegrar det upp till 19500 liter under 10 sekunder Citera
André Postat 2 mars 2009 Författare Postat 2 mars 2009 Ja då man inte varit aktiv på ett tag här på forumet så är det dags att skicka in lite bilderpå begäran av div folk =) Citera
malm Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 snyggt Andre. Letade faktiskt upp ditt nr i förrigår och tänkte skicka sms och höra hur det gick för dig. tänkte göra det i veckan. vad heter "trädet" med de blå? får ta och komma upp till dig en dag och glo Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.