Gå till innehåll

Varför Får man inte ifrågasätta en butik?


zeke66

Rekommenderade inlägg

Det som utmärker akvariehobbyn, till skillnad mot t.ex. elektronikhobbyn, är att det inte finns några stora kedjor utan alla handlare är enkelbutiker. Lokalpatriotismen kan vara urstark när det kommer till betygsättning av butiker. Man kan nästan gissa enbart baserat på bostadsorten hur en person kommer att betygsätta en viss butik, så en betygsättning kan riskera att bli en spegelbild av var de flesta akvarister bor i landet ;) (Handen på hjärtat, hur många tycker INTE att den lokala butiken är "bäst"?)

Men alla idéer är bra idéer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konsumenthjälp i all ära, men den år också subjektiv och vad en person upplever som bra kan en annan ha andra åsikter om. Precis som man tycker olika om varandra.

*Tillägg: Allra bäst uppfattning om butiker får man nog om man besöker dem själv och upplever deras service från första parkett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vid garanti ärenden tex..Då är det inte så kul att gå på en nit då många är snabba att sälja men sen då när man inte svarar på mail vid garanti tex.Så förstår inte helt ärligt varför man inte kan ifrågasätta på ett öppet forum..Men det är detta forum tydligen inte.Jag har gått på nitar och skulle i alla fall uppskattat om jag haft info innan då hade jag inte handlat där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och hur vet du att den handlaren är så mot "alla" och tänk om någon är jättenöjd med handlaren och hade rekomenderat honom, hade du ställt han som rekomenderade det till svars då?

Personligen så tror jag det mesta går att lösa om man är ödmjuk och villig att lyssna på vad handlaren har att säga, likväl som att handlaren lyssnar på mig. Har aldrig varit med om några större problem. detta gäller inte bara inom saltvatten utan inom andra områden också.

Dock om man blir "aggresiv" då är man inte så sugen på att hjälpa den kunden, utan gör minsta möjliga ansträngning för att fullfölja sina åtaganden (garanti mm)

Vad gäller garanti så finns det lagar och regler som reglerar sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag vet att det finns lagar och regler Arn typ.Men vem orkar dra igång ett ärende för typ 600kr? Inte jag i alla fall.Men lite svårt att få en pump tex utbytt om dom inte svarar på sina mail. Skit samma ni har ju era regler på guiden då är det bara att följa dom som medlem.Tog upp detta då jag tyckte det var lite konstigt i alla fall..Men tycker i alla fall som ni skriver att alla handlare ska behandlas lika då som ni säger att vissa är nöjda med dom.Och finns ju handlare som fått annonseringsförbud här på guiden vilket jag då inte tycker är sysst..Då är det inte samma spelregler som gäller utan man favoriserar vissa handlare eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och varför tycker du det då? tycker du om att gå på nitar i onödan eller vad är du rädd för skall hända? är du emot allt vad konsumenthjälp heter eller bara här på Saltguiden?

de är som någon föregående talara skrev, detta är för liten branch för att kunna sätta betyg på butiker! om någon börjar smutskasta en butik finns de risk för att den får jätte dåligt rykte och konkar! tycker detta forum bör vara neutralt när de gäller små saltbutiker....

visst går folk på nitar, men de är livet och man lär sig något av de varje gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är betydligt vanligare att ngn går på en nit än´att ngn helt utan anledning börjar slänga skit på en specefik handlare... nej jag h¨åller verkligen inte med dig... och varför skydda en handlare för han är liten? om han är liten måste han vara desto mer rädd om sina kunder.. och följa alla andra regler för det.. bara för att det inte är överetablerat i denna hobbyn så skall man inte få uppträda som man vill..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är förståss ett känsligt ämne då det kan komma ut en "missvisande" information om en butik eller än värre om dess personal. Det är å andra sidan enligt mina åsikter viktigt att man som kund kan bli varnad för "oseriösa" handlare om det nu finns sådana.

Personligen tycker jag att ett omdömmes betyg som cybershot skrivit om skulle kunna vara en idé. Det finns säkert någon eller några som är oseriösa och medvetet sätter ett felaktigt betyg på någon handlare men som med alla sådana undersökningar så är det ju så att ju fler röster desto mer rättvisande är resultatet. Vi har ju redan denna typen av "Betyg" här på guiden i produktguiden.

Även här är det så att det är de personliga åsikterna som styr. Finns säkert någon produkt som någon tycker är super bra medans en annan tycker den är helt värdelös.

Visst är det lite skillnad på en specifik produkt och en hel affär men det är faktiskt även detta ett varumärke som kan bli "smutskastat".

Ett "Betygsystem" behöver inte vara dåligt för en handlare oavsett resultat.

Får man som handlare inte ett bra resultat av den större delen av oss som utövar hobbyn så är det kanske dags att ta sig en funderare på vad man behöver ändra på för att vinna kundernas hjärta igen och med det marknadsandelar. Kanske förklara sig här på guiden och rätta till det som man tidigare gjort fel.

Det andra är om det blir skyhöga poäng, då är det ju faktiskt bara att gratulera och känna sig stolt som handlare.

Vi ska alla komma ihåg att det är viktigt med konkurens för oss slutkunder för att kvaliten på hobbyn ska fortsätta att finnas och bli bättre. Likaså givetvis för priset.

Som många här skrivit innan så kommer det alltid vara ens egna åsikter i slutendan som är de rätta men jag tycker personligen inte att det är helt fel med ett betygsystem, varken för oss eller för handlarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte heller se att man behöver förbjuda kritik gällande butiker. Om man varit med på forumet ett tag så lär man sig att se vems omdömen man kan relatera till. Sen är väl alla förmögna att fatta egna beslut gälllande om man vill handla eller inte oavsett vad som står i ett forum?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att de är rätt att man inte får ifrågasätta butiker här på guiden. Anledningen är enkelt hur ska jag veta vem som talar sanning? Om man nu har nåt problem med handlaren ta de direkt med dom istället, vad hjälper de att hänga ut nån på ett forum.

Jag vill bilda mig en egen uppfattning av dom butikerna jag handlar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men sen är det viktigt för oss slutkunder med lite konkurans ochså då det pressar priser.Jag har i många trådar här på guiden läst att folk undrar varför saltvattens prylar kostar så mycket om man jämför med sötvatten.Så jag är i alla fall för fri konkurans.Jag har haft akvarium i hela mitt liv men börja med saltvatten för 1 1/2 år sedan. Och fattar faktis inte varför tekniken är typ 100% dyrare till saltvatten..Jag menar kolla på en tunze tex har funnits hur länge som hälst vad är det som kostar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tycker i alla fall som ni skriver att alla handlare ska behandlas lika då som ni säger att vissa är nöjda med dom.Och finns ju handlare som fått annonseringsförbud här på guiden vilket jag då inte tycker är sysst..Då är det inte samma spelregler som gäller utan man favoriserar vissa handlare eller har jag fel?

Jag försökte länge och väl försöka hålla mig borta från denna tråd, men i det här fallet kan jag inte säga annat än att jag håller med dig. Fri konkurrens borde även infinnas i publika forum?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är betydligt vanligare att ngn går på en nit än´att ngn helt utan anledning börjar slänga skit på en specefik handlare... nej jag h¨åller verkligen inte med dig... och varför skydda en handlare för han är liten? om han är liten måste han vara desto mer rädd om sina kunder.. och följa alla andra regler för det.. bara för att det inte är överetablerat i denna hobbyn så skall man inte få uppträda som man vill..

Det kan ju ibland vara åt andra hållet... en handlare är så pass unik att förvinner han/hon, ja då drabbas väldigt många. Konkurrensen är kanske inte på samma skala som stora affärskedjor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte länge och väl försöka hålla mig borta från denna tråd, men i det här fallet kan jag inte säga annat än att jag håller med dig. Fri konkurrens borde även infinnas i publika forum?

Den här saken har eskalerat helt vilt i omfattning. SG är för en fri konkurrens, och vi nekar ingen annonsör som inte uppfyller några enkla formaliakrav (vilka är att kunna berätta för oss vilka som ligger bakom websidan och att de inte är bannade för tidigare dåligt uppförande på forumet).

Jag har hört av zeke att det är en speciell butik det rör sig om. Jag kan berätta mer för dig i PM, ramq. Men låt oss hålla SG:s affärsförhållande med just denne handlare utanför den allmänna debatten. Det är nog inte minst den aktuella handlaren mycket glad för. Du får PM.

Om det är någon annan som har problem med att vi skulle ha behandlar en handlare illa på något sätt, så sänd mig ett PM. Jag lovar att ge ett 100% ärligt svar om sakförhållandena i det aktuella fallet. När ni får svar för mig kommer ni att förstå varför vissa saker inte passar sig att hänga ut på ett öppet forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Vargklo för den förklaringen. Jag har nu även fått ta del av SVGs ställning i det ärendet och jag är helt införstådd i varför det blev som det blev.

Kan passa på att nämna att jag till 100% instämmer i att annonsering på guiden är förenat med gällande regler för annonsörer och det ska ju följas, något annat är ju inte förenat med jämställdhet gentemot andra handlare/annonsörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag kan häller inte låta bli denna tråd, det är ju helt omöjligt att betygsätta butiker det är ju högst personligt, det som passar mig är ju inte säkert att det passar någon annan, sen att jaga priser på webbshopar för att spara några kronor hit eller dit ja det kan ju ha sina fördelar ibland , annars finns det ett annat bra hjälpmedel och det är telefon ,ring och fråga eller åk dit det är det allra enklaste , och det här att man kan gå på en nit ja du kan hitta en möglig limpa på ICA oxå , sen en sak till men den hör ju egentligen inte hit ,det är om alla etiska förhållnings frågor som börjat poppa upp igen, en handlare kan omöjligt ha koll på en leverans på ca 40-80 lådor med djur ,för dom som skickar brukar ju slänga med lite vad som det sista för att få till en sändning , och den som har stora krav på etiska regler ska byta hobby , det är bara ofentliga akvarier som kan ha det ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifDet har varit ett par inlägg på morgonen som inte varit konstruktiva. Låt oss pausa tråden över helgen och använda tiden på att fundera på konstruktiva förslag istället, och ta diskussionen från måndag igen. Om någon har synpunkter på detta så sänd mig (eller någon annan moderator) ett PM, så svarar vi snabbt.

EDIT måndag 1 sept - tråden öppen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...