Gå till innehåll

Densitet på LS


zooks

Rekommenderade inlägg

Bild 1 och 2, stenen vägs! Tog en våg som var lite inexakt, hitta en bättre sen. Notera 436 gram!

Bild 3 Hittade tyvärr ingen genomskinlig bunke....men denna får duga. I med exakt (nåja) 1 liter vatten.

Sista bilden, stenen ligger i. 1,2 liter....dvs densiteten på stenen är mer än 2.

-Jag vet nu att detta inte är ett vetenskapligt test på nåt vis, ingen kan kolla mina uppgifter, ingen vet inte ens om stenen ligger i.

Ni får helt enkelt lita på mej, jag har gjort det så noggrant som möjligt. Med mina medel iaf=)

Skall väl tillägga att stenen är en ordinär (död) LS, ganska tung men med många håligheter.

post-1008-14468916034759_thumb.jpg

post-1008-14468916035015_thumb.jpg

post-1008-14468916035251_thumb.jpg

post-1008-14468916035479_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, då har vi bevisat att en bit LS med vikt 4hg har en volym av 2dl. (Egentligen skulle vi kräva en kontroll efter ett dygn, se om det fångats gas i bubblor i stenen som försvinner, samt se vilken vikt stenen har efter att varit blötlagd och eventuella håligheter är vattenfyllda)

Fler stenar behövs för att ge ett statistiskt genomsnitt. Frivilliga?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, då har vi bevisat att en bit LS med vikt 4hg har en volym av 2dl. (Egentligen skulle vi kräva en kontroll efter ett dygn, se om det fångats gas i bubblor i stenen som försvinner, samt se vilken vikt stenen har efter att varit blötlagd och eventuella håligheter är vattenfyllda)

Fler stenar behövs för att ge ett statistiskt genomsnitt. Frivilliga?

B!

En gissning efter ett försök är iaf att 2kg/l är en bättre uppskattning än 1kg/l som jag tidigare försökt förklara att det är "omöjligt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gissning efter ett försök är iaf att 2kg/l är en bättre uppskattning än 1kg/l som jag tidigare försökt förklara att det är "omöjligt".

Oh ja. Jag hade absolut ingen avsikt att låta nedlåtande eller föringande. Jag har hela tiden velat ha ett statistiskt underlag som ger en hyfsad uppfatning om vikt vs volym och då även förpacknings volym, osv. Antar att jag får ta och försöka sammanställa något på egen hand, men det är något av en kostnadsfråga. Just nu har jag inte ens råd med vågen, och all LS går rakt ner i baljor.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En relaterad uppgift skulle vara hur många kg "normal" LS av blandade slumpvisa storlekar och densiteter får plats i en behållare på t.ex. 100 liter och med villkoret att man lägger ned stenen i behållaren slumpvis (inte organiserar stenarna för att få plats med mer sten) tills behållaren är "full" med levande sten. Eftersom LS normalt inte är formade som identiska rätblock som kan organiseras så att det knappt är något tomrum mellan dem, utan varierar kraftigt i form och storlek, tar LS större volym i anspråk än vad man skulle kunna tro om man bara har densiteten att utgå från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En relaterad uppgift skulle vara hur många kg "normal" LS av blandade slumpvisa storlekar och densiteter får plats i en behållare på t.ex. 100 liter och med villkoret att man lägger ned stenen i behållaren slumpvis (inte organiserar stenarna för att få plats med mer sten) tills behållaren är "full" med levande sten. Eftersom LS normalt inte är formade som identiska rätblock som kan organiseras så att det knappt är något tomrum mellan dem, utan varierar kraftigt i form och storlek, tar LS större volym i anspråk än vad man skulle kunna tro om man bara har densiteten att utgå från.
Förpackningsvolym mao. Ganska irrelevant när det kommer till hur mycket man behöver för att inreda baljan. Man är ju inte i närheten av att fylla karet då.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjaa. När du planerar en inredning bör du nog räkna med ett kilo per liter ungefär. För hålen tar ju plats.

Hålen vattenfylls när man lägger ner stenen och tar således ingen plats!

Missade lite vad du syftade på där, och ser nu att du har en poäng vid inredning såklart.

Jag kommer räkna med att 2kg LS = 1liter vatten, nu när elNico bevisat det med sitt test.

(För att få fram en total vattenvolym i karet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar vi det igen. Vattenmängden stenen ersätter, är ca 1l/2kg. För att göra en uppskattning av hur mycket sten man behöver för att möblera, får man använda en uppskattning av volym, sten+vatten, vilket ger 1l/1kg, och göra ett avdrag för hur mycket simyta man vill ha. 1l/1kg blir även rätt bra när man försöker lista ut vad man behöver för att frakta skiten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar vi det igen. Vattenmängden stenen ersätter, är ca 1l/2kg. För att göra en uppskattning av hur mycket sten man behöver för att möblera, får man använda en uppskattning av volym, sten+vatten, vilket ger 1l/1kg, och göra ett avdrag för hur mycket simyta man vill ha. 1l/1kg blir även rätt bra när man försöker lista ut vad man behöver för att frakta skiten.

B!

Sista slutsatsen i ämnet:

  • LS tar upp ca 1l/kg "akvarievolym" dvs man får plats med ca 100kg LS i en 100liters behållare (flyttlåda, sump, akvarium:smiley24:).
  • LS tar upp ca 0,5l/kg "vattenvolym" dvs om man stoppar i 100kg LS i ett 100liters akvarium så går det i ca 50liter vatten.

OBS! 0,5l/kg = 2kg/l = 0,002kg/m3 (SI)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...