Gå till innehåll

frågor inför uppstart


ballsam

Rekommenderade inlägg

Samuel heter jag, och har hängt i skuggorna här på SG i över 2 år nu och väntat in ett bra tillfälle att starta upp ett eget.. det där tillfället verkar inte komma, så nu drar jag igång i alla fall. har hittat ett system som är igång på 390l + sump, men där jag vill göra lite förändringar. har därför en massa frågor;

1. vill måla bakgrunden blå (hittade en schysst färgkod i en av wrangs trådar). någåt särskillt att tänka på? vill ju inte gärna att färgen skall börja flagna efter en månad..

2. ska bygga en ytavrinningskammare mitt på bakrutan, och vill gärna ha den i samma färg. nåt bra tips? klurar på om man kan ta 2 tunnare skivor och måla en av sidorna, och sen foga ihop. nån med erfarenhet av detta?

3 tänkte bygga en 25mm durso och ha retur och extra evakueringsrör i kammaren.. hur stor måste den vara? hur tätt kan man sätta hålen och ändå sova gott? akvariet har måtten 100x60x65 (lxdxh) och är byggt av 12mm glas.

får räcka med frågor för ikväll. ska hämta salt imorgon, och köpte på mej en del pvc här om dagen.. fy hundan va jag har längtat efter det här -dans /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul att du kommit igång!

Mina reflektioner:

1. Jag har inte målat själv, men kolla trådarna om detta (sök på "måla") så kanske du hittar något tips

2. Din idé om "dubbelmacka" borde fungera. Det är dock inte möjligt att ångra färgvalet efter det... ;) Se bara till att inte vatten kan komma in emellan och ge saltavlagringar. Har inte aquario testat denna princip, eller har jag fått detta om bakfoten?

3. Det som styr avståndet mellan hålen är ju det att PVC-genomföringarna tar ganska stor plats. Jag gjorde en modell av glasrutan i wellpapp som jag satte genomföringarna i först. Du verkar ju redan ha köpt dina PVC-grejer så det kan du ju också testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att efter några månader så är det mesta normalt övervuxet av kalkalger, så jag skulle inte lägga alltför mycket jobb på målandet.

Vanlig självhäftande kontaktplast på utsidan funkar också kanon som alternativ till att måla - blomspruta, gummiskrapa och lite pyssel så brukar det bli kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du är inne på rätt spår redan. Att måla bakgrunden blir grymt snyggt, tycker jag.

Men som sagt, du får skrapa kalkalger....

Och om du väljer att limma ihop 2 tunnare rutor "till en" så se till att du siliconar ihop ändarna ordentligt. När ytavrinningen sitter uppe kan du inte göra mycket för att ändra nåt.

Jag köpte vanlig färg hos färghandlaren, kommer inte ihåg vad den hette, men bad om att få en färg som fäste på glas. Tjejen i affären visste direkt vad jag skulle ha, så det var inga probs. Däremot fäster den inte särskilt bra...men jag rolla på 2 lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilket gott forum.. svar alla redan. har varit i kontakt med 2 färgaffärer, och dom hade aldrig hört om att måla ett akvarium. den ena pratade om att man skulle grunda först.. behövs det? kan det vara ide att stryka lite silikon även längst upp på bakrutan så inte salt/vatten kan tränga sig emellan? fler frågom om kammaren; behöver den vara tillräckligt stor för att kunna komma åt i den, eller räcker det att rören får plats? vargklo.. har en del pvc hemma, men inte köpt genomföringarna. klurar på att beställa från http://www.dursostandpipes.com/ (nån som testat).. visst verkar lite krångligt, men har kusiner som åker skyttel mellan staterna och småland, så dom får man ju utnyttja -Tummen upp.. verkar även som jag idag tingat en aquacare kalkreaktor (2:a) med tuber å hela skiten. nehe, nu ska jag gå ner å kolla på film med frugan. vaya com dios, som man säger /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vargklo.. har en del pvc hemma, men inte köpt genomföringarna. klurar på att beställa från http://www.dursostandpipes.com/ (nån som testat).. visst verkar lite krångligt, men har kusiner som åker skyttel mellan staterna och småland, så dom får man ju utnyttja -Tummen upp..

Samuel,

Jag är vet inte om jag är ute på hal is nu, men jag skulle vara försiktig med att blanda rör från staterna och Europa. Är det inte så att i Europa har vi rör med millimetermått och inch-mått i USA? Jag skulle starkt rekommendera dig att köpa både rör och genomföringar från samma region om du inte är helt säker på vad du gör. Det blir faktiskt fler och fler akvariehandlare även i Sverige som lagerför PVC-artiklar, inkl. några annonsörer här på forumet.

Var ligger Vrigstad förresten - kanske finns en handlare i närheten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mr B.. jag tänkte också den tanken, men dom pratade om att dom aldrig hört om nån färg för glas. och då skulle det tydligen vara bra med en grund som är bruten.. isåfall skulle det väl räcka med grund, eftersom resten inte syns :snurrig: eller?

vargklo.. har också klurat på det där med olika dimentioner usa/sverige. har ingen aning, men värt att kolla upp. blev sugen då det skiljer massor i pris. annars tycker även jag att man ska handla av locals... kan väl föresten ta å berätta för er som missade vrigstad på geogradin i mellanstadiet att det är en pärla som ligger mellan jönköping och växjö, dvs inte långt till mr cheesy, crille, stigigemla mfl -Tummen upp..

sitter med Elvira, vår 2 månaders dotter i knäet, och hon börjar att tappa tålamodet, så nu tar vi kväll..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har målat baksidan på mitt nuvarande kar. Jag köpte färg hos handlaren och sedan rollade jag på ett par lager och det mycket bra. Dock har jag itt kar en bit ut från väggen för att kunna dra rör och el bakom karen samt att fästa upp mina pumpar med magnetfästen. Det visar sig omedelbart att färgen inte sitter ordentligt på glaset utan släppar så fort n¨ågot skrapar lätt mot glaset. Jag rekomenderar dig därför att ta en spånskiva eller liknande och måla den och ha som baksida istället.

Ytavrinnengen skulle jag bygga i färgat glas så att man inte ser ner helt i det samt som skuggning för att inte få algtillväxt där. Jag tror det bara i början kommer att upplevas som olika färger.

För att få lite mer konstruktiva idér skulle jag rekomendera ett besök hos dina nära akvarister!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har målat alla mina baksidor (och många undersidor) med Yunik väggvärg 20, en vanlig latexfärg från Räppesågen,en vanlig byggmarknad. För att färgen skall fästa skapligt tvättar jag rutan med T-sprit först. Jag har inte en repa som det går ljus genom men om karet är något så när varmt (Spola varmvatten) går det att dra av hela färgskiktet i ett stycke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna på Stig, han har ett bra förslag! Jag har målat min baksida med vattenbaserad lackfärg och den funkade också , men det blev gärna bubblor mot glaset, om jag skulle gjort det igen skulle jag valt en sån färg som stig! Lyssna för allt i världen inte på färgaffären, de har ingen aning, jag fick rådet att använda våtrumsfärg! (inte en helt bra ide med tanke på att den innehåller antimögelmedel som är giftigt för vattenlevande organismer.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stig har jag varit hos ett par gånger, och ska dit imorgon för att hänta ett tillfälligt kar att ha livet i under tiden jag fixar iordning det andra.. trevlig prick som borde ha sitt kar som månadens om jag finge bestämma ..otroligt snyggt -respekt.. så det kommer nog bli lite divideringar fram å tillbaks om hur man kan fixa bra lösningar. dagens nederlag är att reaktorn jag trodde var tingad är såld.. typiskt när man till och med fått tummen upp från regeringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag lyckas få ordning på det igen så kanske...

Men jag har mycket att göra. Jobbar som lärare och terminstarten tar sina timmar.

I dag har jag planterat några hundra perenner i trädgården och har ett par hundra kvar i växthuset som skall ut. Och så har jag några akvarier till som skall skötas.

Dygnet är bokat. I dag har jag varit hos en kompis som legat på sjukhus drygt en vecka medan läkarna lekt doktor House utan att hitta något fel i nästan en liter blodprover om dagen.

I morgon kommer Ballsam. Det är bara saker som jag absolut inte vill avstå från men de tar sin tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

skippade det där med att köpa pvc från usa. massa frakter å moms å annat även inom landet som bara krånglade till det hela. ska iväg i slutet av nästa vecka å hämta hem akvariet. fått låna ett tillfälligt kar av stig som nästan är färdigt för att fyllas. har funderat massa på hur jag ska lösa aquascapen. läst i nån tråd om "pegning" som används för att sätta fast koraller och annat. tänket kolla om det inte skulle kunna fungera att bygga ihop LS´n på samma sätt. kan inte komma på nåt bra material att använda till peggar. nån som har ett bra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ursch för terminsstart - sitter och skriver omdömen inför utvecklingssamtal nu halv tio en söndagskväll...

Måla ingen skiva och häng bakom - det blir diffust och inte bra om det är luft mellan färgen och glaset.

Slimline "back to nature" tycker jag blir härliga bakgrunder - då kan du låta saker växa på väggen och slipper skrapa baksidan! Annars finns helblå akvariebakgrund på rulle att köpa - kletar man på bakgrundsklägg sitter den snyggt mot glaset och kan lätt dras bort om man vill byta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja.. färg på rulle kanske inte är nån dum ide. har inget emot att gnugga rutorna (tror jag). gillar verkligen blå bakgrund. lutar starkt mot att göra ett test med målad ytavrinningskammare.. 2 tunnare glas med färg i mitten.. om nån har testat och vill avråda, eller har nån "gör-absolut-inte-så-här" komentar, så dela den gärna. stig.. är dom rören hårda eller ngt böjliga? klurar på om det finns nån form av stänger i pvc, men kan inte komma på var sånna skulle kunna finnas. jobbar dygn på ambulansen, så håller tummarna att folk ska må bra inatt (så jag kan få sova ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

sitter å funfderar på nån bra lösning till uvc´t.. vill ha det i sumpen, men ta vattnet från under LS´n.. ska man göra extra genomföringar till detta, eller går det att använda sig av andra.. tex ha ett grövre evakueringsrör och låta ett tunnare rör gå innuti? tacksam för smarta svar :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det GÅR att använda sig av dubbla rör, med hjälp av lättare modifieringar på korta rörförminskningar (även kallade bussningar, tydligen) men hur hade du tänkte återbörda vattnet? Closed loop skulle fungera, men dränerar du det i sumpen får du en garanterad översvämning när returpumpen stannar. Skulle jag mot förmodan göra något sådant här, hade jag kört på 2 separat borrade hål, kranar på båda så att man kan stänga och plocka bort UV-C't och pumpen för rengöring, lamp och eventuellt glasrörs byte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm..2 separata hål.. blir 5 genomföringar med standpipe, evakueringsrör och retur. känns lite mycket va..? har också klurat på det där med returen från uv´t. är inte sugen på massa vatten på ekparketten. men som jag fattat det är det en bra ide att ta vattnet till uv´t från under LS´n för att det är där parastier å dyl lägger ägg.. eller är jag ute å cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är nog rätt på det. Men om jag får vara så ofin...

Varför inte sätta UV-C't i akvariet, och drar rör till var du vill suga in vattnet till det. Beror så klart på var det är för UV-C filter, men de flesta mer budget varianter är relativt små. och svarta klossar där man egentligen bara behöver komma åt ena sidan vid service. Den sidan kan ju sitta ovan vattenytan. LS samt lite kreativitet borde göra det till en inte helt oatraktiv del av inredningen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade inte en tanke på att uv´t skulle kunna sitta under ytan, men vill hellst att ett absolut minimum av teknik ska synas.. om man kopplar in returen från uv´t på röret som returpumpen från sumpen använder.. backar det då ner i sumpen om "stora" returpumpen lägger av? eller "stänger" den då till, typ som en backventil? är en ocean runner-pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett vanligt fel på Deltecs UVC är att de har varit monterade i karet eller i ett för salt utrymme. Då tränger för eller senare vatten in genom sladdgenomföringen till lysrörsockeln också fräter den bort. Sladd - sockel - lock finns i och för sig som reservdel men den kostar...

Man kan ju täta genomföringen men det blir svårare att lossa den då när man byter lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C't är bara ett glorifierat rör, och har du en hävert, kommer den suga ned vatten och överfylla sumpen när returpumpen stannar. För att inte nämna att du skulle bli tvungen att matcha returpump vs UV-C'ts speccade flödeshastighet. Och nej. Värken UV-C eller pump agerar som backventil. Det går säkert att koppla kreativt så att bara en begränsad mängd vatten rinner ned, men det känns osäkert.

Självklart, som Stig säger, är saltvatten ett problem. Skulle jag stoppa ett UV-C i karet hade jag dock använt något uber billigt skräp, och inte en Deltec enhet. Dör den efter ett par år, har man byttat lampa i den ett par gånger redan, och den har på det hela taget överlevt sin livslängd.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har klurat lite till på det där med uv´t.. den nya och kanske lite krångliga planen är att ha 2 genomföringar i ytavrinningsboxen. en till durson på 25 eller 32mm, och en 50 mm med ett enkelt rör som kommer användas som evakueringsrör och gå från lite över duron och ner till sumpen, men inne i detta röret kommer returen från sumpen gå, plus vatten som ska till och från uv´t. dvs uv´t kommer att gå i ett eget "cloosed loop", och blir inte känsligt för strömavbrott. vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...