Gå till innehåll

Teds 750l rumsavdelare


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

  • Svar 202
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hela systemet ligger på ca 1000l med huvudkar på ca 750l, 2fraggkar på 80l vardera och 220+50l sumpar. Allt ihopkopplat och inbyggt i en skiljevägg mellan vardagsrum och arbetsrum.

Under "normal" drift, delar alla kar på samma vatten eller är ett fraggkar hopkopplat med ena sumpen och de är ett eget system? Vattenvolymen för allt du beskrev ovan är närmare 1200 liter :) Om det är samma system, hur har du resonerat med sumparna, när du kör något i karantän kör du ena 50l sumpen till ett fraggkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är ihopkopplat, 220l sumpen är bara fylld till hälften med vatten och innehåller skummare lite levande sten samt returpump.

Den mindre sumpen på ca 50l är helt fylld med vatten och har avrinning ner till huvudsumpen. Det är i den lilla sumpen alla rör från huvudkar och fragg/karantän rinner ner i. innehåller returpump till fragg och karantänskar. Annars är den tom.

Perfekt att ha som när jag nyss sålde bort en kirurg som blivit lite för stor. Bara att försöka få upp den och sedan lägga den i den tomma sumpen för att vara lättfångad när köparen kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt fina koraller du hur:smiley20:

Hur länge har du kört med vodka, och vad innehåller igentligen Prodibio Bio Digest?

Vet inte riktigt men ett år är det nog.

Probidio Bio Digest är nitrifikationsbakterier i ampullform. Tillsätter det mest för att inte få fräscha bakteriestammar. http://www.prodibio.fr/index.php?file=produits&fc=detail&eau_id=2&id=3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att ni gillar karet :) Själv går jag mest o funderar på hur nästa ska bli, kommer bli ett lite mindre kar men djupare.

Jo den är kanon, fyllde den med 20kg media så den tuffar nog ett tag innan det blir dags att fylla på. Mäter värdena 1 gång i veckan o de är stabila och bra.

Setosan har redan börjat lägga en liten fot.

Kan man få se lite aktuella sumpbilder och gärna någon på reaktorn?

Är det ett hemmabygge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Det ska läggas ner, kommer att starta ett mindre kar med måtten L:100 B:80 H:70. Men först ska en vägg sättas upp där akvariet står. Nytt golv läggas och ett sovrum bli till. Familjen har växt så akvariet tog för mycket plats.

Nu har jag bara sparat de koraller jag verkligen vill ha kvar.

Korallerna som ska sparas står i ett tillfälligt kar på 100x65x65 tills mitt nya kar och bygget är klart.

Tyvärr kommer jag nog få sälja av flera av mina favoritkoraller då det inte kommer att gå att få det tilräckligt luftigt i det nya karet ser jag redan nu när de står i mitt tillfälliga. Har tänkt att ha få till antalet men låta de bli riktigt stora.

Slänger med några bilder på det tillfälliga karet.

post-2348-14468921681153_thumb.jpg

post-2348-14468921681365_thumb.jpg

post-2348-1446892168155_thumb.jpg

post-2348-14468921681755_thumb.jpg

post-2348-14468921681954_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hej. Anne-Lii här. Längtar till lördag så vi får komma till dig o hämta det gigantiska akvariumet. Såg bilderna på korallerna du ska ha kvar. Förstår verkligen att du behåller dom. Riktigt fina!

kommer bli svårt att toppa din aquascaping i 750L karet.

Men jag ska göra ett tappert försök. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla,

Andreas: Armaturen ligger på glassargen.

Jonas: Karet står i barnens rum för tillfället. Det nya kommer stå ungefär där stora karet stod, men jag kan inte ha något kar i vardagsrummet medans jag lägger nya golv och bygger sovrummet. Där rumsavdellaren idag står är det på planritningen en vägg in till ett sovrum. Och för att det ska kunna återställas måste karet bort.

Anne-Lii: Ska bli skönt när ni hämtat det, blir en enda röra när man monterar ner det och vilken tid det tar.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Fortsätter att posta lite bilder på mitt tillfälliga kar och några nytillskott i korallväg.

Det växer riktigt bra fast jag inte pysslar så mycket med karet. Har fullt upp med småbarn o renovering så jag får skjuta på det nya karet till hösten.

Har 90kvm klinkers som måste läggas innan jag sätter upp det nya och det e inte lätt att vara inne o jobba när det är så fint väder ute :)

Setosan på bilderna har jag haft ett tag men det är först nu som den börjar ta fart. Det andra är nyhandlade. Kommer nog köra mer lps i nya karet. Bara spara några stora sps:er. Men det är inte lätt att slita sig från dem heller. Har ändå nog gort mig av med mer än hälften som jag hade i det stora karet.

Har lyft ut alla riccordeor i ett litet 60 liters i förrådet för att få mer bottenyta i akvariet. Tänkte odla upp dem i antal och ha på botten i nya. Har fått tag på några spännande ny färger också.

post-2348-1446892209486_thumb.jpg

post-2348-14468922095094_thumb.jpg

post-2348-14468922095277_thumb.jpg

post-2348-14468922095468_thumb.jpg

post-2348-14468922095655_thumb.jpg

post-2348-14468922095844_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hur går det med allt Ted?

Jodå saaaaakta men säkert framåt. Har börjat lägga lite golv så renoveringen är påbörjad. Mitt nya kar kommer vara l:100xb:80xh:68 med tre sidor i optiwhite med maskinslipade kanter. Står färdiglimmat hos c-life. Väntar bara på att sumpen ska bli klar.

Har börjat lite lätt på möbeln och även börjat spåna lite på inredningen. Kommer köra död ls som jag borrar massor av hål i. Alla korallstenar ska få peggar så de kan flyttas runt utan att limmas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 7 månader senare...

Jo det är klart, nya akvariet är igång. Har sålt av de flesta av de stora korallerna. Bara ett fåtal kvar, men låter mycket nytt växa upp från fraggar av dels gamla korallerna samt en hel del nya spännande arter. Har tänkt lägga upp bilder vid två tillfällen men inte fullföljt iden då bilderna blivit kassa. Men nån dag så ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...