Gå till innehåll

Teds 750l rumsavdelare


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Jag misstänker att han inte har barn... ;)
Jodå, 2st faktiskt men ibland sover dom o då hinns det med en del ;)

Men helt klart finns det inte så mycket tid som skulle behövas. Och sedan senaste tilskottet som kom för 1v sedan så har inte mycket hänt med akvariet.

1+1=2, vem gor allt hemma da? Gissa! Tror inte det ar hela sanningen da ni aven tagit pa er andra stora saker samtidigt. Som jag sa tidigare, bra jobbat!

Grattis till att du blev far igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 202
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Fraggkaret står brevd sumpen under avrinningen som jag har på borrat i ena kortsidan.

Ska se om jag hiner ladda upp nått kort ikväll men jag vill vänta med närbilder tills färgerna blivit lite bättre.

I vilket fall så är stenen bara ikastad på de första bilderna i tråden. Nu har jag en mer ordnad inredning med 4st revpelare i olika höjd samt några stenar liggandes på botten. Mycket av småstenen har fått flytta ner i sumpen för att ge mer rymd i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar färgerna bli lite bättre bättre fast vissa koraller behöver mer tid än andra för att komma i form.

Har börjat montera in 4st 120mm fläktar för att sänka luftfuktigheten inne i möbeln. Idag måste jag köra med öppna luckor.

Mätte fosfat 0,024 (deltec) och nitrat 0 (salifert). Kanske skulle försöka få upp nitraten lite men jag matar som en tok och fiskarna e feta o fina.

Laddar upp en bild på en av mina montiporor som jag fick som en kanske 1cm stor fragg men nu har växt sig till en av mina favoriter. Den är mer skrikigt orange i verkligheten, vet ej vad som blir fel men bilderna bleknar när jag sparar i jpg.

post-2348-14468916124091_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på hur det nu ser ut nu.

Tekniken:

I dagsläget är det en tunze 6100 och en turbelle 4002 som står för cirkulationen. Ska bytas ut till 2st 4002 som inte syns lika mycket i vattnet och inte alstrar nån värme i karet.

Skummare Korallenzucht Small

Aquaclear fosfatfilter

Belysningen är 2st 400w elektroniska ballaster med lumenarc L reflektorer. En 70w mh över fragg/karantäns karet.

Returpump är en laguna på 4500l/h

Har ett 39w uvc som kan användas vid behov men det har ännu inte behövts.

Så småningom ska det sand i karet men vill vänta med det tills det gått ca ett halvår.

post-2348-14468916124645_thumb.jpg

post-2348-14468916124817_thumb.jpg

post-2348-14468916124977_thumb.jpg

post-2348-14468916125158_thumb.jpg

post-2348-14468916125311_thumb.jpg

post-2348-14468916125482_thumb.jpg

post-2348-14468916125643_thumb.jpg

post-2348-14468916125818_thumb.jpg

post-2348-14468916125955_thumb.jpg

post-2348-14468916126099_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Tänkte lägga ut lite bilder på mitt nya projekt.

Akvariet som är under uppbyggnad fungerar som en rumsavdelare mellan vardagsrum och arbetsrum.

Akvariet är på 750l med måtten l:180 b:60 h:70, sump på ca 200l och ett litet karantän/fraggkar som går att stänga av från systemet på 40l.

Snyggt Ted.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på hur det nu ser ut nu.

Tekniken:

I dagsläget är det en tunze 6100 och en turbelle 4002 som står för cirkulationen. Ska bytas ut till 2st 4002 som inte syns lika mycket i vattnet och inte alstrar nån värme i karet.

Skummare Korallenzucht Small

Aquaclear fosfatfilter

Belysningen är 2st 400w elektroniska ballaster med lumenarc L reflektorer. En 70w mh över fragg/karantäns karet.

Returpump är en laguna på 4500l/h

Har ett 39w uvc som kan användas vid behov men det har ännu inte behövts.

Så småningom ska det sand i karet men vill vänta med det tills det gått ca ett halvår.

mycket fint kar..tänkte ha ett sådant i vårt förra hus som vi tänkte köpa, men nu blev det ju inte så...

kenta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har inga bilder nu men jag ska ta några när ja blir av med den cyano jag brottats med ett tag.

Medgångar

Håller på starta upp en kalkreaktor istället för balling för att få lite billigare drift.

Bygger om i sumpen för att använda halva den som fraggakvarie.

Gammla fraggakvariet kommer att fungera enbart som fraggkarantän.

Har byggt automatisk påfyllning med magnetventil för att få osmosvatten direkt från vattenledningen och sluta drälla med osmostunna.

Motgångar

Fick ett kraftigt utbrott av odinium som tog både min lecosternon och min imperator. Lyckades rädda resten av fisken med karantän med koppar.

Stoppade i sand i burken vilket inte funkade alls. Efter ca 1månad så täcktes hela karet av cyano. (håller på suga ur sanden nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har bara en halvtaskig bild på hur det ser ut idag från vardagsrummet sett. Så det blir väl bara halva verkligheten. Andra sidan har jag inga kort på men det kanske kommer om jag lyckas få till nåt senare.

Fortfarande mycket smått men nu har jag nog fått tag på de arter jag vill ha så nu ska det få växa.

post-2348-14468917379611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara en halvtaskig bild på hur det ser ut idag från vardagsrummet sett. Så det blir väl bara halva verkligheten. Andra sidan har jag inga kort på men det kanske kommer om jag lyckas få till nåt senare.

Fortfarande mycket smått men nu har jag nog fått tag på de arter jag vill ha så nu ska det få växa.

Ser bra ut på bilden, fina och trevliga färger på koraller.

hur har du gjort setupen med kalkreaktorn ? innehåll, tider osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, det är nog klokt att undvika att klämma in fler koraller just nu, och istället låta det finnas plats för att växa.

Senare längre fram kan du ju alltid expandera genom att t.ex. sätta in en revpelare som några koraller får sitta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...