Gå till innehåll

Autogödare, en fråga om diffusion


defdac

Rekommenderade inlägg

Jag fick en idé precis just nyss. Detta är för växtakvarier men jag vill ha hjälp från er saltnissar som brukar vara betydligt vassare på kemi.

När man kör öppet växtakvarium med ganska mycket ljus så får man en ganska rejäl vattenavdunstning. På en vecka har vattennivån sänkts runt 3-4 cm i min 60-litrare. Det motsvarar ungefär 6-10 liter vatten.

Borde man inte kunna förbereda en dunk vatten+gödning och sedan sätta dunken i nivå med vattenytan på akvariet och sätta en hävert mellan dunken och akvariet?

Allteftersom vattnet dunstar så får man en långsam vandring av vätska+gödning från dunken till akvariet.

Eller kommer diffusionen se till att näringsnivåerna jämnas ut direkt mellan dunken och akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska göra detta med en hävert så måste väl nivån bli den samma i både dunk och akvarie om nu dunken står i samma nivå som akvariet.

Står dunken högre än akvariet så bli det nog gärna blött på golvet om jag nu inte är helt ute och cyklar.

Jag tror du måste köra med automatisk vattenpåfyllning med hjälp av en pump och en nivåbrytare i så fall.

Vad gäller gödningen kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska göra detta med en hävert så måste väl nivån bli den samma i både dunk och akvarie om nu dunken står i samma nivå som akvariet.

Ja det är hela poängen.

Jämför tex med akvariebroar: http://www.bio-elite.com/images/wb2tank.jpg

Du kan ha insuget på filtret i ena akvariet och påfyllningen i andra akvariet. Bron kommer hålla vattennivån jämn.

Dvs om man sätter dunken och akvariet med en akvariebro/hävert mellan sig och dunstningen gör att nivån sänks i akvariet så kommer vatten från dunken sugas ner i akvariet "automatiskt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dunken är försluten, dvs det kommer skapas ett undertryck när slangen vill suga upp gödningsblandningen till karet, så efterhand som detta sker blir det trögare och trögare.

Det kanske funkar till en början, men tror inte på lösningen i längden. Skulle det inte vara enklare att fixa med en droppvariant från en dunk med en slang och kran?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är hela poängen.

Jämför tex med akvariebroar: http://www.bio-elite.com/images/wb2tank.jpg

Du kan ha insuget på filtret i ena akvariet och påfyllningen i andra akvariet. Bron kommer hålla vattennivån jämn.

Dvs om man sätter dunken och akvariet med en akvariebro/hävert mellan sig och dunstningen gör att nivån sänks i akvariet så kommer vatten från dunken sugas ner i akvariet "automatiskt".

Jo men såvida du inte har en väldigt stor yta på din dunk så kommer nivån i dunken sjunka väldigt fort när det sugs över till akvariet och därmed så kommer det inte hjälpa så mkt(betänk att dunken innehåller kanske 0,5L/cm i höjd så när vattennivån i akvariet sjunker 1cm så kommer alltså dunken pyttsa på 0,5L). Så effekten du får ut av häverten här är nog försumbar.

Vad du skulle kunna göra dock är att ha en dunk ovanför akvariet, försöker komma ihåg principen men den är ungefär att det är en slang från dunken till ytan på akvariet. när ytan sjunker så kommer det in luft i dunken och det kan då rinna ut vatten, så länge det inte kommer in luft så stannar vattnet i dunken(samma princip som när du diskar och lyfter ett glas vatten från hon upp och nedpå, vattnet stannar i glaset så länge det inte kan komma in luft).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dunken och akvariet kommer att hela tiden eftersträva jämn nivå, vilket slutar i att det enda du gör är att öka vattenyta. Är dunken tätt försluten blir det ett vaccum och ingen vätska kan rinna ut ur dunken.

Jag tror stenhårt på en flottörprincip som sluter tätt när nivån har kommit upp till en viss nivå, alternativt att du får ha någon droppmetod som är balanserad mot avdunstningen. (osäkert kort)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog inte att fungera eftersom du har korresponderande kärl så vattenytan sjunker i bägge kärlen - du får bara lite långsammare vattenytesänkning. Däremot har jag haft en idee som jag inte vågat testa :). Du måste ha en dunk som du kan sluta helt tätt. Ställ den över vattenytan (inte för högt bara). Ta ett rör från botten av dunken ner i akvariet (mynning långt ner i akvariet) Sätt en luftslang i toppen av dunken - led ner den slangen ca 10 mm under önskad yta i akvariet (du får testa med djupet). Vakumet kommer att göra att vattnet stannar kvar i dunken eftersom vattnet i luftslangen skapar detta vakum. (det är viktigt att dunken högsta vattenyta inte är för högt över akvariets yta - ett grunt men vitt kärl kanske är att föredra) När ytan i akvariet sjunker kommer lite luft sugas in i slangen - vatten från dunken ner i akvariet tills akvarieytan är över luftslangen igen. Obs har aldrig testat i praktiken och kan ha gjort tankefel - testa i badrummet först :)

MVH Lasse

Edit - andra hann före Min idee ligger i Aries tankevärd men jag skulle inte lita helt att ha luften och vattnet i samma rör men det kanske fungerar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog inte att fungera eftersom du har korresponderande kärl så vattenytan sjunker i bägge kärlen - du får bara lite långsammare vattenytesänkning.

Hm.. det stämmer ju förstås.

Ta ett rör från botten av dunken ner i akvariet (mynning långt ner i akvariet) Sätt en luftslang i toppen av dunken - led ner den slangen ca 10 mm under önskad yta i akvariet (du får testa med djupet). Vakumet kommer att göra att vattnet stannar kvar i dunken eftersom vattnet i luftslangen skapar detta vakum. (det är viktigt att dunken högsta vattenyta inte är för högt över akvariets yta - ett grunt men vitt kärl kanske är att föredra) När ytan i akvariet sjunker kommer lite luft sugas in i slangen - vatten från dunken ner i akvariet tills akvarieytan är över luftslangen igen

Lite som att ställa en upponervänd PET-flaska fylld med vatten i toaletten i sommarstugan så den inte ska vara torr när man kommer tillbaks?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite som att ställa en upponervänd PET-flaska fylld med vatten i toaletten i sommarstugan så den inte ska vara torr när man kommer tillbaks?

Absolut. I det fallet släpper ytspänningen så hårt (genom det stora hålet) så att luft kan tränga upp i flaskan...

Fallet bör inte vara likadant om man tänker sig en 4/6mm slang, t ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...