havre Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Min går med en yellow watchman, tog en natt sen var de bundisar.
Lasse Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Den kan väl vara ca 6 cm och den har en goby med sig. Sehttp://au.youtube.com/watch?v=shhqN7KqTjYochhttp://au.youtube.com/watch?v=Ew9Y1vnfxRUMVH Lasse
Trilobite Postat 28 oktober 2008 Författare Postat 28 oktober 2008 Här är cinctusen jag köpte idag. En av mina favoritsmörbultar faktiskt.
Trilobite Postat 28 oktober 2008 Författare Postat 28 oktober 2008 Cinctusen och den större A. bellulus har parat ihop sig och grävt upp all sand så det ser ut som västfronten.
Illustratören Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 Så du åkte å köpte en snygging.Kul att de parade ihop sig så snabbt.Bilder?
Trilobite Postat 3 november 2008 Författare Postat 3 november 2008 Jag försökte få paret på film, men räkan tittar ut lite överallt. Crappig kamera som vanligt. Just nu ser jag att smörbulten blivit otrogen och hänger med den lilla räkan i stället. vilken dramatik - fast kameran la av, så ni får ingen film på det!
Trilobite Postat 10 november 2008 Författare Postat 10 november 2008 Smörbulten och räkan är himla trevliga att titta på! Fast jäklar vad den gräver... helt manisk.
bläckis Postat 10 november 2008 Postat 10 november 2008 väldigt snygg som sagt, jag tycker att det är coolt att en räksort och en fisk kan bli så bra vänner
Trilobite Postat 2 december 2008 Författare Postat 2 december 2008 Ny bild på akvariet, fast lite saltränder på rutorna... Det är omöjligt att få magnificorna i fokus. De har hoppat i sumpen två gånger så nu har jag gjort en spärr av skumsvamp uppe på slimlinebakgrunden. De har också varit en hel vecka då jag bara sett en av dem i taget vilket gjorde att jag bökade igenom sumpen en gång i onödan.Annars funkar ytavrinningen dåligt tyvärr.
Mattias Malmö Postat 4 december 2008 Postat 4 december 2008 Riktigt coolt - jag blir bara mer och mer säker på att jag måste skaffa mig en pistolräka+goby.Men hur är det bara med pistolräkans revsäkerhet? Hur stor risk är det att den "skjuter ner" putsarräkor, eremiter, snäckor och liknande? Är det bäst att låta bli att ha såna djur tillsammans med den i ett mindre kar (rsm) eller brukar det funka?
Trilobite Postat 4 december 2008 Författare Postat 4 december 2008 Det är olika på art. Mina Alpheus bellulus skjuter bara på varandra. Däremot skyfflar de sand över allt som växer på botten.
Mattias Malmö Postat 4 december 2008 Postat 4 december 2008 Skjuter de på varandra? För att döda? Eller skoja lite med varandra?
Trilobite Postat 4 december 2008 Författare Postat 4 december 2008 De skjuter för att jaga bort varandra från sina revir på något sätt. Fast de flyttar hela tiden, så reviren är aldrig kvar mer än ett par timmar.Ytavrinningen funkar dåligt p g a att vattennivån ligger högt i sumpfacket - jag har inte fått pumparna att arbeta optimalt där - skummarpumpen måste ha ett visst vattenstånd för att skummaren skall kunna arbeta vilket gör att ytvatnet inte rinner ner i facket utan står lika högt i avrinningskammaren som i akvariet. Detta gör att hinnan inte försviner från ytan. Jag funderar på att köra skummarlöst och bara ha en pump ut ifrån sumpen i stället.
Sillen Postat 4 december 2008 Postat 4 december 2008 Skulle du inte kunna köra växelvis, skummare på returpump av och sedan tvärt om sedan för att på det sättet få bort hinnan men även skumma.
Trilobite Postat 4 december 2008 Författare Postat 4 december 2008 Nja, returen måste vara på, annars svämar sumpen över. Det funkar inte optimalt
Trilobite Postat 22 december 2008 Författare Postat 22 december 2008 Magnificorna har blivit mindre skygga. Jag har en hel del liftare har jag sett i nattlampan, en hel drös krabbor och flera glasrosor. Jag har murat in tre rosor, men det finns minst tre till.Roligaste nattvandrarna är två filtrerande porslinskrabbor som har solfjädrar som de fångar nattmat med. Väldigt vackra, blågrå med randiga ben. Påminner om den här. Jag skall försöka få bild på dem, men det är svårt i mörkret.Är detta någon anemongående art? I sådana fall - skulle den trivas i mina quadricolor i stora karet?
Trilobite Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 Frugan har skaffat en ny kamera som tar bättre bilder, även om det inte är en systemkamera. Speciellt bra blev närbilderna på knappar, fast fiskarna rör sig hela tiden! Lite nytt i burken, några fina gula knappar och en pocillopora som precis slängdes ner av en snäcka så den kom inte med på bild. Pistolräkorna vägrade också visa sig.
NephruruS Postat 17 januari 2009 Postat 17 januari 2009 Ser riktigt fint och trevligt ut, ett av dom finare clownhotellen på guiden enligt mig! Bra jobbat
Trilobite Postat 17 januari 2009 Författare Postat 17 januari 2009 Tack för de vänliga orden, även om jag inte håller med - jag har sett några fantastiska hotell här på guiden faktiskt!
Ricke Postat 17 januari 2009 Postat 17 januari 2009 Ser väldigt fint ut! rent o snyggt. Hur länge har du haft din gula sandvändare? jobbar den på bra och käkar den utanför gruset så att säga?
Trilobite Postat 17 januari 2009 Författare Postat 17 januari 2009 Cinctusen är ingen bra sandvändare, min tar bara enstaka munfullar med sand. Däremot gräver pistolräkorna som dårar och håller sanden snygg.
Trilobite Postat 16 februari 2009 Författare Postat 16 februari 2009 Lite nya bilder. Jag märker att inte mycket hänt, men ett par nya richordeor har tillkommit, och skivisarna växer. På andra bilden ser man den stackars kolonin stjärnpolyper, som inte verkar klara sig.
Rekommenderade inlägg