Gå till innehåll

Tunze osmolator och vågor


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Kan det vara så att påfyllningen slår på i vågdalarna och av direkt på ryggarna? Är det på det viset så får du bygga in ett litet tidrelä i påslagskretsen. Det ställer du sedan på att det skall ha exempelvis en stabil signal i låt oss säga 30 sek. Först då får pumpen starta. Du kan behöva samma sak på avslaget. Alternativt sätter du kännarna i rör så vågorna inte påverkar för mycket. Använd rör som är delvis förslutna i botten - bara en litet hål.

MVH Lasse

PS relämetoden har jag provat själv på en larmvippa i en pumgrop bland annat och vi använder samma metod för nivålarm med ultraljud - rörmetoden är en ren teoretisk konstruktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det sitter redan en fördröjning i kretsen för attt minska onödiga till/frånslag, den kanske kan manipuleras,

Alternativet är väl att flytta dessa sensorer bak till sumpen eller ge dem en egen kammare

Sensorerna sitter tyvärr redan i sumpen så det hjälper inte men jag skall köra på Lasses förslag. Flera små hål i rören för att minimera risk för tilltäppning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sensorerna i sumpen? Har du vågor i sumpen? Nu blev min hjärna fundersam. Bildas det vågor i returfacket i sumpen då eller missförstår jag dig?

/J

Min sump ligger bakom akvariedelen. Dvs inga rör eller liknande utan en 90 cm överriningkam. Vågorna fortplantar sig från akvariedelen via kammen direkt till sumpen/refugiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sump ligger bakom akvariedelen. Dvs inga rör eller liknande utan en 90 cm överriningkam. Vågorna fortplantar sig från akvariedelen via kammen direkt till sumpen/refugiet.

Ok, då förstår jag. Ingen lätt nöt att knäcka. Testa det med rören.

Lycka till

Återkom gärna med reslutat när det fungerar.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina vågor i sumpen går verkligen som vågor. Alltså inget vickande fram o tillbaka med konstant nivå i mitten, tyvärr.

Men kan du inte sätta sensorn i karet istället för i sumpen om detta är ett stort problem för dig (jag använder inte de fula upphängningsskenorna utan har limmat sensorerna ovanför vattenytan så de syns inte något i karet)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...