Gå till innehåll

Någon uppsalabo som skall till triton eller annan välsorterad affär i helgen?


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Jag knackade till min flakväxande montipora när jag putsade alger och hela stycket lossnade. Jag har slut på korallepoxy och det finns inte att köpa i uppsala! Frakten är på 100 spänn för en tub för 120, vilket känns drygt - om någon skall iväg och shoppa kanske man kan lägga en beställning eller hänga med?

Trilobite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars köper man Biltemas superlim. Enligt tuben är det ren cyanoacrylat vilket är samma sak som det som t.ex BioTed säljer...men ca 100kr billigare/tub. Enligt Ted själv gick det bra men vilket märke som helst bara det var ren cyanoacrylat. Kostar väl runt 15kr tuben. "Superlim Gel" heter den...liten blå tub.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt marinepoxyn jag med. Läste nått om att den gamla var helt okej, men den nya var skadlig.

Kommer inte ihåg ordagrant vad det stod på baksidan av förpackningen, men det var nått med "skadar vattenorganismer, långvarig påverkan på vattenmiljön" osv.

Vi monterade en acropora med blå toppar i karet. Tyvärr gick 3små toppar av. Dessa monterade vi med biltemas nya marinepoxy ca 5cm från huvudkorallen, på samma sten.

Redan efter någon månad visade det sig att moderkoralen var brunaktig med blå toppar, mendans fraggarna i marinepoxyn var klart ljusgröna över hela korallen. Jag vet inte vad som påverkar dessa fraggar, men nått måste det vara...å jag gissar att detta något, kommer från epoxyn!

Detta var iallafall tillräckliga bevis för min del för att lägga resten av biltemas marinepoxy på hyllan!

Kör numera Biltemas superlin Gel samt Kz - SpeedGlue

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå använt biltemas marinepoxy. Jag tycker att jag har på tok för lite småkryp i karet, om det beror på limmet eller inte vet jag inte, men misstänker det. Även om korallerna lägger fot fortare på det limmet så blir det ingen mer biltema epoxy för mig. Kör med cyanoakrylat till mindre fragg som kan limmas ovan ytan, och GroTech 5 minuters knådlim (har för mig det är GroTech) till dom som ska limmas i karet.

Blev väl lite OT på denna tråd nu, så jag kan ju säga att jag tyvärr inte kan hjälpa dig för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars köper man Biltemas superlim. Enligt tuben är det ren cyanoacrylat vilket är samma sak som det som t.ex BioTed säljer...men ca 100kr billigare/tub. Enligt Ted själv gick det bra men vilket märke som helst bara det var ren cyanoacrylat. Kostar väl runt 15kr tuben. "Superlim Gel" heter den...liten blå tub.

Ska väl nämnas att det är 3g i Biltemas för 15:- och 20g i BioTeds som kostar 125:-, men visst är det billigare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...