Gå till innehåll

"Turf" algae filter, N och P reducering.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

i denna tråden finns en storleksbeskrivning i gallons denna så står det att längden inte spelar någon roll
Det hjälper om man läser del 1 först.
The basic rule is one square inch of screen for each gallon of tank water
Vad som menas är alltså att man behöver x antal kvadrattum för en viss storlek av ett akvarium. Listan i del två, är en lista över vilka flöden som fungerar över hur breda scrubbers. Det är fortfarande upp till dig att avgöra hur lång din scrubber måste vara...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det hjälper om man läser del 1 först.

Vad som menas är alltså att man behöver x antal kvadrattum för en viss storlek av ett akvarium. Listan i del två, är en lista över vilka flöden som fungerar över hur breda scrubbers. Det är fortfarande upp till dig att avgöra hur lång din scrubber måste vara...

B!

Ah tack :) det var det jag undrade. Jo jag skummade igenom tråden men dyslexin gör att jag gärna hoppar när det blir för mycket. Jag måste ha missat den biten :)

Jag då har man läst och fattat att det var pumpen g/h. trög som är då :P

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Lyfter denna tråd lite. Har ju börjat labba ordentligt med ATS. Har nu kört ca 3 veckor med filtrering (d.v.s aldeles för kort för att dra några som helst slutsatser) och skall snart göra min tredje N&P-export genom att rensa mediat på Söndag. Jag startade upp ett 600 liters för tre veckor sedan med 50 kg revkeramik samt 10 kg död (ej urlakad) LS + några bitar levande fin LS i sumpen. Jag har doserat, Zeobak, Spongepower och bakterier från Microbelift dagligen. Jag har haft levande (sniglar och fisk) i karet i en vecka och matat ganska kraftigt med cyklops och red plankton kuber. Än så länge har de vanliga startup-algerna inte visat sig i någon omfattning. Jag har låga fosfat och nitratvärden, d.v.s knappt mätbart. Än så länge kör jag på med skummare dygnet runt och den drar ur en del gucka. Längre fram när karet är mer stabilt kommer jag dra ner på skummningen, men detta sker tidigast i höst.

Såhär ser min DIY-lösning i sumpen ut:

[ATTACH]55002[/ATTACH]

Jag kommer uppdatera vidare om hur det går i min tråd om mitt 600:a men även här om det sker några större saker av ATS-intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...