Gå till innehåll

"Turf" algae filter, N och P reducering.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En mycket intressant tråd Da Trucka, hans lösning var ganska genial och jag tror faktiskt att detta kan fungera. Denna "turf" han beskriver hade jag länge i överinningskammen på mitt RSM och den växte delvis uppe i luften. Av någon anledning är den nästan helt borta nu. Jag tror att denna konstruktion han beskriver skulle fungera väldigt bra, ljusperioden skall vara omvänd och lång. Screenen skall ligga i luften och det skall bara gå en tunn film över den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt övertygad om att det fungerar.

Nackdelen med det är ju att det behöver ha massor med ljus. Fördelen är ju att man kan bygga den riktigt simpelt. Har man inte plats i sumpskåpet, kan man ju bara knåpa ihop en plexilåda att hänga på sidan av karet.

Ska titta lite på detta, tänkte prova när mina ZEO-flaskor tar slut om något halvår eller nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade bara som hastigast i tråden. Tycker också det verkar intressant.

Kanske kan vara något att prova när jag väl fått klart min sump i källaren. Hade ju plannerat att lägga till ett refugium, mest för att få ordning på pH nattetid (omvänd ljuscykel). Detta skulle ju mycket väl kunna vara ett alternativ med reningsvinsten som en bonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För många år sedan typ 2001 och man var ny i forumet så var jag en frenetisk letare efter just Turf alg filter lösningar.

Tyvärr blev det inget bygge men jag var övertygad att det hela funkade.

Vad jag fattade så är bästa att ha en lutande ränna med "stopp" som vattnet kan rinna över å sedan vidare igen till nästa zon.

fattade att det var ide att ha dessa "murar" löstagbara så man kunde skörda algerna eftersom och så sätt plocka bort skiten från karet och att det blev bra bon för diverse frilevande djur som både fiskar och koraller kunde leva av

Hadde tyvärr ingen plats där hemma så det blev inget bygge.

En skiss hur det var tänkt

post-736-1446891607611_thumb.jpg

Varje vägg i rännan var alltså lätt att plocka bort och så sätt skörda algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang, dina "väggar" är om jag förstår just det, täta väggar? Det borde ge konstanta små bassänger, rena motsatsen till vad det pratas om i tråden det länkas till, där man gärna medvetet stryper vattentillförslen periodvis. Någon koll på varför man vill ha bassängerna här, men vill låta luften komma till med motiveringen syresättning i trådens exempel?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja tanken är att de skall stoppa upp flödet lite så att algerna inte torkar ut.

Algerna växer på dessa bafflar som man lätt gör rent. Kommer ej ihåg exakt men nått galler likande

Sök mer på google under ATS - Algae Turf Scrubber så får man upp mer info bla denna sidan

lite just om ATS

http://www.waterwatchinternational.org/new_page_4.htm

denna sidan hadde jag sparat men funkar tyvärr ej längre www.algalturfscrubber.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tack och lov så har säkert utvecklingen gått fram med detta och sett vad som funkar bättre.

De jag visade var nått jag kom ihåg från 2001 ;)

Har även sett en annan variant då det var en trumma som snurrade. Trumman var liggande med nät. Var lite vatten i behållarens botten. Trumman snurrade sakta å en lampa belyste tumman och algerna växten på denna samtidigt som den snurrade sakta runt runt

Så mer enligt han med artiklen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstått det hela rätt så funkar det, men verkningsgraden är ganska låg

Relativt vad?

Det verkar ju oerhört mycket mer effektivt än ett refugium med "normala" macroalger.

Sedan kan det ju diskuteras om man kan ersätta alla annan rening (skummare, kol etc) med detta. Länken i första posten går ju till en beskrivning från en kille som tog bort allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citerar killen som skapat tråden.

The basic rule is one square inch of screen for each gallon of tank water. A 5 gallon bucket (like a salt bucket) can hold a screen about 12 X 12 inches = 144 square inches = 144 gal tank; a 2 gallon bucket can hold about 7 X 7 inches = 49 gal tank; a one gallon bucket about 6 X 6 = 36 gal tank. Turf filters get really small as you can see. A 12 gal nano tank needs just 3 X 4 inches in a tupperware container!

Alltså en kvadrat tum/gallon vatten i systemet. Blir väl cirka 1cm2 / 2liter vatten. Så i runda slängar räcker en kvm till 2000 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen,

till er som har en överrinning till sumpen, varför inte hänga in en tunn plastskiva under kammen (där rinner det ju vatten konstant, sedan är det bara att belysa "överinningen".

Den extra platsskivan skulle man då kunna ta upp för att rengöra med jämna mellanrum.

Klar vid större kar är överrinningsschaktet för litet...

Om man belyser ett Bactoball "Rieselfilter" borde effekten bli den samma.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollar runt lite på Denna lösning, hur tror ni detta skulle funka?

sen ska det ju självklart upp lyramp där bakom, tänkte att detta skulle göra det mycket lätt att Rensa algerna, man får en tyst avrinning och så luftas vattnet ganska bra också...tänkte ha en Skydds vägg på vänstra sidan av sumpen som förhindrar att vattnet hamnar utanför Sumpen, sumpen och huvudkaret ska vara ihop silikonerat. och alla fack som behövs ska finnas i sumpen bakom, och till höger om Turfen.

Ge gärna tips..

post-3855-14468916093664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...