Gå till innehåll

"Turf" algae filter, N och P reducering.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • 4 månader senare...
  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vilken galen slump, såg talking reef inlägget för någon månad sedan och håller på och fyller på saltvatten just nu i ett 500 liters akvarium. Superskoj att få ihop 500l osmos.

Jag slänger ihop något och så ser vi hur det går. Behöver en sump ihopsnickrad och mina blog rights :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Vi skall väl inte överdriva.

Ett algfilter kan helt säkert göra mycket nytta men hur skall algerna kunna ta upp precis rätt förhållande mellan N och P och allt annat. Den största nyttan är nog att de tar upp diverse föroreningar.

Den skördade algmängden skulle nog behöva vara någonting mellan 10 och 50 gånger det foder vi lägger i för att rensa allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag fattat detta rätt?

Med dessa alger och filter så kan du ersätta skummare och fosfat removers?

Finns det någon nackdel? Förutom utrymmet och ljuset?

Jag antar att det är ganska individuellt, lite beroende på hur belastat karet är. Som jag förstått det hela så har dom flesta kunnat ta bort skummaren helt, dock inte alla.

En nackdel till är väl att man måste ta ur filtret och rensa den i vasken en gång i veckan.

Vi skall väl inte överdriva.

Ett algfilter kan helt säkert göra mycket nytta men hur skall algerna kunna ta upp precis rätt förhållande mellan N och P och allt annat. Den största nyttan är nog att de tar upp diverse föroreningar.

Den skördade algmängden skulle nog behöva vara någonting mellan 10 och 50 gånger det foder vi lägger i för att rensa allt.

N och P kvoten kan dom säkert vara duktiga på att hålla, jag TROR att det är genetiskt inprogrammerat, som så mycket annat i naturen.

Huruvida det måste rensas bort så mycket alger vet jag inte, tycker man att effekten av filtret är för dåligt om ett halvår eller så, då kan man ju bygga lite större bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men borde inte tillväxten av de olika algerna anpassas efter N/P kvoten man har i karet? dvs de alger som ligger nära gällande kvot i karet kommer att gynnas och frodas..

sidenote.. Jag är intresserad av detta för att transportera bort nitrater främst.. fosfat går att absorbera.. får väl köra ned på fosfatabsorben då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Bumpi-bumpi!

Är det någon här som har testat så man kan få design-förslag?

Hur får man tag på dessa alger, eller är det något som brukar finnas naturligt i vattnet eller med den levande stenen?

Jag har nyligen skrapat min bakre ruta i mitt visningskar för att den var täckt av en brun yta av något som jag trodde var kalkalger, som sedan började få gröna tofsar... Hade det kanske varit bra att behållt dessa för att kunna odla vidare på? Jag tror att fler är på gång förvisso, men det är sådär kul att ha dom i visningskaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpi-bumpi!

Är det någon här som har testat så man kan få design-förslag?

Jag har byggt ett "turffilter". Har provat ett par, tre månader utan att kunna ha någon uppfattning riktigt. Hade för dålig belysning, 2 st lågenergi spotlights. Kan lägga ut bilder senare eller så kan någon få köpa filtret. Kanske sätter ut det på annons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar Turf-filter tillsammans med koraller???

Turf-alger verkar ju ganska aggresivt sänka nitrat och fosfatvärdena i akvariet till 0. Om jag inte missminner mig kräver koraller en aning nitrat och fosfat för att kunna växa. Kan turf-algerna konkurrera ut korallerna så att de inte kan växa?

Någon som har erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Hur menar du nu?

i denna tråden finns en storleksbeskrivning i gallons denna så står det att längden inte spelar någon roll :S

http://www.talkingreef.com/forums/general-marine-discussions/7125-mega-powerful-nitrate-phosphate-remover-replaces-skimmer-refugium-part-2-4-a.html

Jag fatter den inte riktigt. Har sett lite versioner på en annan modell med ränna istället för fall, det är den jag funderar på.

Jag kan få ihop 54x25cm nät, hoppas att det kommer räcka. Ska inte enbart köra detta utan vill prova på som kul experiment :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...