Nizztos Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Vad använder ni när ni behöver få upp en skummare en bit för att få rätt vattennivå i den?Menar någon typ av klossar eller liknade att stoppa under skummaren så den kommer upp lite i sumpen. Citera
wrang Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Vad använder ni när ni behöver få upp en skummare en bit för att få rätt vattennivå i den?Menar någon typ av klossar eller liknade att stoppa under skummaren så den kommer upp lite i sumpen.Jag har haft en uppånervänd burk för att få upp den lite i nivå Citera
ramq Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Jag skulle vilja se något lämpligt gummi av något slag, som självklart är ofarligt för mikrobiologin. Någon som har några tips? (Det blir ju ljuddämpande i och med detta) Citera
Nizztos Postat 19 september 2008 Författare Postat 19 september 2008 Ljuddämpande gummi fick mig att tänka.Fungerar frigolit? Lätt att ordna lagom stora block. Citera
Auditor Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Jag skivade lite slang, kan man säga. Har en 6 små slangstumpar med 22mm i diameter i lämplig längd som fungerar som ben.Det är väll hyfsat ljuddämpande? Citera
ramq Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Slangstumpar borde funka iofs. Det handlar väl egentligen om att man ska ha tillräcklig tillit till "gummit" för att vara stabilt nog för t.ex en skummare, utan att konstruktionen blir ranglig på något sätt.Frigolit har alldeles för stor flytkraft för ändamålet. Citera
Nizztos Postat 19 september 2008 Författare Postat 19 september 2008 [snip]Frigolit har alldeles för stor flytkraft för ändamålet.Självklart. Tänkte inte på det. doh ... Citera
Auditor Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Slangstumpar borde funka iofs. Det handlar väl egentligen om att man ska ha tillräcklig tillit till "gummit" för att vara stabilt nog för t.ex en skummare, utan att konstruktionen blir ranglig på något sätt.Frigolit har alldeles för stor flytkraft för ändamålet.Står som berget, använde lite armerad tryckluftslang som jag fick över.Diametern är nog mer än 22mm dock, kommer bara ihåg innemåttet som är 19mm.Höjde inte upp min mer än en 3-4cm heller. Citera
Laggeman Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Har 4 ringar av silikonslang som iofs inte är mer än 5mm tjocka, men de är väldigt bra som ljuddämpare. iofs är pumpen tyst redan, men det skadar inte att minska vibrationer ändå. Citera
Nizztos Postat 21 september 2008 Författare Postat 21 september 2008 Jag skall ju upp 5-10 cm, så slangar känns inte helt rätt. Man kan ju kolla om man har en plastburk i rätt tjocklek. Citera
Vargklo Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 Du kan ju köpa plexiglas på Clas Ohlson eller byggvaruhus och bygga ihop en liten "låda" av lämplig storlek. Det spelar ju ingen roll om du gör den lite osnygg när den ändå inte syns.Se bara till att ha god genomströming inuti lådan/burken oavsett vilken lösning du väljer så att du inte bygger upp en näringsbomb. Citera
Laggeman Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Köp ett 32mm PVC-rör och kapa till några ben. Bör väl bli stabilt nog? Eller köp en skiva plexiglas som Calle skriver, kapa tre delar och limma i ett "U". Citera
Arcticreef Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Jag har skaffat ett Tunze magnetfäste som jag limmat en plexiplatta från Classe på. Väldigt enkelt! Citera
Nizztos Postat 22 september 2008 Författare Postat 22 september 2008 Hittade "korgar" i plast på coop. Tror det blir perfekt att ta två sådana och ha under. Skall bara kolla att det är "food grade" på plasten.Blir alltså i princip som wrang föreslog, men med fullständig genomströmning. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.