Gå till innehåll

Benighteds 112L


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jahaja, då har ni ännu en nybörjare att tas med här på SVG, det är svårt att låta bli att fastna för ett saltvattensakvarium måste jag säga. Har haft ett sötvattensakvarium för ett antal år sen och hade tänkt att starta upp ett nytt sådant. Men när jag var och tittade runt i zoobutikerna så fastnade man ju i en (fyra tassar) där dom hade ett RSM kar som var ditställt av korallfisken. Efter det var det ju helt klart, salt är vägen man ska gå. Så efter någon månads efterforskning här, på internet, snackat med killarna på korallfisken och så klart har man läst boken "Saltvattensakvariet: Guiden för nybörjare" framlänges, baklänges och sidledes =). Nu har jag dragit fram ett 112 liters som jag startat upp senaste dagarna, just nu står det på köksbordet med straxt över 10kg "tvättad" levande sten ifrån korallfisken.

Som alla vet så sitter man helt fashinerad bara av att stirra på levande stenar i början av hobbyn, även om dom inte gör så mycket. Men direkt när jag packade upp så var det en liten (snäckan var ca 1 cm på största stället) eremit med blå ben (så antar att det var en blåbenad eremit =) ) som var ute på äventyr i påsen, trevligt tyckte man ju, verkar som stenen har lite liv i sig i.a.f..

Senare på kvällen fick jag syn på en liten (under 1cm i diameter) rosa mjukkorall som tittade fram ifrån en glugg i en av stenarna ( har inte en aning om vad det är för art eller ens släkte än (ska försöka få en bild på den senare för identifiering, men just nu är den vänd mot baksidan av karet och branta vinklar mot glaset har jag upptäckt förstör skärpan i bilderna nåt otroligt (måste ge kudos till alla som tar vackra bilder på djuren i era kar, ni får gärna ge tips! Har en eos400 med 100mm/2.8 macroobjektiv, så ska gå att knäppa bra bilder med den i.a.f. =) ). Även så skymtade jag något starkt blått/violett på samma sten som korallen, funderar på om det kan vara något svampdjur kanske (ska knäppa en bild på denna med senare idag).

Imorse så såg jag något mer i karet, en väldigt liten (ca 0.5cm stor) mussla som sprintade på botten med sin genomskinliga fot, denna har jag redan knäppt några hyfsade bilder på, hoppas på att det ska vara något nyttigt djur i.a.f. (ser ut som en liten jättemussla, men vad vet jag, får se vad ni mer erfarna säger).

Då kan vi ta lite mer om karet och mina tankar kring det.. Min plan är att starta upp detta karet nu som ett första testkar, men den långsiktiga planen är att använda denna som en sump senare när flickvännen och jag fått tag i ett hus, då har jag tänkt att starta upp ett ca 300L rev-kar, jakten på hus håller på för fullt.

Karet är ett AquaEl 112L kar med de normala sötvattenstillbehören, Till detta har jag köpt salt (vilken överaskning ;)(Reef Crystals från aquarium systems)) en tunze nanostreamer 6025, lite blåa lysrör ( just för tillfället bara 2x18W men dessa ska forhoppningsvis i helgen utökas till med en egenbyggd armatur till 4x18W, vet att det inte är optimalt, men borde fungera den första tiden.

En skummare ska beställas snart, funderar mest på om man ska direkt ta en som klarar av det stora akvariet (som inte än är helt säkert att det ska göras ( måste ju se om det är så kul som man tror med saltvatten innan man går "All in" ), eller om man ska ta en mindre som start för att sen köpa en större dyrare, vad tycker ni? Vill väl helst inte att den ska vara väldigt dyr (helst inte över 2-3000kr) vara tystgående och så klart, fungera bra =).

Just nu i startögonblicket så har jag faktiskt sötvattnets interna pump igång i akvariet också, tänkte ha den i.a.f. tills ikväll när aquascapingen ska göras, för att plocka upp det värsta av det svävande partiklarna, är det okej att ha den kvar tills skummaren kommer eller ska den ut snarast möjligt?

Belysningen har jag jag tänkt att ha igång ca 2 timmar på kvällskvisten för att man ska kunna titta lite på vad som sker men inte ge algerna allt för mycket att leva på nu i början.

Hoppas någon orkat läsa hela och kan svara på några av frågorna, lär dyka upp många fler :)

Ikväll blir det aquascaping med flickvännen och så ska den levande sanden tas i. Ska bli kul att se hur det blir. Bilder före samt efter kommer att dyka upp senare =) hoppas bara att mängden levande sten räcker till för att bygga nåt vettigt av det =)

/Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 488
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej och valkommen till SG!

Nar jag laser vad du skriver sa later du sa tand pa detta vilket ar bra. Tank bara pa att inte stresse genom detta utan att njuta av varje fas. Du ser levande nu pa dagarna men om du sitter pa natten i morkret med en ficklampa kommer du se an mer da stenen innehaller massa sma kryp som visar sig i morkret.

Vad galler skummera skulle jag kopa en beg skummare nu for att kopa en annan nar du i framtiden byter kar. Jag tolkade det som det var planen. Fordelen med det ar att du till ett bra pris kan fa tag pa en skummare som passar detta karet och du kan lara dig vad som du tycker ar viktigt for att den ska passa dig. Det ar latt at kopa grejen man tror ar perfekt for att sedan uptacka at den passade inte mig.

Ser att du aven ar en god strateg som far med flickvanen pa detta!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några fler frågor jag kom på:

1. Den levande stenen är ju något hårig ifrån liken av gamla stenkoraller m.m. fast den nu är "tvättad" av korallfisken så att det mesta av nitritalstrarna ska vara borta så funderar jag på om man ska göra något mer med detta halvgenomskinliga "hår" som att tvätta bort det försiktigt med en borste eller så, eller gör det ingen skada?

2. Nanostreamern låter ganska mycket såhär i början, blev ganska förskräckt först, är det normalt att 6025 låter mycket i början för att sedan bli tystare (korallfisken sa att man kunde vänta 2 veckor för att se innan man misstänkte något fel på nanostreamers ( har läst ungefär samma sak här om andra nanostreamers, men vet inte om 6025 har haft detta problem oxo? eller om jag har en defekt rackare)).

3. Vilka tester ska jag köpa såhär i startfasen, har för tillfället bara temperatur, nitrit och salthalt, då dom på korallfisken tyckte detta var det som man verkligen behöver i början, men sen senare skulle man utöka testarsenalen, funderar på pH, kH, kalcium, magnesium, kanske fosfat, något mer?

De nuvarande värdena för karet är:

Temp: 24.5

SG:1.022

Nitrit: 0.000-0.025 mg/L (JBL)

Tack för visat intresse, och skriv gärna ett svar eller om ni har nåt annat ni vill kommentera, tipsa om m.m. allt tas emot med stor tacksamhet.

/Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Jag skulle ta bort allt jag är säker på är dött. Problemet är att jag (som startade för ett drygt halvår sen) inte fattade ett skit hur jag skulle kunna vara säker på vad som är dött och vad som är levande. Så jag tog inte bort nåt. Om jag hade tagit bort nåt hade jag nog plockat väck en massa foramniferer för jag tyckte det såg ut som döda alger eller nåt.

3. Tycker att du ska ha nitrit, nitrat, fosfat och pH i början. Och mäta ofta för att få en bra bild av hur det stabiliserar sig.

Jag är lite nybörjare också så jag vet inte riktigt, men ditt ljus känns ganska underdimensionerat. Jag har ett litet avlastningskar med 2x15w lysrör och stödljus av en lågenergilampa som jag glömt watt-talet på nu. Det ligger definitivt på min lista att uppgradera ljuset här för jag tycker det är alldeles för klent för att korallerna ska visa färgerna ordentligt och växa till sig. Jag har haft skivanemoner där för jag ville att de skulle växa fast på stenar innan jag stoppade i dom i mitt RSM och det funkar jättebra - att de växer fast. Däremot så krymper de lite och bleknar. OK - nu kör jag skummarlöst och regelbundna vattenbyten istället, så det kan också vara att vattenkvaliteten inte är lika bra. Jag vet inte. Vad jag vill komma till är nog helt enkelt: tycker du ska kolla upp det noggrannare innan du börjar bygga på en 4x18w-lösning så du inte gör nåt du direkt ångrar. Nån annan här med mer erfarenhet kan säkert komma med lite input, som förhoppningsvis även jag kan snylta på avseende mitt lilla avlastingskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och valkommen till SG!

Nar jag laser vad du skriver sa later du sa tand pa detta vilket ar bra. Tank bara pa att inte stresse genom detta utan att njuta av varje fas. Du ser levande nu pa dagarna men om du sitter pa natten i morkret med en ficklampa kommer du se an mer da stenen innehaller massa sma kryp som visar sig i morkret.

Vad galler skummera skulle jag kopa en beg skummare nu for att kopa en annan nar du i framtiden byter kar. Jag tolkade det som det var planen. Fordelen med det ar att du till ett bra pris kan fa tag pa en skummare som passar detta karet och du kan lara dig vad som du tycker ar viktigt for att den ska passa dig. Det ar latt at kopa grejen man tror ar perfekt for att sedan uptacka at den passade inte mig.

Ser att du aven ar en god strateg som far med flickvanen pa detta!

Lycka till!

Tack för välkomnandet =)

Jo, jag har tänkt att ta det lugnt och fint och försöka hålla igen lite så man inte förköper sig eller gör det till en stress istället för en avslappning. Men varje steg i byggandet av ett fungerande levande ekosystem är ju otroligt spännande för en vetenskapsman som man är i grunden (fysiker, men biologi är ju lika spännande det) bara låta det ta sin tid och inte stressa för att få dit de högre stående djuren. Det som jag fastnade mest för i korallrevsakvarierna var korallerna, speciellt mjukkorallerna, så otroligt läckra former och färger. Fiskar i all ära, och dom fyller ju absolut sin funktion i ekosystemet men det är just korallerna jag tycker skiljer salt ifrån sött (och som bonus så är ju faktiskt korallfiskar vackrare än sötvattens i mitt tycke).

Smart tips att köpa en begagnad skummare, tittade nyss in på köp & sälj avdelningen och där fanns ju flera passande modeller. Bra ställe det här =)

Jo, tänkte att det kan vara en bra idé att hon gillar det också och förhoppningsvis fastnar för samma hobby, lättare att få godkännande från den som verkligen bestämmer då ;).

MvH

/Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Jag skulle ta bort allt jag är säker på är dött. Problemet är att jag (som startade för ett drygt halvår sen) inte fattade ett skit hur jag skulle kunna vara säker på vad som är dött och vad som är levande. Så jag tog inte bort nåt. Om jag hade tagit bort nåt hade jag nog plockat väck en massa foramniferer för jag tyckte det såg ut som döda alger eller nåt.

3. Tycker att du ska ha nitrit, nitrat, fosfat och pH i början. Och mäta ofta för att få en bra bild av hur det stabiliserar sig.

Jag är lite nybörjare också så jag vet inte riktigt, men ditt ljus känns ganska underdimensionerat. Jag har ett litet avlastningskar med 2x15w lysrör och stödljus av en lågenergilampa som jag glömt watt-talet på nu. Det ligger definitivt på min lista att uppgradera ljuset här för jag tycker det är alldeles för klent för att korallerna ska visa färgerna ordentligt och växa till sig. Jag har haft skivanemoner där för jag ville att de skulle växa fast på stenar innan jag stoppade i dom i mitt RSM och det funkar jättebra - att de växer fast. Däremot så krymper de lite och bleknar. OK - nu kör jag skummarlöst och regelbundna vattenbyten istället, så det kan också vara att vattenkvaliteten inte är lika bra. Jag vet inte. Vad jag vill komma till är nog helt enkelt: tycker du ska kolla upp det noggrannare innan du börjar bygga på en 4x18w-lösning så du inte gör nåt du direkt ångrar. Nån annan här med mer erfarenhet kan säkert komma med lite input, som förhoppningsvis även jag kan snylta på avseende mitt lilla avlastingskar.

Hej Mattias,

Ja, jag misstänker att du har väldigt rätt i det att man inte vet exakt vad som är dött och vad som är levande, det är ju inte helt enkelt alltid när man är helt ny på det hela, kan ju inte säga att det finns så mycket som man vet är dött, förutom några fragment av döda macroalger och med största sannolikhet det som ser ut som genomskinliga polyper (och antagligen också är det) som sitter tydligt sitter i varje por på stenkorallerna. Är just det jag är orolig för, att man tar bort något som kan vara levande och göra nytta i karet.

Som du säger så käner jag också att belysningen är underdimensionerad för karet sen när man börjar flytta in korallerna. Har velat lite fram och tillbaks över hur jag ska göra, köpa en ny/begagnad armatur med T5 rör (och kanske en lite svagare MH) och då köra med de rören som sitter i tills den nya armaturen. Skälet till att jag funderade på att bygga eget är att jag har en växtbelysningsramp som egentligen skulle kunna fungera med små modifikationer till detta kar, då dubblar man ju ljuset utan någen kostnad förutom lite svett :). Men om det inte räcker till för korallerna ändå så är det ju onödigt arbete då just nu har ju karet ingen större nytta av ljus, och man måste uppdatera direkt när man börjar sätta in korallerna i karet. Får invänta lite och hoppas nån "gammal räv" kommer och ger lite mer tips.

Tack för hjälpen =)

MvH

/Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen til SG :)

Jag skulle vänta in toppen och se vad som du tror har dött som kanske överlevt ändå, börjar kanske växa om några dagar.

Eftersom du inte har några fiskar och övriga ömtåligare djur så skulle jag vänta o se vad som händer i några dagar. Blir det alltför mycket alger osv får du ju ta bort de efter smak.

Kul att du hittat så mycket liv redan ur stenen :)

Lycka till och glöm inte bilderna ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen til SG :)

Jag skulle vänta in toppen och se vad som du tror har dött som kanske överlevt ändå, börjar kanske växa om några dagar.

Eftersom du inte har några fiskar och övriga ömtåligare djur så skulle jag vänta o se vad som händer i några dagar. Blir det alltför mycket alger osv får du ju ta bort de efter smak.

Kul att du hittat så mycket liv redan ur stenen :)

Lycka till och glöm inte bilderna ;)

Tackar tackar.

Jag gör som du säger och väntar, man ser ju allt mer som rör sig och piggnar till nu allteftersom dom upptäcker att dom har en trevlig ny miljö att leka i.

Bilderna på några av djuren kommer om några minuter. Aquascapingen fick vänta till idag så dom bilderna kommer ikväll =)

/Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Här kommer lite bilder på djuren jag hittills hittat levandes på min levande sten =)

1. Blåbenad eremit, Clibanarius tricolor (snäckan är ca 1cm stor)

2. Mussla av nåt slag, ge gärna tips på vad det kan vara? baby-jättemussla? (ca 5mm stor)

3. Mjukkorall av nåt slag, skivanemon? eller kolonianemon? tipsa gärna! (8-10mm i diam)

4. Glasros? Denna bilden är jag nöjd med, djuret är bara ca 2-3mm i diameter och man ser inga detaljer för blotta ögat. Tyvärr så är den väl inte den bästa gästen i karet.

5. Nån snabbsimmande rackare som drar runt i 100knyck och landar sedan nånstans i några minuter för att sen sätta fart igen. Har inte en blekaste aning om vad det är så om nån har ett tips? Bra eller dåligt i karet??? (ca 4mm lång skulle jag tro).

6. Svampdjur??? eller nåt annat, kanske nåt dött? inte den blekaste själv i.a.f. :smiley24:. Färgen på den är mkt starkare än den ser ut på bilden... ( ca 5- 10mm stor)

Ja, det var allt för nu, fler bilder kommer senare .

Tack för visat intresse :kaffe:

/Jani

post-4092-1446891607733_thumb.jpg

post-4092-14468916077556_thumb.jpg

post-4092-14468916077759_thumb.jpg

post-4092-14468916077973_thumb.jpg

post-4092-14468916078174_thumb.jpg

post-4092-14468916078394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ar bra pa att ta bilder. Kul att se bilder. Du verkar ha bra koll pa vad du har i karet. Bild 3 och 4 gissar du ratt och jag tycker ocksa att du ska ta bort glasrosen. Personligen brukar jag ta bort dem med hettvatten och kanyl. Sok har pa glasrosor sa hittar du massor.

For att fa damen pa hugget tycker jag att du ska ta med henne till Korallfiskens visningskar som enligt mig ar ett mycket bra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 6 skulle kunna vara en svamp

Bild 5 ser lite läskig ut - väldigt lik en del bilder jag sett på parasitiska isopoder. Många isopoder är harmlösa men en del lever som parasiter på fiskar och annat. Sök lite på nätet. Jag hittade t ex detta:

http://www.bio.uio.no/ebe/db03-staff/internet/html/nr000045.html

Scrolla ner lite till du ser en bild på en kardinalfisk med en parasit på huvudet - det går klicka bilden och få upp en större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 3 skulle kunna vara en palythoa eller protopalythoa (knapp) som fått dåligt med ljus och blivit likblek. Om den får bättre ljus kommer den troligen att bli grön eller brun om min gissning stämmer. (eller röd eller nåt exotiskt om du har riktig tur, men de flesta är gröna/bruna/grönbruna).

Notera även det lilla trädet lite uppe till höger om korallen - det är säkert en foramnifer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 6 skulle kunna vara en svamp

Bild 5 ser lite läskig ut - väldigt lik en del bilder jag sett på parasitiska isopoder. Många isopoder är harmlösa men en del lever som parasiter på fiskar och annat. Sök lite på nätet. Jag hittade t ex detta:

http://www.bio.uio.no/ebe/db03-staff/internet/html/nr000045.html

Scrolla ner lite till du ser en bild på en kardinalfisk med en parasit på huvudet - det går klicka bilden och få upp en större.

Det är absolut inte en babymantis, men en karplus eller liknande låter inte lika otroligt.

Fast det kan ju vara ett ofarlig litet kräftdjur också, sten är ju fullt av sånt.

Måste säga att när man läst om isopoder så ser den ju väldigt mycket ut som en sådan, får bara hoppas att det inte är en parasitisk sådan, vore ju otroligt trist om det blir ens introduktion till hobbyn, en fiskdödande isopod. Men bara hoppas på det bästa. Är ju så grymmt svårt det där med att se skillnaderna mellan alla isopoder, när även experterna inom området tycker det är klurigt. Finns ju en del amphipoder som ser nästan likadana ut så man kan ju inte ens vara helt säker på släktet än. Jaja, ska försöka att inte måla fan på väggen än i.a.f..

-shark_smiley

Bilder på hur det blev efter lite aquascaping kommer strax.:ler:

/jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ar bra pa att ta bilder. Kul att se bilder. Du verkar ha bra koll pa vad du har i karet. Bild 3 och 4 gissar du ratt och jag tycker ocksa att du ska ta bort glasrosen. Personligen brukar jag ta bort dem med hettvatten och kanyl. Sok har pa glasrosor sa hittar du massor.

For att fa damen pa hugget tycker jag att du ska ta med henne till Korallfiskens visningskar som enligt mig ar ett mycket bra kar.

Tackar för de vänliga orden, tror det är mer kameran som gör fotografen här, ett riktigt bra macroobjektiv gör stor skillnad. Som fotograf är man ju bara en nybörjare med lite grundkunskaper i systemkamerans alla finesser =).

Damen är redan på hugget och vi har båda beundrat visningskaret på korallfisken, även om vi var något stressade vid tillfället. Men när vi idag var på fyra tassar och handlade kattsaker så var det en massa fina koraller och fiskar i RSM visningskaret som hon ville ha i vårat kar. =)

Har nu ikväll hittat ett gäng till små små glasrosor, blir ju en bra introduktion till hobbyn att försöka ta kål på en massa "söta" koraller. Och som jag skrev i meddelandet ovan ha en fiskdödande isopod.

:snurrig::ler:

/Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för ideer kring bilderna jag lagt upp...

Här kommer några fler, ber om ursäkt för salt/kalk ränderna som syns på framsidan av karet, ska in imorgon och köpa bland annat en algmagnet så man kan vispa bort den där hinnan som blivit på vissa ställen. Funderar allvarligt på att köpa lite mer levande sten till karet, känns lite magert som det är nu, skulle vilja ha en liten rev-pelare i den "tomma" änden vid nanostreamern. Vad tycker ni om den idén? Eller kanske är bättre att bygga upp ett till röse på den änden också. Vill hålla en ganska öppen känsla i karet, inte bara smocka det helt fullt med sten och djur, vill få en ren, lugn och fridfull känsla i den.

Tanken med det jag gjort hittils är att få lite höjdskillnad i karet och bakom stenröset på vänster sida finns gott om utrymme för diverse teknik som sen kan döljas där bakom med lite mer sten och koraller. I det röset är det också ganska mycket springor och håligheter för de djuren som vill ha den typen av miljö.

Sanden jag använt är levande sand, Bio-active live aragonite: samoa pink hette den (0,7- 1,5mm kornstorlek). Riktigt snyggt måste jag säga, nanostreamern flyttar sanden lite dit den vill ha det men tyder ju på att den streamar på rätt bra i.a.f. :ler:.

Har även funderat en del på belysningen, och har bestämt mig för att investera i T-5 belysning ( har inte riktigt bestämt mig om det blir 4x24W eller 4x39 (som blir några cm större än karet är, men isf tänkte jag bygga själva "ljusskåpet" själv och kan anpassa det med ramar runt karet så att det inte blir en massa ströljus som stör)), men som tur är det ju inte sån stress med belysningen än, nu ska ju karet stå och gå för sig själv i nån vecka och gotta till sig =)

Om någon har tankar kring aquascapingen eller övrigt så tas dom emot tacksamt.

/Jani

post-4092-14468916081807_thumb.jpg

post-4092-14468916082063_thumb.jpg

post-4092-14468916082311_thumb.jpg

post-4092-14468916082575_thumb.jpg

post-4092-14468916082836_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 3 skulle kunna vara en palythoa eller protopalythoa (knapp) som fått dåligt med ljus och blivit likblek. Om den får bättre ljus kommer den troligen att bli grön eller brun om min gissning stämmer. (eller röd eller nåt exotiskt om du har riktig tur, men de flesta är gröna/bruna/grönbruna).

Notera även det lilla trädet lite uppe till höger om korallen - det är säkert en foramnifer.

Som sagt, var nog tur att man lät bli att rengöra stenen, dom där hade man säkerligen försökt rensa bort. Sett en hel del andra roliga djur på stenarna nu, små baby räkdjur, många fler små koralldjur, ser inte ut som glasrosor (ser ganska lika ut fast "armarna" har massa små utväxter på sig, ska försöka knäppa några bilder på dem ikväll), nåt som jag antar är borsmaskar, är som små solfjädersformade saker som sticker ut ur ett hål och ibland dras in.

Joo, då stenarna har "tvättats" i butiken så har dom stått ganska mörkt för att ta kål på algerna (som jag förstår det) så är det inte konstigt att dom är likbleka, blir kul att se om dom får någon fin färg sen när dom får mer ljus :ler:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju fint det här:smiley20: håller med dig att det ser lite magert ut med sten, men en pelare där på högersidan hade inte varit fel, antingen med staplade levande stenar eller varför inte en i reefkeramik, dem ser med tiden helt naturliga ut.

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahopp,

Igår var jag inne på korallfisken och shoppade lite mer levande sten till karet, närmare bestämt en styck 4,5 kg's klumpeduns, samt en liten rackare för att stabilisera upp den stora. Nu har jag ca 15kg levande sten i karet, känns bra. Denna stora stenen är riktigt fin mycket färger med röda och purpurfärger och en massa fina små rörmaskar som filtrerar vattnet för fullt.

Den stora LS:en är för säkerhets skull fastlimmad med korall-epoxy på en ganska stor bit plexiglas så att den står stabilt med sin lilla stöttesten :ler:. Troligvis kommer den mindre stenen brevid "pelaren" att ställas emot pelaren när jag är säker på att epoxyn härdat. Får se vad som passar bäst och tjejen tycker =).

Den interna sötvattens-pumpen är nu bortplockad, nanostreamern är tänkt att placeras bakom revet på vänster sida av karet för att blåsa snett uppåt utmed bakre väggen, tanken är att den sen ska runda revpelaren och strömma tillbaks på framsidan av karet, runt och igenom revet tillbaks till streamern. Tror ni detta kan fungera? Vilken skummare det ska bli ska jag snart bestämma, kan bli en av de begagnade som finns här på köp och sälj, eller så funderar jag på antingen en Tunze Nano DOC skim 9002 eller GroTech HEA 080. Några som har erfarenheter av dessa?

Dom obligatoriska bilderna är följer nedan:

Ber om ursäkt för den mindre bra kvalitén på bilderna, svårt att få till skärpa på dessa små fegisar som gömmer sig direkt när ljuset ändrar sig för snabbt. En kort fråga bara, är bild nummer fyra också en rörmask? Ser ut som en liten parabolanten som scannar vattnet för att sedan sticka ner en stund och sen upp igen...

/Jani

post-4092-14468916086919_thumb.jpg

post-4092-14468916087133_thumb.jpg

post-4092-14468916087326_thumb.jpg

post-4092-14468916087524_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej alla :)

Har varit sjuk ett tag men har nu frisknat till och tänkte skriva lite vad som skett i karet senaste veckan :ler:.

Det mesta jag pysslat med har varit att mäta nitrit varje dag och kolla hur alla fripassagerare på den levande stenen har mått, allt fler spännande saker har tittat fram under tiden, en del gulliga, en del fula, några slemmiga tunna maskar som sticker ut ut små hål och pillar runt på nätterna, verkar inte röra sig ur sitt hål/rör nån gång bara sträcker sig ut och letar käk. Vet inte vad det är men nån kanske kan kasta ur sig något tips. Den är så ful att den har jag inte velat fotografera ens. Har hittat en hel del till små polyper av diverse typer, har totalt 3 stycken knappar som följt med LS:en samt en hel del andra små koraller, verkar vara 8-stråliga koralldjur i.a.f. en del är bleka några andra är mörkt röda.

Under tiden har alla värden jag kunnat mäta hållt sig utmärkta som jag ser det.

SG: 1.023 (jobbar sakta upp det vid varje vattenbyte mot 1.024(kanske 1.025)

Nitrit: 0 ppm (ingen större nitrit-topp uppkom alls, så stenen var välkurerad)

pH: 8.3 (JBL)

kH: 11.5 (APL)

Det är alla mätvärden jag har just nu. Men flera nya är beställda tillsammans med lite krimskrams till karet samt en ny fin skummare av modell GroTech HEA 080, tror jag kommer att bli nöjd med denna rackare :ler:. Alltsammans ska komma i början av nästa vecka -boxing.

Idag var jag och tjejen på korallfisken och handlade in lite liv i karet (förutom det som följde med LS:en) blev 5 "turbo" snäckor (var snäckor av flera olika sorter), dom drar runt som tornados och polerar upp stenarna i full fart. NICE.

Blev en eldräka (Lysmata debelius) också, den har intagit det vänstra revets övre hålighet och tittar lite försiktigt ut då och då (nu när belysningen är släckt så har han varit lite mer äventyrlig). Blev två koraller också, ett gäng läckert neongröna knappar samt en sten med massa små rörkoraller. Djuren koppades in försiktigt och alla verkar ha klarat tillvänjningen bra hittils.

Bilder kommer imorgon eller i helgen. Om ni är snälla så klart!-kung

MvH

/Jani

P.S. De röda kalkalgerna har redan börjat växa till sig bra, riktigt trevligt, hade trott att det skulle tag längre tid innan dom började piggna till men kul att se, finns flera olika sorters röda alger, och så klart en del gröna, och de mindre fina kiselalgerna med sin underbara bruna nyans :skrattar: D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...