Gå till innehåll

Benighteds 112L


Benighted

Rekommenderade inlägg

Så, nu har man tömt karantänen på koraller, och dom har via ett TMPCC bad hamnat i karet, var INTE lätt att få plats med allt, och det mesta ligger just nu på temporära platser i väntan på lite mer inspiration på hur man ska ha det, samt några som bara ligger på botten i väntan på någon plats över huvudtaget.

Här kommer några bilder på hur det såg ut en halvtimme efter dom kommit i karet, ursäkta bildkvalitén, och de flesta av de nya korallerna har inte hunnit pumpa upp sig efter TMPCC badet så dom ser lite ut som, ja, crap :) och vattnet är lite grumligt. Men kommer nya bilder i helgen på hur det ser ut när det lugnat ner sig lite :)

post-4092-1446891741753_thumb.jpg

post-4092-14468917417724_thumb.jpg

post-4092-14468917417927_thumb.jpg

post-4092-14468917418082_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 488
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjo blev fraggen av m.capricornisen mer lila för dig sen?

Här har den fått riktigt läcker färg nu när polyperna är ute! :)

Tjena Henrik!

Nja, min har ju legat i karantänen och precis kommit i huvudkaret så dess färg just nu är vackert (NOT!) brun, ler. Men skönt att höra att den har potential att bli riktigt fin :) Måste bara hitta en bra plats för de där den får bra med ljus men ganska lite ström, svårt då mitt kar har en cirkulation på över 30ggr vattenvolymen/h :P... Denna ström gör det svårt att hitta platser där montiporor trivs, som hos mig i.a.f. inte gillar allt för strömma lägen. Men andra SPS:er som Acro:s m.m. älskar det... Såg på din senaste bild att den hade fin färg.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Blev några nya koraller igår på KF så här kommer några bilder på dem, om någon kan identifiera dem så är jag tacksam. Mina preliminära id är Echinophyllia/Echinopora/Mycedium/Oxypora (mycket specifikt jag vet ;) ) med riktigt fina fluorescerande prickar i olika färger, riktigt läcker i actinic ljus. Den andra tror jag är en Pocillopora sp. med blåaktiga spetsar på polyperna men inte alls säker på dess id heller.

Ska nog a och flytta lite mjukisar till mitt karantänskar så länge eller kanske sälja dem för att få lite mer plats i karet för mer SPS:er och LPS:er som är mer mitt intresse just nu. Men man kommer ju sakna de svängande polyperna av Sarcophyton i så fall, hmm, svårt det här med små kar :P

post-4092-14468917557589_thumb.jpg

post-4092-14468917557778_thumb.jpg

post-4092-14468917557995_thumb.jpg

post-4092-14468917558229_thumb.jpg

post-4092-1446891755843_thumb.jpg

post-4092-144689175586_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fler bilder ifrån karet, ursäkta att rutan inte är helt ren på alla bilderna, för varmt att orka skrapa längst ner mot sanden :) Rätt kul med hexataenian, om ni tittar så ser ni hans spegelbild i glaset, så han försökte hela tiden jaga iväg inkräktaren, därav den aggressiva uppsynen.

post-4092-14468917558861_thumb.jpg

post-4092-14468917559084_thumb.jpg

post-4092-14468917559275_thumb.jpg

post-4092-14468917559529_thumb.jpg

post-4092-14468917559753_thumb.jpg

post-4092-14468917559978_thumb.jpg

post-4092-14468917560191_thumb.jpg

post-4092-14468917560457_thumb.jpg

post-4092-14468917560648_thumb.jpg

post-4092-14468917560835_thumb.jpg

post-4092-1446891756102_thumb.jpg

post-4092-14468917561231_thumb.jpg

post-4092-14468917561484_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog och jämförde några bilder jag tagit nyligen.... Blev rätt förvånad över tillväxten på en del koraller, se till exempel denna acropora, som det är väldigt tydligt när man lägger bilderna bredvid varandra. Har placerat dem i samma höjd och de har samma skala så man ser direkt tillväxten, det är 12 dagar mellan bilderna, så jag tycker det är hel okej tillväxt för ett primitivt kar med en belysning på bara 0.8W/L :)

post-4092-1446891756208_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jävlar vilken läcker acanthastrea!

Får du fragg på den en vacker dag, så står den högst på min önskelista!

Tack :) Jo, den börjar färga ut nu, tyvärr är inte hela så läcker i sin färg som den änden jag tog bilderna på än, men det blir bättre för varje dag.

Du är uppskriven på listan över människor med intresse för fraggar på den :), får se när jag vågar fragga den, inte helt trivialt då den är så otroligt massiv, är nog 10cm tjock med ett massivt skelett. Försöker komma på nåt bra sätt som inte involverar en vinkelslip för att få delar av den, ska kanske göra ett test med en metallsåg under semestern (om inte någon har en bättre idé?)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka fantastiska koraller och vilka bilder! -respekt -respekt-respekt

Dopar du dem med något eller bara "vattnar och pratar" med dem? Jag tror alla mina koraller borde ta in hos dig ett tag så de lär sig hur man växer :woooow:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka fantastiska koraller och vilka bilder! -respekt -respekt-respekt

Dopar du dem med något eller bara "vattnar och pratar" med dem? Jag tror alla mina koraller borde ta in hos dig ett tag så de lär sig hur man växer :woooow:.

Tack så mycket :smiley9:

Jag kör nog väldigt basic i mitt kar. Det som är lite speciellt är väl min fiskmat då jag blandar i en del phyto- och zoo-plankton, cyclopeeze, och coral energizer ifrån preis aquaristik i mina hemmabakade (stinkande) kakor till karet :) Jag hör till dom som tror det är viktigt att mata sina koraller och genom att blanda det med fiskmaten så glömmer man inte att tillsätta det varje dag, vet inte om det påverkat något då jag hela tiden har matat korallerna, men karet rullar på i.a.f. :)

Det enda som strular lite för mig är Montiporor som troligtvis fått nån typ av näringsbrist (testar med nitratdosering för tillfället, om inte det hjälper så är kalium nästa steg)...

Som sagt, vet inte varför dom växer så pass bra hos mig, inga magiska tekniker, metoder eller tillsatser, bara skummare, LS, regelbundna vattenbyten och balling+ (inga extra spårämnen i den, bara Ca/Mg/Alk och NaCl-fritt salt) egentligen, jag kör med enkel manuell balling, en 60ml spruta som jag suger upp varje vätska med och kör i karet med några minuters mellanrum mellan varje vätska. Har en förbrukning av 40ml av standard balling+ vätskorna varje dag för tillfället, men förbrukningen ökar stadigt.

Klart att man vattnar och pratar med sina koraller, det gör väl alla, eller är det kanske det som är den viktiga biten, att man är totalt galen och gillar borstmaskar och pratar med korallerna :P

Ditt kar är ju underbart, och tror nog tillväxten kommer igång snart (om den inte redan är det, man blir så lätt hemmablind när man ser det varje dag, jag ser ju inte att mina växer innan jag jämför bilderna :P), annars så är det bara att hota dem med att dom hamnar i mitt korall-bootcamp (eller koncentrationsläger kanske är mer passande så trångt som jag har det i mitt kar ;) ) ett tag, så kommer dom nog att komma igång snarast :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder, fina koraller och sund inställning (mat i vattnet)!

Vill du få liiite utslag på nitrattestet - släng ut sanden ur karet, den käkar massa NO3 för dig. Och så kommer du att kunna mata ännu mer. :)

Hur som helst - jättefin burk överlag! *tummen upp*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka fantastiska koraller och vilka bilder! -respekt -respekt-respekt

Dopar du dem med något eller bara "vattnar och pratar" med dem? Jag tror alla mina koraller borde ta in hos dig ett tag så de lär sig hur man växer :woooow:.

Tror du att de lär sig att hur man klär sig i färger också då? Jag vet att flera av dessa koraller inte alltid har dessa härliga färgerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla vänliga kommentarer :)

PatriksS, ska fundera på sandbädden, kanske skulle kunna minska ner mängden sand (har funderat på detta flera ggr) men kommer nog aldrig att köra BB, minst 1cm sand måste jag ha för att det ska se snyggt och naturligt ut, och så är jag svag för mina små Nassarius...

Curtus, försöker ta mig mod att kapa i Acanthastrean, funderar på att ta en kakelsåg eller en kakelbit till dremeln och göra en djup skåra med och sen bryta med en mejsel och när den knäkts kapa vävnaden med ett rakblad, men som du förstår, lite nervigt. Nu de senaste dagarna tycker jag den färgat ut ännu bättre, tror att det är nitraterna som ger effekt, ska uppdatera min tråd om nitrat snart, ganska intressanta resultat i.a.f. :)

Sillen, jag kan ge alla ett tips om utfärgning, det är bara att plocka upp dem en gång i veckan och måla dem med acrylfärg, blir jättefint, har jag alltid gjort :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Knäppte några bilder i karet idag. Tyvärr har jag bara blåljus över karet för tillfället då rampen håller på och modifieras, så bilderna är riktigt svåra att få till färgbalansmässigt, men visar i.a.f. lite av hur korallerna har färgat ut och växt senaste tiden. Verkar inte som min nitratdosering skadat korallerna i.a.f. :)

Acroporan är enligt mig mycket läckrare i verkligheten, kameran får inte med alla nyanser som man ser för ögat (speciellt när man kör blåljus). Gillar speciellt de lila nyanserna man kan skymta lite på den nuförtiden i blåljuset, vet inte om det syns lika väl när man kör med vitbelysning då det är 10 dagar sen jag hade vitt ljus över karet :P

Acanthastrean har fortsatt att färga ut fint, och är riktigt fin nu tycker jag.

Bilden på Montipora danae 'superman' är riktigt pinsamt dålig, men tog med den ändå då det är den enda jag har på den, den är mycket svåråtkomlig med kameran där den ligger på botten..

Jaja, nog med ursäkter, här kommer bilderna

post-4092-14468917710031_thumb.jpg

post-4092-14468917710349_thumb.jpg

post-4092-14468917710647_thumb.jpg

post-4092-14468917710865_thumb.jpg

post-4092-14468917711292_thumb.jpg

post-4092-14468917711502_thumb.jpg

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acroporan är enligt mig mycket läckrare i verkligheten, kameran får inte med alla nyanser som man ser för ögat (speciellt när man kör blåljus).

Det är väl tur att vi slipper se den i verkligheten, är redan med de "taskiga" blåa bilderna redo att kasta ut mina koraller och sälja burken på Blocket;). -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knäppte några bilder i karet idag. Tyvärr har jag bara blåljus över karet för tillfället då rampen håller på och modifieras, så bilderna är riktigt svåra att få till färgbalansmässigt, men visar i.a.f. lite av hur korallerna har färgat ut och växt senaste tiden. Verkar inte som min nitratdosering skadat korallerna i.a.f. :)

Acroporan är enligt mig mycket läckrare i verkligheten, kameran får inte med alla nyanser som man ser för ögat (speciellt när man kör blåljus). Gillar speciellt de lila nyanserna man kan skymta lite på den nuförtiden i blåljuset, vet inte om det syns lika väl när man kör med vitbelysning då det är 10 dagar sen jag hade vitt ljus över karet :P

Acanthastrean har fortsatt att färga ut fint, och är riktigt fin nu tycker jag.

Bilden på Montipora danae 'superman' är riktigt pinsamt dålig, men tog med den ändå då det är den enda jag har på den, den är mycket svåråtkomlig med kameran där den ligger på botten..

Jaja, nog med ursäkter, här kommer bilderna

Kommer stå nedanför ditt köksfönter nästa gång du möblerar om karet ;)

Läckra bilder speciellt acroporan och Acanthastrean!

Vilken acro är det? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl tur att vi slipper se den i verkligheten, är redan med de "taskiga" blåa bilderna redo att kasta ut mina koraller och sälja burken på Blocket;). -respekt

Hehe, tack :smiley9:. Men kom igen, ditt kar är ju minst lika fint som mitt (har bara haft turen att få tag i några fina koraller), så säljer du det så köper jag det -skrattar hysteriskt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer stå nedanför ditt köksfönter nästa gång du möblerar om karet ;)

Läckra bilder speciellt acroporan och Acanthastrean!

Vilken acro är det? :)

Haha, ja det var inte långt ifrån att det flög ut genom karet vid rengörningen och möbleringen i förra veckan ;)

Det är den "vanliga" blå Borg-acron som du också har fraggar av, riktigt glad att man fick tag en fragg av den i.a.f., en favorit i karet. Vill bara få klorna i några riktigt fina acrosar till, som tricolor och en del andra riktigt färggranna, acrofebern har börjat slå till rejält hos mig tack vare/p.g.a. denna fragg som blir vackrare och vackrare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja det var inte långt ifrån att det flög ut genom karet vid rengörningen och möbleringen i förra veckan ;)

Det är den "vanliga" blå Borg-acron som du också har fraggar av, riktigt glad att man fick tag en fragg av den i.a.f., en favorit i karet. Vill bara få klorna i några riktigt fina acrosar till, som tricolor och en del andra riktigt färggranna, acrofebern har börjat slå till rejält hos mig tack vare/p.g.a. denna fragg som blir vackrare och vackrare...

i know what youre talking about ;)

Skaffa större balja så kan vi besöka ted och c-life i vinter/vår och säkerligen hitta några skönheter ;)

Hoppas man får lite fina utfärgningar här med under hösten när man börjar med Zeo :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...