Gå till innehåll

Benighteds 112L


Benighted

Rekommenderade inlägg

  • Svar 488
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fint akvarrium och bra bilder Jani.

Ville bara kommentera på din Isopod... ser faktiskt lganska mycket ut som en Cirolanid Isopod...

inte helt omöjliga att få med i akvariet... haft en egen erfarrenhet med en sådan i mitt lilla 170liters akvarium.

Inget att oroa dig över men jag rekomenderar dig att skaffa en boxar räka, din debelius är helt ok också.. för dessa räkor kan ta bort dem och äta upp dem när de väl sätter sig på något...

kan skrämma dig lite me min egen gamla tråd :) det är dock inte alls något seriöst farligt problem som de oftast verkar vara, utan om de väl sätter sig på fisk, så se bara till att ha en putsar räka eller liknande som kan ta bort dem.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11854&highlight=cirolanid+isopod

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eldräkor blir modigare om de är fler - jag hade två som gömde sig hela tiden, sedan köpte jag en till och nu är de framme. Fast du skall nog inte ha fler än tre räkor i akvariet, de är rätt speedade vid matdags och kan skrämma lugna fiskar.

Tack, Trilo, där ser man, då får det nog bli några till snart =) det är ju inte så att dom är fula att ha i karet, så grymt starkt färgade och snygga. Tre låter som en bra siffra, känns lagom att ha så många i mitt kar. Lägger till nya djur sakta men säkert nu, vill inte stressa på något sätt med karet så att några vattenvärden försämras. Hehe, kan tänka mig att dom kan bli speedade ibland, såg ju dom som sprang och simmade runt hos korallfisken, inte helt lättfångade djur :).

Håller på och gör upp en lista på vilka djur man vill ha i karet, försöker hitta vilka som passar att lägga till beroende på vad som behövs i karet, som just nu är det primärt algätare(snäckor, eremiter, kanske någon fin Salarias art (antagligen faciatus)) jag vill köpa, och nånting som bökar runt i sanden och håller den fin (sandvändande sjöstjärnor eller liknande). Vill sakta öka upp belastningen på karet så allt går lugnt och fint och inte stressar några djur eller så.

Sen funderar man ju på när man ska introducera in nemo (Amphiprion ocellaris) i karet, dom hade ett fint par på korallfisken som man var lite sugen på, men visste inte riktigt om jag skulle vänta med det i belastningshänseende, måste ju mata mer om man har icke algätande fiskar i karet.

Om du, eller någon annan har tips så tas de tacksamt emot :)

MvH

/Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint akvarrium och bra bilder Jani.

Ville bara kommentera på din Isopod... ser faktiskt lganska mycket ut som en Cirolanid Isopod...

inte helt omöjliga att få med i akvariet... haft en egen erfarrenhet med en sådan i mitt lilla 170liters akvarium.

Inget att oroa dig över men jag rekomenderar dig att skaffa en boxar räka, din debelius är helt ok också.. för dessa räkor kan ta bort dem och äta upp dem när de väl sätter sig på något...

kan skrämma dig lite me min egen gamla tråd :) det är dock inte alls något seriöst farligt problem som de oftast verkar vara, utan om de väl sätter sig på fisk, så se bara till att ha en putsar räka eller liknande som kan ta bort dem.

Mvh,

Sunny

Tack Sunny, värmer alltid när nån tycker så =)

Jo, jag har också kommit till slutsatsen att det nog kan vara en Cirolanid Isopod, har inte sett till den sedan den kvällen jag fotade den, men den har säkert inte dött. Därför man också är lite långsam med att ta i firrar i karet, svälta ut den fulingen, men som sagt, hoppar den på något så kan ju putsaren plocka den, måste gilla dessa räkorna. Jag har läst din tråd och blivit lite nervös, men oron har gått ner lite grann nu när allt går på så bra. Får ta och kolla upp den där boxar räkan oxo, verkar ju vara en riktigt Isopod headhunter =) Tittade lite på den, och såg precis en sån på korallfisken idag, man kanske borde hoppa in och köpa en sån, sköter den sig bra annars, skadar inga andra djur man vill ha och så??

Tack igen för tipset Sunny =)

MvH

/Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär, lite försenat så kommer lite bilder på några av krypen i karet :ler:.

Beståndet i karet är nu:

-ca 16kg Levande sten.

-ca 14kg Levande sand.

-1 Eldräka (Lysmata debelius), handtam(hoppar upp på handen och putsar den :ler: speciellt om man har lite artemia med till den)

-1 Boxarräka (Stenopus hispidus), lite blyg men rengör karet på kvällarna.

-1 Koloni av rörkorall/röranthelia (Knopia octocontacanalis).

-1 Koloni knappar, om någon kan säga vilket släkte det handlar om så vore det ju kul (Protopalythoa/Palythoa/Zoanthus). Jag lutar mest åt Protopalythoa då den har stammar medans Palythoan ska vara mer kuddformad utan stammar på polyperna. Zoanthus, mjoo, verkar vara ett variabelt släkte så visst kan det vara en sån, men vad jag vet om dessa så är dom inte lika "ätglada" som Protopalythoa:n, mina älskar att mumsa på artemias m.m.

-en "koloni" med ca 15st skivanemoner (Rhodactis?).

-2 st clownfiskar (Amphiprion ocellaris). Tyvärr är den ena av dem krasslig, får hoppas den klarar sig, kan vara clownfisksjukan tyvärr, så man får se vad som sker.

Bilderna kommer här under.

1,2,5 Knappar

3 rörkorall

4,6 skivanemon

7,8 clownerna, i bilden med båda är det den undre av dem som blivit sjuk.

MvH

Jani

post-4092-14468916160599_thumb.jpg

post-4092-14468916160829_thumb.jpg

post-4092-14468916161065_thumb.jpg

post-4092-14468916161261_thumb.jpg

post-4092-14468916161467_thumb.jpg

post-4092-14468916161655_thumb.jpg

post-4092-14468916161862_thumb.jpg

post-4092-14468916162079_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att Sillen var så snäll och tillät mig lägga upp en helbild på karet så kommer ett gäng bilder-ger upp.

Först 3 helkarsbilder från några olika vinklar, Sen kommer 3 översiktsbilder på karet och till sist kunde jag inte låta bli att knäppa några bilder till på korallerna :ler:. Måste försöka knäppa Jaques (Boxar -boxingräkan) och Eldis (Eldräkan) nån gång snart oxo, söta som attan är dom i.a.f.

Som ni kanske ser har jag delat på kolonin av knappar så den är i två delar, de hängde bara ihop med en liten "navelsträng" så jag kapade den, båda kolonierna mår bra, att den mindre har stängda polyper beror på att den råkade straxt innan fotograferinger falla ner i sanden, så den hade precis hanterats, men nu är den limmad med korall-epoxy på sin plats.

Synd att man inte riktigt får med all färg som finns i karet när man ser det IRL på bilderna.

post-4092-14468916164925_thumb.jpg

post-4092-14468916165114_thumb.jpg

post-4092-14468916165311_thumb.jpg

post-4092-14468916165516_thumb.jpg

post-4092-14468916165709_thumb.jpg

post-4092-14468916165993_thumb.jpg

post-4092-14468916166188_thumb.jpg

post-4092-14468916166378_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla.

Malm, tack för kommentaren, lyckades idag faktiskt få till en bild idag som jag är lite nöjd med när det gäller färgerna. Inte perfekt men bättre i.a.f. se nedan.

Sillen, tack tack, jo är nöjd med LS:en också, ganska öppen "planlösning". Filat lite nu när skummaren hoppat in bakom det vänstra revet, finns en ganska usel bild med nedan också.

Bilderna är som följer:

1-3 Rhodactis sp. (några utsnitt ifrån originalbilden(bild 4) lite skärpa pålagt). Säg gärna vilken av dem som ni tycker är bäst och varför, alltid bra med lite konstruktiv kritik.

4 Rhodactis sp. (originalbilden som 1-3 kommer ifrån, helt obehandlad).

5 Rhodactis sp. (översikt av stenen nu när alla har blåst upp sig ordentligt).

6 En ganska usel översiktsbild, men man ser skummaren (GroTech HEA080) bakom revet på vänster sida. Lite microbubblor nu igen när jag gjorde ett 25%-igt vattenbyte igår, men har lugnat ner sig en hel del redan så är nog borta imorgon igen.

Framtida planer närmsta veckan/veckorna, fixa några fler koraller när det kommer in nytt i butiken, kanske även någon mer fisk, men vi får se med den. Som ni kan se på översikten så lever fortfarande båda clownerna, den sjuke har blivit lite piggare, men äter fortfarande väldigt dåligt (men i.a.f. något ibland :smiley20:), rör inte artemia eller daphnia, men ibland så pillar han i sig en Formula One pellet i.a.f..

Några bra tips på koraller som gillar lite mörkare lägen emottages tacksamt, har några sånna lägen på vänstra kortsidan som jag tänkt slänga in något till vänster om skummarinsuget (svarta saken ovanför revet), läget är inte "mörkt" men får inte jättemycket direkt ljus, utan mest indirekt ljus ifrån rören och även en del ljus ifrån ett fönster på dagarn. Min tanke är kanske någon skivanemon (någon Discosoma tänkte jag) skulle kunna klara sig bra där.

Funderar även på en läderkorall som står och döljer lite av skummare/skummarintag, detta läge är ljusare och har två lysrör rakt över sig.

Båda dessa lägen är i den lugnare delen av karet så det är inte några starka strömmar just där, men vattnet rör ju på sig då jag har ca 30ggr vattenvolymen i cirkulation per timme.

Sen kan det ju bli så att man kanske tar någon finare färgrannare korall(er) till som får vara närmare mitten av karet, får se vad som sker med ekonomin -shark_smiley.

post-4092-1446891619705_thumb.jpg

post-4092-14468916197232_thumb.jpg

post-4092-14468916197421_thumb.jpg

post-4092-1446891619761_thumb.jpg

post-4092-14468916197797_thumb.jpg

post-4092-14468916197931_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahopp, nu kom den dagen man har misstänkt skulle komma i ett tag. Den sjuka Clownfisken har gått och lagt sig i den sista vilan. Trist, då man hoppades på att den skulle klara sig men på ett sätt skönt för den mådde ju inte helt bra direkt och såg mer och mer utmärglad ut. Dom små ljusglimtarna var ju de få gånger han åt, men tror det var totalt 2-3 pellets som han fick i sig under de här veckorna som jag haft dem, medans den andre vräkt i sig maten som det inte finns en morgondag.

Men men, sån är naturen, bara hoppas den andre nu klarar sig och inte blir sjuk han också, men har inte sett några sånna tendenser än i.a.f..

Annars har det inte hänt så mycket sen senast, skummaren skummar på bra, microbubblorna är borta. Skummet är lite blött för tillfället men bättre det än inte alls.

Fick dela lite på en av knappkolonierna (som jag redan delat en gång på) då den inte fick nåt bra läge för den biten som saknade någon sten att vila på, och den gemensamma basen (coenenchyme?) sträcktes ut till en sträng på ca 7-8cm. Klippte av den biten och nu ligger den på botten och väntar på att jag ska fixa en bit sten att fästa den på för att sedan läggas upp på samma sten som de två andra kolonierna. Superlim eller koall-epoxy? Det är frågan, funkar det med vilket superlim som helst? (geltyp vad jag förstått) Går bra att köra med det man köpt på clas ohlsson?

Hoppas alla har en bra kväll, tack för titten =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, då "investerade" (brännde) man lite pengar på hobbyn igen :snurrig:....

Var i fredags och hälsade på hos korallfisken då dom fått in lite smått och gott. Men vad såg man där om inte ett gäng fina Ricordea florida i diverse färger. What's a man to do??? Så klart man måste köpa några sånna sötisar, var ju vad jag förstått till bra pris och man var tidig i urvalet så de finaste fanns ju fortfarande kvar. Så det bidde två stycken sånna som nu ligger på sanden och vilar upp sig efter den jobbiga resan från USA. Färgerna undrar ni säkert om, ja en riktigt starkt fluorocerande orange och en nästan lika intensiv grön blev det. Shit vad starkt saker kan lysa i actinic-ljus, speciellt den orange är helt otrolig. Synd bara att det är så svårt att få med det på bild :censur:.

Blev lite ökning av putsarcrew:en också, 4 nya blåbenade eremiter. Och så lite Coral-Energizer som ska vara bra för Ricordeorna. Blev grymt överaskad imorse när jag testade lite av av detta i frukosten för karet. Då det hamnade lite mat på Rhodactis:en, och den käkade upp det! Den har inte visat minsta intresse för mat tidigare, så nånting verkar det finnas i denna Coral-Energizer som skivisar i.a.f. gillar, Protopalythoan mumsade som vanligt i sig av all mat som den kom i kontakt med och clownen verkade också gilla maten som var spetsad med energizern. Är det någon annan som testat denna produkt?

Bilder kommer troligtvis att dyka upp imorgon om jag vaknar upp på den snälla sidan. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen alla!

Var en stund sen man skrev, men varit fullt upp med en massa saker senaste tiden så inte hunnit skriva något här. Men här kommer en liten uppdatering.

Vattenvärden:

Temperatur: 24,5.

Salthalt (SG): 1.024

"Giftiga" ämnen:

Nitrit: 0.0-0.025 ppm (JBL)

Calcium-budget:

Kh: 9.5 dH (API)

Magnesium: 1360 ppm (salifert)

Calcium: 450 ppm (salifert)

Näringsämnen:

Nitrat: 10 ppm (salifert)

Fosfat: ~.07ppm (salifert)

Värdena är enligt mig helt okej för ett såpass nystartat kar, inga problem med nånting i karet under denna tiden, alltid trevligt. Har en del kalkalger (både röda och gröna (Halimeda sp.)) som börjat växa lite här och var, fortfarande lite kiselalger kvar men inget som stör mig något egentligen. Sjöpungarna lever livet i karet för tillfället också, men ska uppdatera belysningen lite i veckan så får se om dom tycker det är lika kul efter det :smiley16:.

Har några små nya saker i karet också, en läderkorall (Sarcophyton sp.), mina första stenkoraller, en frag av Montipora (capricornis?? någon som är bättre på ID än jag som kan hjälpa till?) , och en (av alla dessa saker) Goniopora (är som tur är inte stokesi (som dom oxo varnade för i butiken), utan en "purple" variant, som dom själv har haft i flera år utan problem så får hoppas den går bra hos mig också, annars får man ta det som läropengar att man inte ska köpa något på impuls, utan göra efterforskningar först.

Några bilder följer nedan:

1. Ricordea florida, grön.

2. Ricordea florida, orange.

3. Montipora sp. (capricornis?), nedanför den finns även lite Halimeda, ursäkta den dåliga bilden.

4-6 Montipora sp., macrobilder.

Henrik: Tack för din vänliga kommentar, alltid kul när folk tycker det ser fint ut =). Ja, nog skulle jag säkert kunna klämma in en pumpande Xenia någonstans om du behöver bli av med en bit av den =), har tyvärr inget att ge dig i utbyte än.

post-4092-1446891625958_thumb.jpg

post-4092-14468916259774_thumb.jpg

post-4092-14468916260188_thumb.jpg

post-4092-14468916260475_thumb.jpg

post-4092-14468916260662_thumb.jpg

post-4092-14468916260851_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej allihop.

Var ju inte igår man skrev i denna tråden, 2 månader sedan exakt. Tänkte uppdatera lite på vad som hänt sedan sist.

Tekniskt har jag lagt till 2x24W T5 rör för att öka upp belysningen lite, köpt en 10W deltec-UV-C samt en osmos-enhet (Aquatic Nature 120 Antarctica).

Några nya vänner har flyttat in i karet:

6 st Nassarius sniglar.

2 st rörmaskar Sabellasarte sp.

1 st Caulastrea curvata?

1 st Euphyllia paradivisia?

1 st Fungia sp.

1 st Bicolor-Blenny, Ecsenius bicolor

1 sten med ett antal Skivanemoner och knappar.

Och lite bilder:

1: Caulastrea:n, växer så det knakar .

2: Greger, min lilla bicolor-blenny, han är inte helt lätt att fånga på bild.

3: Knappar och Skivisar.

4: Greger gömmer sig och ett kalkalgs lapptäcke på stenen :)

5: En av rörmaskarna.

6-8: Fungian mumsar på mysis.

9: Närbild på Goniopora:n.

10&12: En svamp som växt villigt på min LS.

11: Chiton.

post-4092-14468916528616_thumb.jpg

post-4092-14468916528828_thumb.jpg

post-4092-14468916529028_thumb.jpg

post-4092-14468916529239_thumb.jpg

post-4092-1446891652943_thumb.jpg

post-4092-14468916529649_thumb.jpg

post-4092-14468916529836_thumb.jpg

post-4092-14468916530029_thumb.jpg

post-4092-14468916530222_thumb.jpg

post-4092-14468916530434_thumb.jpg

post-4092-14468916530632_thumb.jpg

post-4092-14468916530847_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här kommer en nästan-helhetsbild på karet, bara en snabb snapshot så färgerna är inte helt som det ser ut i verkligheten, så mycket färggrannare och finare om jag får säga det själv :). Bakrutan har jag låtit dom gröna mikroalgerna vara kvar och växa även om det inte ser så snyggt ut, men valde att göra snäckorna lyckliga, dom älskar att mumsa där, och efter att det blivit sådär så har alla mina snäckor börjat växa :). som ni ser så växer det en del kalkalger på bakrutan också, hade tänkt att låta dessa täcka rutan tillslut. Är lite trångt runt Euphyllia:n, den har faktiskt ibland kontakt med Rhodactis:arna, känner ett visst behov av ommöblering i karet, men får se när det sker.

post-4092-14468916768082_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt kar.

Tack så mycket, själv är man ju aldrig nöjd med helheten på bilderna så därför man oftast vill visa närbilder (är väl så för de flesta vad jag sett).

Tog en till snabb-bild men med annan färgbalans, de gröna och blå framhävs lite bättre. Men färgerna är inte helt rätt här heller. Är nog mitt i mellan de två bilderna :)

post-4092-14468916766778_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygga bilder....gillar dit kar skarpt!!

tråkigt på den gula kirurgen....

Tack, kul att du gillar det :) IRL gillar jag mitt kar skarpt, på bilderna tycker jag det ser hemskt ut :o .. Mm, som sagt du vet ju exakt hur tråkigt det är när något sådant sker. Man försöker komma på vad det beror på men finns inget enkelt svar.

Ser bra ut, snygg fungia du har , matar du den eller lever den bara av det som finns + ljuset?

Fungia:n är en favorit, riktigt fina färger, pigg och fartfylld (för en stenkorall), äter som ett matvrak. Jag matar den sällan specifikt, utan den får ta det som kommer när jag matar de övriga djuren. Nångång i månaden tar jag väl och lyxar till det för den och dess vänner, blåskorallen, Caulastrean, Euphyllian och Riccordeorna och matar dem artemia/mysis som gottat sig i Coral-Energizer med pipett, mycket uppskattat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...